معرفی بهترین پادکست‌های انگلیسی

همانطور که بارها گفته ایم، یکی از بهترین کارهایی که برای تقویت تقریباً تمام جنبه‌های زبان می‌توانیم انجام دهیم، خواندن و گوش کردن است (یا با ادبیات زبانشناختی کاربردی: دریافت ورودی قابل فهم). در مورد خواندن در جاهای دیگر صحبت کرده‌ایم.

برای گوش کردن هم گزینه‌های زیادی داریم: دیدن سریال و فیلم و دوره‌های آموزشی. پادکست هم یکی از این منابع ارزشمند برای شنیدن است. در این نوشته، تعدادی از بهترین پادکست‌های زبان انگلیسی را معرفی کرده‌ایم:

1- English Class 101

پادکست EnglishClass101 زبان و فرهنگ مردم آمریکا و انگلستان را به صورت صوتی و تصویری به شیوه‌ای جذاب و سرگرم کننده آموزش می‌دهد. سپس تصویر کلمات و عبارات انگلیسی را نشان داده و بعد از مکث کوتاهی تلفظ و املای کلمات را نشان می‌دهد. آموزش‌ها به دو لهجه انگلیسی آمریکایی و بریتانیایی و مناسب همه زبان آموزان از سطح مبتدی تا پیشرفته است. این پادکست بیش از ۱۶۰۰ اپیزود دارد و زمان هر اپیزود ۱ تا ۱۰ دقیقه است.

2- Luke’s English Podcast

Luke’s English Podcast از سال 2009 توسط یک معلم زبان به نام لوک تهیه شده است. این پادکست با لهجه بریتانیایی، سرعت متوسط و موضوعات جذاب و سرگرم کننده ارائه می‌شود. علاوه بر این اصطلاحات و افعال مرکب نیز به صورت جداگانه در فایل‌های صوتی آموزش داده شده است.

3- This American Life

پادکست This American Life از پرطرفدارترین پادکست‌ها در آمریکا است. هر هفته یک اپیزود از پادکست با تم‌های مختلف از جمله مقاله، خاطره، گزارش، داستان کوتاه و فیلم‌های مرتبط با موضوع منتشر می‌شود. موضوع پادکست داستان‌هایی درباره سبک‌های مختلف زندگی در آمریکا یا موضوعاتی است که به طور روزمره با آن سر و کار دارند. با این پادکست علاوه بر سرگرم شدن و تقویت زبان خود با برخی از لهجه‌های آمریکایی نیز آشنا می‌شویم.

4- Learning English from Voice of America News

پادکست Learning English from Voice of America News محصول خبرگزاری VOA News برای علاقه‌مندان به یادگیری زبان است. پادکست‌ها با موضوعات متنوعی مانند اخبار، سبک زندگی، مستند‌های علمی و … ارائه می‌شوند و مناسب سطح مبتدی تا پیشرفته هستند. پادکست‌های آموزشی مربوط به سطح مبتدی نسبت به سطح متوسط کوتاه‌تر هستند و داستان‌های انگلیسی این سطح با کلمات انگلیسی ساده‌تر و سرعت پایین‌تر تهیه شده‌اند.

5- Business English Pod

پادکست Business English Pod بر موضوع کسب و کار تمرکز دارد و برای کسانی که در کسب و کار خود با زبان انگلیسی یا با کشورهای انگلیسی زبان سرو کار دارند، بسیار مناسب است. البته درس‌هایی با موضوعات دیگر هم دارد اما تمرکز اصلی بر موضوع کسب و کار است. گفتگو‌ها در این پادکست با سرعتی کمتر از سرعت گفتگوهای معمولی است و به فهم بهتر آن کمک می‌کند. در انتهای هر بخش نیز متن پادکست به همراه نکات و کلمات مهم ارائه می‌شود.

6- Culips

پادکست Culips با چهار موضوع مختلف تهیه شده و هر کس با توجه به علاقه و سطح زبان خود، می‌تواند به آنها گوش دهد. در پادکست‌های Simplified ، گفتگو درباره اتفاقات روزمره است و میزبان پادکست با سرعت آهسته و با زبان ساده و روان صحبت می‌کند. موضوع دوم، پادکست‌هایی با عنوان Chatterbox است و میزبان با شخص دیگری با سرعت استاندارد و کلمات ساده درباره یک داستان جالب گفتگو می‌کند.

موضوع بعدی پادکست‌ها با عنوان Catchword است و بر کلمات، عبارت‌ها و اصطلاحات رایج و غیر رسمی انگلیسی تمرکز دارد. موضوع چهارم با نام Realtalk است. پادکست‌های این بخش شامل اصطلاحات و لغاتی است که افراد به طور واقعی و در زندگی روزمره از آنها استفاده می‌کنند.

7- ELT Podcasts

ELT Podcasts مناسب سطح مقدماتی و متوسط است. پادکست‌های سطح مبتدی شامل گفتگوهای ساده بین افراد است و با سرعت‌های کم تکرار می‌شود تا مخاطب بتواند تلفظ کلمات را به خوبی بفهمد. کاهش سرعت پادکست‌ها به تقویت مهارت گوش دادن کمک می‌کند. پادکست‌های سطح متوسط با سرعت معمولی تهیه شده و در انتها تمرین‌هایی برای یادگیری بهتر کلمات ارائه شده است. این پادکست از پادکست‌های خوب و باکیفیت انگلیسی است ولی چند سالی است که آپدیت نمی‌شود.

8- Podcasts in English

Podcasts in English به صورت پادکست‌های کوتاه با موضوعات متنوع مانند المپیک زمستانی و تجربیات اسب سواری، مناسب سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته تهیه شده است. گفتگوها معمولاً بین دو نفر انجام می‌شود. برخی از پادکست‌ها به طور اختصاصی به آموزش اصطلاحات انگلیسی می‌پردازد و شامل متن پادکست، کلمات جدید، تمرین و پاسخ آنهاست.

9- Breaking News English

Breaking News English با ارائه اخبار انگلیسی سراسر جهان، در پنج سطح مختلف، از مبتدی تا پیشرفته تهیه شده است. کلمات و عبارات استفاده شده در سطوح پایین‌تر، ساده‌تر هستند و در سطح‌های بالاتر، از کلمات و عبارات سخت‌تر استفاده می‌شود. سرعت پادکست از سرعت کم تا معمولی است و زمان هر اپیزود 1 تا 3 دقیقه است. علاوه بر این متن هر اپیزود با سطح بندی‌های مختلف به همراه کلمات و تمرین ارائه می‌شود.

10- Podgift

پادکست پادگیفت یک پادکست آموزش گرامر است و هر بخش از آن به یک موضوع جذاب و پرکاربرد که در دنیای امروز با آن سر و کار داریم، می‌پردازد. هر بخش 1 تا 10 دقیقه است و مناسب زبان آموزان سطح مبتدی تا متوسط است.

11- English as a Second Language podcast (ESLpod)

ESLpod توسط دو شخص که دکترای رشته زبان شناسی کاربردی دارند، تهیه و اجرا می‌شود. موضوع پادکست‌ها به دو بخش تقسیم می‌شود. یک بخش مربوط به موضوعات روزمره مانند خانواده، روابط اجتماعی، شغل و … و بخش دیگر مربوط به فرهنگ آمریکا، تاریخ، فلسفه، فیلم، کتاب‌های معروف و … است. سرعت فایل‌ها نصف سرعت معمولی است. این پادکست مناسب سطح مبتدی تا پیشرفته است. برای هر پادکست دستورالعمل‌هایی برای یادگیری بهتر ارائه می‌شود. علاوه بر این کلمات کلیدی، اصطلاحات کاربردی، معانی و کاربرد آنها را نیز آموزش می‌دهد.

12- Elementary Podcasts

Elementary Podcasts مناسب سطح مبتدی و متوسط است و زبان انگلیسی را در قالب درس‌های متنوع آموزش می‌دهد. پادکست‌ها شامل بخش‌های مختلفی مانند مصاحبه، سرگرمی، آموزش نکات گرامری و کلمات است. علاوه بر این متن پادکست‌ها به همراه تمرین و پاسخ آنها نیز ارائه شده است.

13- Global News from BBC

Global News from BBC توسط خبرگزاری BBC و با لهجه بریتانیایی تولید می‌شود. موضوع این پادکست اخبار روز جهان است و از آنجا که مجریان و گزارشگران برنامه تسلط خوبی بر زبان انگلیسی دارند و میزبان‌های برنامه نیز با زبانی روان و قابل فهم صحبت می‌کنند، از کیفیت بالایی برخوردار است.

14- The English We Speak

پادکست The English We Speak با لهجه بریتانیایی در اپیزودهای دو تا سه دقیقه‌ای و به صورت هفتگی تهیه شده است. این پادکست مناسب زبان آموزان سطح متوسط و پیشرفته است و موضوع هر اپیزود تمرکز بر یک اصطلاح رایج و عامیانه انگلیسی است. گفتگوهای پادکست معمولاً بین دو نفر، به همراه جلوه‌های ویژه صوتی و با سرعتی کمتر از حالت عادی است.

15- Better @ English

محتوای پادکست Better @ English شامل گفتگوهای واقعی بین دو نفر و داستان‌های کوتاه است. این پادکست مناسب سطح متوسط و پیشرفته است و در آن با لغات و اصطلاحات رایج و غیر رسمی آشنا می‌شویم. همچنین فایل صوتی این پادکست به همراه متن، نکات آموزشی و تمرین‌های مربوط به آن ارائه شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *