معرفی سایت کورسرا، سایتی حاوی هزاران دوره معتبر دانشگاهی

یادگیری زبان انگلیسی یکی از اهداف بسیاری از ما در مقاطعی از زندگی‌مان است. اما در اصل، یادگیری زبان، هدف نیست بلکه ابزاری است برای اهداف دیگری از جمله دیدن فیلم یا دوره‌های آموزشی. کسی که روی مهارت شنیدن کار می‌کند در واقع می‌خواهد به کمک آن بتواند فیلم و سریال یا دوره‌های آموزشی ببیند.

به ویژه برای کسی که دغدغه رشد شخصی و پیشرفت دارد، دیدن دوره‌های معتبر جذاب و آموزنده است.

در این درس، یک سایت و پلتفرم محبوب را معرفی خواهیم کرد که به ما دسترسی رایگان به هزاران دوره را فراهم می کند.

کورسرا (Coursera) یک پلتفرم آموزشی آنلاین است که در سال 2012 توسط اندرو انجی و دافنی کالر، استاد‌های علوم کامپیوتر دانشگاه استنفورد و فعال در زمینه هوش مصنوعی، تاسیس گردید. کورسرا با همکاری بیش از 275 دانشگاه و شرکت مطرح در دنیا از جمله دانشگاه میشیگان، استنفورد، پنسیلوانیا و شرکت‌های گوگل و آی‌بی‌ام به برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه‌های مختلف می‌پردازد.

دوره‌های کورسرا از به‌روزترین و معتبرترین آموزش‌های آنلاین دانشگاهی است و از آن می‌توان برای تقویت زبان، توسعه فردی، رشد تحصیلی و شغلی استفاده کرد. در ادامه از موضوعاتی که در این سایت آموزش داده می‌شوند، انواع دوره‌های سایت، ویژگی‌های آن، نحوه ثبت نام و دریافت مدرک پایان دوره خواهیم گفت.

درادامه خواهید خواند:

موضوعاتی که در کورسرا آموزش داده می‌شوند

دوره‌های کورسرا با طیف گسترده ای از موضوعات مختلف ارائه می‌شود و بسته به نیاز و علاقه خود می‌توانیم از میان آن‌ها انتخاب کنیم. موضوعاتی مانند توسعه فردی، آموزش زبان، سلامتی، هنر و علوم انسانی، علوم اجتماعی، کسب و کار، علوم کامپیوتر و … .

انواع دوره‌ها در کورسرا

دوره‌های کورسرا به سه گروه اصلی تقسیم می‌شود:

1- دوره‌های آموزشی رایگان یا غیر رایگان با موضوعات متنوع که معمولاً بین 4 تا 6 هفته طول می‌کشند و چند ساعت سخنرانی ویدئویی در هفته، کوئیز، تمرین و گاهی پروژه یا امتحان پایانی دارند. بعضی از این دوره‌ها نیز بر اساس تقاضای کاربران ارائه می‌شود.

2- دوره‌هایی که با ارائه مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌هایی مانند کارشناسی ارشد علوم داده، مدیریت بازرگانی و حسابداری و … ارائه می‌شوند و معمولاً بین 1 تا 3 سال طول می‌کشند.

3- دور‌ه‌های مهارت محور یا تخصصی که با همکاری شرکت‌هایی مانند گوگل، آی‌بی‌ام و متا برای اعطای گواهینامه‌ی حرفه‌ای برگزار می‌شود. این دوره‌ها برای یادگیری مهارت‌های شغلی هستند و معمولاً برای جذب نیروی کار در بخش‌های مختلف این ‌شرکت‌ها ارائه می‌شوند. دوره‌های بازاریابی دیجیتال، پشتیبانی فناوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل داده‌ها و … از جمله این دوره‌ها است. می‌توانیم از این دوره‌ها برای ارتقای مهارت‌های شغلی خود استفاده کنیم.

بعضی از دوره‌ها هم تحت عنوان Self Paced وجود دارند و شرکت کننده می‌تواند درس‌ها را با هر سرعتی که در نظر دارد، دنبال کند.

ویژگی دوره‌های کورسرا

اکثر دوره‌های کورسرا رایگان و زبان اصلی آنها انگلیسی است و بعضی از آن‌ها به زبان‌های دیگر مانند فرانسوی، اسپانیایی و … نیز ارائه می‌شود. آموزش‌ها به دو صورت متنی و ویدئویی است و زیرنویس انگلیسی و چند زبان رایج دیگر و در مواردی به زبان فارسی هم وجود دارد. امکان گذراندن دوره به دو صورت آنلاین و آفلاین وجود دارد. سطح زبان دوره‌ها معمولاً متوسط است و در صفحه مربوط به آن مشخص شده است.

همانطور که قبلاً گفتیم طی هر دوره کوئیز و تمرین‌های مختلف ارائه می‌شود و برای دسترسی به ادامه درس‌ها لازم است انجام شوند. همچنین می‌توانیم با اساتید و دانشجویان دوره ارتباط داشته باشیم، درباره تکالیف دیگران نظر دهیم، پیشنهاد‌های خود را مطرح کنیم و درباره تکالیف خود بازخورد بگیریم. گاهی در انتها یک امتحان پایانی یا پروژ هم دارد که توسط سایت تصحیح می‌شود.

از دیگر ویژگی‌های دوره‌های کورسرا کیفیت بالای ویدئوها، امکان دانلود به همراه زیر نویس و امکان کند یا تند کردن سرعت آنهاست. همچنین علاوه بر نسخه وب سایت کورسرا می‌توانیم اپلیکیشن آن را از گوگل پلی یا اپ استور نصب کرده و به دوره‌های سایت دسترسی داشته باشیم.

معایب کورسرا

از معایب کورسرا می‌توان به این موارد اشاره کرد: استفاده از سایت نیاز به فیلتر‌شکن دارد، امکان دانلود دوره‌ها به صورت یک جا وجود ندارد و باید هر ویدئو را جداگانه دانلود کرد، برخی از دوره‌ها ممکن است به خاطر مفاهیم آموزشی که ارائه می‌دهند نیاز با دانش قبلی داشته باشند و مناسب مبتدیان نباشند.

ثبت نام در کورسرا و دریافت مدرک پایان دوره

برای ثبت نام در کورسرا می‌توانیم آیدی بسازیم یا در صورت داشتن اکاونت جیمیل یا فیس بوک از آن‌ها استفاده کنیم. پس از ثبت نام در سایت، وارد صفحه کاربری خود می‌شویم و از گزینه سرچ یا Explore می‌توانیم موضوعات مورد نظر را سرچ یا دوره‌های مختلف را پیدا کنیم. در صفحه مربوط به دوره اطلاعات دوره مانند تعداد کلاس‌ها، اساتید، دانشگاه یا موسسه‌ی ارائه دهنده‌، زبان و سطح دوره و … وجود دارد.

برای مثال در صفحه مربوط به دوره Learn How to Learn می‌توانیم ببینیم این دوره رایگان است. همچنین نام موسسه‌ی ارائه دهنده، نام استاد(ها)، امتیازی که به دوره داده شده‌ است، تعداد شرکت کنندگان و … نیز نشان داده شده است.

در ادامه همان صفحه، اطلاعات بیشتر درباره دوره ارائه شده است.

همانطور که قبلاً گفتیم اکثر دوره‌های کورسرا به صورت رایگان ارائه می‌شوند. اما برای شرکت در دوره‌هایی که نیاز به پرداخت هزینه دارند و برای دریافت مدرک پایان دوره در دوره‌های رایگان، لازم است هزینه آنها را پرداخت کنیم. برای اینکار مهم است که اطلاعات خواسته شده در مراحل ثبت نام به درستی وارد شود زیرا در انتها، هویت کاربر توسط سایت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

برای دسترسی به دوره‌های رایگان بدون درخواست مدرک باید گزینه Enroll، بعد Full Course, No Certificate یا Audit only را هنگام ثبت نام در دوره، کلیک کنیم.

برای شرکت در دوره‌های پولی می‌توانیم از گزینه Financial aid available یا درخواست کمک مالی که برای بعضی از دوره‌ها وجود دارد، استفاده کنیم. در این صورت باید 15 روز منتظر تایید سایت بمانیم ولی در این مدت به درس‌های دوره دسترسی داریم. برای دریافت مدرک پایان دوره یا نداشتن گزینه درخواست کمک مالی در دوره‌های پولی، می‌توانیم هزینه آنها را از طریق سایت‌هایی که خدمات آنلاین پرداخت ارزی ارائه می‌دهند، پرداخت کنیم. یک مزیت مهم دوره‌های پولی در کورسرا این است که با هزینه‌های بسیار کمتر نسبت به محیط‌های آموزشی دیگر یا دانشگاه‌ها ارائه می‌شود.

در این نوشته به معرفی سایت کورسرا پرداختیم. از موضوعات و ویژگی دوره‌های آموزشی کورسرا، مزایا و معایب، نحوه ثبت نام در آنها و دریافت مدرک پایان دوره گفتیم. اگر در دوره‌های کورسرا شرکت کرده‌اید می‌توانید در کامنت‌ها از تجربه خود بنویسید.

دیدن سریال و فیلم انگلیسی

دیدن دوره و فیلم یک شباهت دارند. برای هر دوی آنها نیاز به تسلط کافی روی مهارت شنیدن داریم. ما در نوشته دیگری، درباره نحوه دیدن فیلم و سریال‌های انگلیسی صحبت کردیم:

دیدن سریال با هدف یادگیری زبان انگلیسی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *