دوازده سریال برای تقویت زبان انگلیسی؛ برای سطوح مبتدی، متوسط و پیشرفته

یکی از بهترین منابع برای یادگیری و تقویت زبان انگلیسی، سریال‌ها هستند. خوشبختانه در سال‌های اخیر تعداد زیادی سریال‌های عالی ساخته‌شده که می‌تواند هر سطح زبان، سلیقه و محدوده سنی را پوشش دهد.

قبلاً در مورد نحوه دیدن سریال صحبت کردیم: نحوه دیدن سریال برای یادگیری زبان انگلیسی

در این نوشته، 12 سریال در سه سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته معرفی کرده‌ایم.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

مبتدی

اگر سطح الان شما مبتدی باشد، ممکن است اکثر سریال‌ها رو اصلاً نفهمید یا مجبور شوید از زیرنویس فارسی استفاده کنید. در این بخش، چهار سریال کمی ساده‌تر را انتخاب کردیم که برای شروع گزینه‌های مناسبی هستند.

ممکن است اول کمی در فهمیدن جملات و داستان سریال مشکل داشته باشید ولی اگر کمی صبور باشید کم کم با عادت کردن به فضای داستان و کاراکترهای آن، فهم داستان سریال ساده‌تر می‌شود.

حداقل سطح مورد نیاز برای فهمیدن این داستان‌ها، طبق مرجع مشترک اروپایی در یادگیری زبان (CEFR)، سطح A1 است. یعنی سطح مبتدی

1- سیمپسون‌ها (The Simpsons)

سیمپسون‌ها یک سریال انیمیشن کمدی و از پرطرفدارترین سریال‌های انگلیسی است که در حال حاضر فصل 34 آن در حال پخش است. داستان این سریال درباره یک خانواده آمریکایی با شخصیت‌های ساختگی است که در شهری ساختگی به نام اسپرینگ‌فیلد زندگی می‌کنند. هومر و راجر پدر و مادر خانواده هستند و سه فرزند دارند. هومر به عنوان یک نگهبان در نیروگاه اتمی کار می‌کند و راجر خانه‌دار است.

داستان سریال به زندگی روزمره این خانواده با موضوعات مختلف مانند مدرسه، کار، روابط خانوادگی و … می‌پردازد. این سریال برای آشنایی با فرهنگ، کلمات و اصطلاحات عامیانه انگلیسی بسیار مناسب است.

2- دوستان (Friends)

سریال فرندز یک سریال طنز آمریکایی است و داستان زندگی شش جوان را نمایش می‌دهد. این سریال در 10 فصل ساخته شده است و درباره زندگی روزمره، روابط عاطفی، کاری و فعالیت‌های روزانه شخصیت‌های داستان است. مکالمات استفاده شده در سریال پیچیده و تخصصی نیست و با دیدن آن می‌توانید با تعداد زیادی کلمه، گرامر و عبارت انگلیسی که در زندگی روزمره و مکالمات واقعی استفاده می‌شوند، آشنا شوید.

3- آشنایی با مادر (How I Met Your Mother)

سریال آشنایی با مادر داستان آشنایی تد، شخصیت اصلی سریال با همسرش است که آن را برای فرزندانش در سال 2030 تعریف می‌کند. سریال در 9 فصل ساخته‌شده‌است و هر قسمت داستانی مجزا و در مجموع مرتبط با قسمت‌های دیگر دارد.

داستان از زندگی تد با چند دوست و هم‌دانشگاهی در سال 2005 شروع می‌شود. از جذابیت‌های این سریال پرداختن به زندگی عادی و اتفاقات روزمره شخصیت‌های داستان با مکالمات واقعی، تلفظ صحیح و بومی آمریکایی و آموزش درس‌های ارزشمندی است که یک پدر برای فرزندان خود بیان می‌کند.

[ لینک مرتبط: تلفظ درست زبان انگلیسی (بدون لهجه فارسی) ]

4- Desperate Housewives

سریال Desperate Housewives یک سریال درام، کمدی و خانوادگی است و در آن داستان زندگی چهار زن از دید همسایه آن‌ها که مرده است و در یک خیابان خیالی به نام ویستیریا لین زندگی می‌کنند، دنبال می‌شود.

این سریال در 8 فصل ساخته شده و شامل موضوعات مختلف مانند عشق، دوستی، پول و روابط عاطفی می‌شود. دیدن این سریال با توجه به لغات، عبارات و اصطلاحات خاص استفاده شده توسط شخصیت‌های سریال تاثیر خوبی بر تقویت زبان خواهد داشت.

[ لینک مرتبط: لیست رایج‌ترین اصطلاحات انگلیسی ]

متوسط

اگر سطح شما متوسط باشد (یعنی B1 و B2)، کلمات و گرامر و جملات سریال‌های زیر برایتان قابل فهم خواهد بود. بنابراین اینها ورودی خوبی برای شما در این سطح خواهند بود.

5- اداره (The Office)

سریال اداره یک سریال کمدی آمریکایی و برگرفته از نسخه بریتانیایی آن به همین نام است. این سریال در 9 فصل با قسمت‌های تقریباً بیست دقیقه‌ای ساخته شده و داستان آن درباره زندگی، اتفاقات روزمره و دوستی کارمندان یک اداره فروش کاغذ است که شاخه ای از یک شرکت کاغذ‌سازی است. زبان انگلیسی سریال ساده و پایه‌ای است. همچنین سرعت صحبت کردن بازیگران آن به دلیل سبک مستندگونه سریال، پایین است و این ویژگی به درک بهتر دیالوگ‌ها کمک خواهدکرد. از طرفی چون داستان در محیط اداری روایت می‌شود بسیاری از کلمات و عبارات استفاده شده در آن کاربردی، اداری و رسمی می‌باشد.

6- بازی تاج و تخت (Game of Thrones)

سریال بازی تاج و تخت از پرطرفدارترین سریال‌های آمریکایی در دنیا است. این سریال با ژانر تاریخی، درام، اکشن و فانتزی در 8 فصل ساخته و در هفت کشور مختلف فیلم برداری شده‌است. این سریال برگرفته از یک مجموعه داستان به نام ترانه یخ و آتش است که در قاره‌های خیالی به نام وستروس و اسوس، اتفاق می‌افتد و داستان‌های مختلف درباره جنگ بین خانواده‌های اشرافی، حمله موجودات افسانه‌ای، تلاش برای بازپس‌گیری تخت پادشاهی و … را روایت می‌کند.

از مهمترین ویژگی‌های این سریال این است که به دلیل تنوع زیاد در شخصیت‌ها و موضوعات داستان، از جملات، اصطلاحات و لغات مهم و کاربردی بسیاری استفاده‌شده‌است.

7- خانه پوشالی (House of Cards)

سریال خانه پوشالی یک سریال درام و سیاسی و درباره زندگی یک سناتور به نام فرانسیس آندروود است. شخصیت اصلی داستان برای رسیدن به ریاست جمهوری تلاش می‌کند و می‌خواهد تمام امور کشور را به دست بگیرد. این سریال در 6 فصل و 73 قسمت حدوداً یک ساعته ساخته‌شده‌است. زبان انگلیسی استفاده شده در آن ترکیبی از زبان رسمی و محاوره و کلمات و جملات استفاده شده نیز رسمی و سیاسی و مربوط به کسب و کار و سیاسی است. به همین دلیل این سریال برای کسانی که می‌خواهند زبان انگلیسی را برای امور تجاری و سیاسی استفاده کنند، مناسب است.

8- آناتومی گِری (Grey’s Anatomy)

سریال آناتومی گِری یک سریال درام و رمانتیک آمریکایی است که در 18 فصل و 400 قسمت ساخته‌شده‌است. داستان سریال درباره زندگی چند دانشجوی پزشکی در حال تحصیل در بیمارستانی خیالی به نام گریس در سیاتل است که توسط مردیت گری، شخصیت اصلی سریال روایت می‌شود. موضوع سریال بر زندگی کارآموزان پزشکی، رزیدنت‌های جراحی و پزشکان مختلف تمرکز دارد و روابط عاشقانه، مشکلات شخصی و مسائل کاری آنها را به تصویر می‌کشد.

با دیدن این سریال هم با کلمات و عبارات انگلیسی مورد استفاده در مکالمات روزمره و هم کلمات و عبارات تخصصی پزشکی و علمی آشنا می‌شویم. ما در درسی جداگانه از نحوه استخراج کلمات کلیدی از کل زیرنویس‌های یک یا چند سریال گفته‌ایم. به این ترتیب می‌توانیم کلمات تخصصی استفاده شده در سریال‌ها را سریع‌تر یاد بگیریم.

پیشرفته

چهار سریال زیر، برای کسانی که سطح پیشرفته دارند مناسب است (سطح C1 و C2). برای فهمیدن این سریال‌ها، علاوه بر دانستن تعداد زیادی کلمه و گرامر، نیاز به دانستن اصطلاحات و عبارات زیادی دارید. با داشتن یک دیکشنری (چه روی گوشی، چه به صورت کاغذی)، می‌توانید تعداد زیادی از این اصطلاحات و عبارات خاص را یاد بگیرید و به خاطر بسپارید.

9- پیکی بلایندرز (Peaky Blinders)

سریال پیکی بلایندرز یک سریال جنایی، درام و مهیج انگلیسی است. داستان این سریال درباره فعالیت‌های یک باند خلافکار به نام پیکی بلایندرز در سال‌های پس از جنگ جهانی اول در انگلستان است. این باند خیالی توسط شخصی به نام توماس شلبی و خانواده او اداره می‌شود و بر اساس باند واقعی به همین نام که در سال‌های 1890 تا 1910 در بیرمنگام انگلستان فعالیت داشتند، ساخته‌شده‌است.

این سریال به لهجه بریتانیایی است و برای زبان آموزان سطح پیشرفته مناسب است. با دیدن این سریال با فرهنگ گنگستری، روش زندگی مردم در آن زمان و شکل صحیح استفاده از لغات، اصطلاحات و جملات زبان در مکالمات روزمره آشنا خواهید شد

10- افعی سیاه (Black Adder)

سریال افعی سیاه یک سریال کمدی انگلیسی است. این سریال در 4 فصل از سال 1982 تا 1989 ساخته‌شده‌است. داستان این سریال در انگلستان قرون وسطی اتفاق می‌افتد و درباره دوران پادشاهی الیزابت اول و شخصی به نام بلک ادر یا افعی سیاه است که سعی دارد رضایت ملکه را به دست آورد و در فصل‌های بعد تلاش می‌کند تخت و تاج را از پدر و برادر خود بگیرد. بازیگر شخصیت اصلی داستان، روان سباستین اتکینسون (مستر بین) بازیگر مشهور انگلیسی است که موجب استقبال بسیار زیاد از این سریال شده‌است. لهجه این سریال بریتانیایی است و برای زبان آموزان سطح پیشرفته مناسب است.

11- کت شلواری‌ها (Suits)

سریال کت‌شلواری‌ها یک سریال آمریکایی با ژانر کمدی، درام و حقوقی است. این سریال در قسمت‌های 40 دقیقه‌ای در 9 فصل ساخته‌شدهاست. داستان سریال درباره جوانی به نام مایک راس، دانشجوی اخراجی دانشگاه هاروارد است. او که برای تامین مخارج زندگی به فروش مواد روی آورده‌ است، در زمان انجام معامله توسط پلیس تعقیب می‌شود. هنگام فرار خود را در مصاحبه استخدام دستیار وکیل که توسط هاروی اسپکتر، یکی از وکلای بزرگ در نیویورک انجام می‌شود، می‎بیند و با نشان دادن نبوغ خود استخدام می‌شود.

ادامه داستان درباره زندگی پرمشغله وکلا و ماجراهای آن ساخته شده است. با دیدن این سریال علاوه بر یادگیری لغات جدید با لغات مربوط به قانون، حقوق، پرونده‌های قضایی و وکالت نیز آشنا می‌شویم.

12- شرلوک (Sherlock)

سریال شرلوک یک سریال کمدی، درام و جنایی است و در 4 فصل و 13 قسمت ساخته‌شده‌است. این سریال برگرفته از داستان‌های کاراگاهی به نام شرلوک هلمز نوشته آرتور کانن دویل است و در لندن اتفاق می‌افتد.

سریال ماجراهای کاراگاه شرلوک هلمز را در حل پرونده‌های تبهکاری نشان می‌دهد که با دوست خود دکتر جان واتسون در این کار همکار است. این سریال با لهجه بریتانیایی است و برای یادگیری مکالمات روزمره رسمی مناسب است.

دانلود سریال

ما دو راه زیر را برای دانلود سریال پیشنهاد می‌کنیم.

  • استفاده از تورنت (در یک درس مجزا، روش استفاده از تورنت را آموزش دادیم. اگر نسخه کامل سریال‌ها را می‌خواهید ببینید، از این گزینه استفاده کنید بهتر است.)
  • استفاده از سایت‌های ایرانی دانلود سریال (می‌توانیم با جستجوی کلمه دانلود و نام سریال در گوگل، سایت‌های متعددی را پیدا کنیم که لینک دانلود مستقیم را قرار داده‌اند)

2 در مورد “دوازده سریال برای تقویت زبان انگلیسی؛ برای سطوح مبتدی، متوسط و پیشرفته”

  1. شما چجوری به این نتیجه رسیدیدکه سریال فرندز مناسب برای سطح مبتدیه؟واقعا اصطلاحات وافعال سختی رو که توش استفاده میشه رومتوجه نشدید؟

    1. ممنونم مریم عزیز،
      با صحبت تون موافقم. کلاً هر سریالی که دیالوگ طنز زیاد داشته باشه، سخته. کلاً فهم طنز به یه زبان جدید سخته چون بازی های کلمات و نکات فرهنگی و موارد دیگه ای داخلش هست که لازمه ش تسلط بیشتر روی این موضوع هست.
      تنها دفاعی که میتونم برای اینکه چرا این سریال رو مبتدی به حساب بیاریم اینه که اولاً حجم قابل توجهی از کلمات و جملاتش ساده ست و فهم همونها اجازه میده که سیر کلی داستان رو بفهمیم. یعنی اگه بخشهای سختش رو نفهمیم خیلی از داستان جا نمیونیم. این رو مقایسه کنیم با برخی سریالهای دیگه که اگه کامل نفهمیم حتی نمیدونیم آدم بده کیه یا چه اتفاقی داره میفته.
      دوماً فرندز یه جوریه که دنبال کردنش راحته برای اکثر مردم. مخصوصاً برای مایی که دلمون روابط واقعی و سالمی شبیه اینها میخواد اما در فرهنگ ما خیلی امکانپذیر نیست. این باعث میشه که صدها ساعت بتونیم این سریال رو دنبال کنیم و حجم زیادی اطلاعات از جنس جملات و ریزه کاری های فرهنگ غربی و اینها دریافت کنیم.
      ولی در مجموع با حرف شما موافقم. ممنونم بابت تذکرتون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *