معرفی کتاب Alice’s Adventures in Wonderland برای یادگیری زبان انگلیسی

ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب (به انگلیسی: Alice’s Adventures in Wonderland) نام کتابی است که لوئیس کارول در سال ۱۸۶۵ منتشر کرد. این کتاب که برای کودکان نوشته شده‌است داستان خیالی سفر دختری به نام آلیس را تعریف می‌کند که به دنبال خرگوش سفیدی به سوراخی در زمین می‌رود و در آنجا با ماجراهای عجیبی روبه‌رو می‌شود.

داستان با رویدادی کاملاً اتفاقی آغاز می‌شود و با تمایل کودکانهٔ آلیس برای عبور از دری کوچک و ورود به باغی پر از گل ادامه می‌یابد. آرزوهای دور از حقیقتی که محقق می‌شوند و موجودات عجیبی که در آن سرزمین حضور دارند و انسان‌انگاری شده‌اند، ادبیات خیال‌پردازانهٔ داستان را شکل می‌دهند و مفاهیمی عمیق را در قالب داستانی کودکانه بیان می‌کنند. آلیس در سرزمین عجایب و ادامهٔ آن، که آن‌سوی آینه (۱۸۷۲)، نام دارد درطی یک قرن و نیم بی‌وقفه تجدیدچاپ شده و نه‌تنها در عرصهٔ چاپ و نشر کتاب و تصویرگری، بلکه در دیگر عرصه‌های هنر نظیر پویانمایی، فیلم، موسیقی، عکاسی و نقاشی نیز تأثیرگذار و الهام‌بخش بوده‌است. این داستان یکی از بهترین نمونه های ژانر ادبیات بی سر و ته به حساب می آید.

ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب یکی از مشهورترین آثار ادبیات ویکتوریایی محسوب می‌شود و به ۱۷۴ زبان ترجمه شده است.

با لوئیس کارول بیشتر آشنا شویم:

لوئیس کارول (Lewis Carroll) با نام اصلی چارلز لاتویج دادسون، عکاس، کشیش، نویسنده و استاد دانشگاه آکسفورد در 27 ژانویه سال 1832 در چشایر متولد شد. او که در خانواده‌ای ثروتمند و بانفوذ رشد کرد، یک رگه ایرلندی داشت و متعلق به دو طبقه مذهبی و نظامی بود. او یکی از برجسته‌ترین نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان محسوب می‌شود.

کارول فعالیت در دانشگاه در جایگاه استاد را از سال 1855 شروع کرد و تا 26 سال پس از آن ادامه داد. ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب و آن سوی آینه از مشهورترین آثار او هستند. کارول در 14 ژانویه 1898 بر اثر ابتلا به ذات‌الریه شدید درگذشت.

در بخشی از کتاب آلیس در سرزمین عجایب می‌خوانیم:

آلیس همان طور که در استخر دست و پا می‌زد ادامه داد: “او کنار بخاری می‌نشیند و پنجه‌هایش را لیس می‌زند و صورتش را تمیز می‌کند. دینا واقعاً دوست‌داشتنی و در شکار موش‌ها بسیار ماهر است. خدای من معذرت می‌خواهم!”

ناگهان با شنیدن این جمله موهای تن موش سیخ شد و آلیس مطمئن شد که یک بار دیگر باعث ترس موش شده است و گفت: “بهتر است هیچ وقت در مورد گربه‌ام دینا حرفی نزنیم”.

موش که از ترس تمام بدنش می‌لرزید جواب داد: “کل خانواده‌ ما از گربه‌ها، آن موجودات کثیف و حیله‌گر بدشان می‌آید. دیگر نمی‌خواهم اسم گربه‌ات را بشنوم.”

آلیس با عجله جواب داد: “مطمئن باشید دیگر اسم او را نمی‌آورم” و فوراً موضوع صحبت را عوض کرد و گفت: “آیا از سگ‌ها خوشتان می‌آید؟” موش جوابی نداد و آلیس با شوق ادامه داد: “سگ باهوش و زیبایی در نزدیکی خانه‌مان داریم که باید به شما نشان بدهم. سگی با چشمان درشت، موهای فر و قهوه‌ای رنگ که وقتی چیزی را برایش پرت کنید آن را برایتان می‌آورد.

لینک دانلود فایل PDF این کتاب: Alice’s Adventures in Wonderland

فیلم آلیس در سرزمین عجایب

آلیس در سرزمین عجایب (به انگلیسی: Alice in Wonderland) نام فیلمی در ژانر فانتزی تاریک از تیم برتون است که بر اساس رمان معروف لوئیس کارول به همین نام ساخته شده‌است. این فیلم در ۵ مارس سال ۲۰۱۰ میلادی اکران شد. این فیلم هفتمین همکاری جانی دپ و تیم برتون بعد از فیلم موزیکال سوئینی تاد بود. این فیلم در سال ۲۰۱۱ در هشتاد و سومین دوره مراسم اسکار برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی هنری و بهترین طراحی لباس شد.

قسمت دوم این فیلم به نام آلیس آنسوی آینه در سال ۲۰۱۶ ساخته شد.

Alice’s Adventures in Wonderland by Lewis Carroll

This famous children’s story written in 1865 is an early example of the fantasy or nonsense genre. The story plays with time, imagination, logic and language and for this reason remains popular with adult readers as well as children. You will meet many strange kinds of talking animals as well as characters from the pack of cards, and you will encounter unusual and interesting ways of using English such as ‘curiouser’ and ‘uglification’.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *