معرفی برنامه لرنیت (LearnIt) و نقاط قوت و ضعف آن

لرنیت

برنامه‌های آموزش زبان انگلیسی، یکی از گزینه‌های یادگیری زبان هستند و ما هر روز شاهد معرفی اپلیکیشن‌های بیشتری به زبان آموزان هستیم.

اینکه ما کدام برنامه را برای استفاده در مسیر یادگیری زبان، انتخاب کنیم، مستلزم داشتن شناخت کافی از امکانات برنامه، نقاط ضعف و قوت آن و نحوه استفاده از آن است.

در این نوشته می‌خواهیم برنامه لرنیت (LearnIt) که برای یادگیری زبان انگلیسی طراحی شده را مورد بررسی قرار دهیم.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

کاربرد لرنیت و لینک دانلود اپلیکیشن LearnIt

برای پاسخ به این سوال بهتر است اول جواب سازندگان این برنامه را ببینیم:

لرنیت یک پلتفرم آموزش زبان انگلیسی است که دارای درسهای منظم در سطوح طبقه‌بندی شده است؛ به گونه‌ای که تمامی موارد موردنیاز شما جهت یادگیری زبان انگلیسی را فراهم آورده است.

اما آیا واقعاً لرنیت می تواند این وعده را محقق کند؟

برای استفاده از این اپلیکیشن می‌توانیم به آدرس learnit.ir مراجعه کرده و یا از لینک زیر برای دانلود استفاده کنیم:

اپلیکیشن لرنیت فعلا نسخه‌ای برای آیفون منتشر نکرده است.

محیط اپلیکیشن لرنیت

برنامه لرنیت

محیط برنامه لرنیت شبیه تصویر روبه‌روست:

محتوای این برنامه، شامل پنج سطح زیر است:

  • سطح مقدماتی 1 (A1)
  • سطح مقدماتی 2 (A2)
  • سطح متوسط 1 (B1)
  • سطح متوسط 2 (B2)
  • سطح پیشرفته 1 (C1)

لرنیت از سطح بندی استاندارد CEFR استفاده کرده است.

ما در نوشته مرجع مشترک اروپایی در یادگیری زبان (CEFR)، به صورت کامل این استاندارد را معرفی کرده‌ایم.

اما آیا با گذراندن این سطوح ما به سطح هر کدام از آن استانداردهای تعریف شده، می‌رسیم یا نه؟ در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

هر سطح شامل 20 درس و هر درس شامل بخشهای زیر است:

  • واژه
  • مکالمه
  • گرامر
  • چالش گفتار
  • چالش شنیدار
  • چالش لغات

ما به چهار درس ابتدایی سطح 1 و تمام بخش‌های آن، و درس اول چهار سطح دیگر، به صورت رایگان دسترسی داریم.

برای دسترسی به بقیه محتوای این برنامه باید اشتراک تهیه کنیم. طرح های متفاوتی هم برای خرید اشتراک برنامه ارائه شده است.

مزایا و نکات مثبت

در این بخش مزایا و نقاط قوت این ابزار را لیست کرده‌ایم:

ساختار یافته بودن محتوا لرنیت

یکی از مزیت‌های این برنامه ساختارمند بودن محتوای آموزشی آن است. نظم و سازمان یافته بودن در هر جایی باعث افزایش عملکرد ما می‌شود. روند یادگیری زبان هم از این قاعده مستثنی نیست.

استفاده از جعبه لایتنر

احتمالاً اگر تجربه یادگیری زبان داشته باشید، مزیت های استفاده از جعبه لایتنر و مرور با فاصله کلمات برای به خاطر سپاری را بهتر می‌دانیم.

در این برنامه، وقتی در حال یادگیری واژه‌های جدید هستیم، می‌توانیم کلمه جدید را به جعبه لایتنر برنامه اضافه کنیم.

عدم تمرکز روی یک یا دو مهارت زبان در اپ لرنیت

همانطور که در بخش‌های یک درس دیدیم، می‌توان گفت این اپلیکیشن، چهار مهارت اصلی را در یادگیری زبان پوشش داده است.

البته اینکه به کمک لرنیت در هر کدام از این مهارتها، چقدر می توانیم پیشرفت کنیم، موضوع دیگری است..

ضعفها و نکات منفی

در این بخش نقاط ضعف این برنامه را بررسی می‌کنیم و تا جای ممکن برای برطرف کردن این نقاط ضعف، راه حل ارائه می‌کنیم.

نپرداختن به فونتیک برای آموزش تلفظ

فلش کارت لرنیتاپلیکیشن لرنیت در سطح اول و بخش واژه‌های جدید، از علائم الفبای فونتیک استفاده کرده است.

اما در هیچ محتوا و درسی این علائم را آموزش نداده است. به همین خاطر عملاً آوردن این علائم برای کسی که مبتدی است هیچ فایده‌ای ندارد.

ما در نوشته‌های زیر به صورت کامل این الفبا و نحوه تلفظ هر کدام را آموزش داده‌ایم:

استفاده از ترجمه برای یادگیری لغات جدید

احتمالاً اکثر ما استفاده نکردن از ترجمه، در یادگیری زبان جدید را کاری دشوار بدانیم.

اما امروزه با استفاده از روش‌های علمی و کاربردی نه تنها این کار شدنی است، بلکه باعث می‌شود زبان جدید را مانند زبان مادری خود فرابگیریم.

در واقع عده‌ای از صاحبنظران حوزه یادگیری زبان معتقدند که یادگیری واقعی زبان با استفاده از ترجمه غیر ممکن است.

عدم همخوانی محتوای سطوح برنامه لرنیت با استاندارد CEFR

تخمین لغات CEFRهمانطور که در بخش معرفی برنامه لرنیت اشاره شد، این اپلیکیشن برای سطح بندی محتوای ارائه شده در برنامه، از استاندارد CEFR استفاده کرده است.

از طرفی هر سطح برنامه لرنیت شامل 400 واژه جدید است که در مجموع تعداد واژه‌های جدید 5 سطح به دو هزار کلمه می‌رسد.

این در صورتی است که طبق منابع مختلف، تخمین تعداد واژه موردنیاز برای هر سطح از استاندارد CEFR، مطابق تصویر روبه‌روست.

البته استاندارد CEFR فقط در مورد کلمات نیست؛ بلکه در مورد توانایی عمومی و کلی زبان است. اما وقتی در زمینه کلمات، این استاندارد رعایت نشده، احتمالاً در بقیه زمینه ها هم نمی توان انتظار داشت که محتوای برنامه را مطابق استاندارد طراحی کرده باشند.

تمرکز روی یادگیری (Learning) به جای فراگیری (Acquisition) زبان

شاید بسیاری از ما تفاوتی برای این دو کلمه قائل نباشیم ولی این دو در یادگیری زبان بسیار با هم متفاوت هستند.

چون قبلاً بارها درباره تفاوت یادگیری و فراگیری صحبت کرده ایم، اینجا به این موضوع نمی‌پردازیم اما لازم است تاکید کنیم که با استفاده از برنامه لرنیت، فراگیری یا یادگیری واقعی که همه ما دنبالش هستیم اتفاق نمی افتد.

عدم استفاده از تصویر و علائم فونتیک در جعبه لایتنر

عدم استفاده از فونتیک در لرنیتهمانطور که در بخش مزایای این اپلیکیشن گفتیم، این برنامه بخشی به عنوان جعبه لایتنر دارد که برای مرور کلمات استفاده می‌شود.

منتهی نقطه ضعف فلش کارت‌های موجود، همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، استفاده نکردن از تصویر و علامت فونتیک کلمه مورد نظر است.

در صورتی که استفاده کردن از صدا، علائم فوتیک و تصویر مرتبط به کلمه جدید نقش بسیار مهمی در کیفیت به خاطر سپاری کلمات جدید دارد.

جمع بندی درباره استفاده از لرنیت

اینکه این اپلیکیشن تمام نیاز‌های ما را برای یادگیری زبان، برطرف کند، انتظار منطقی نیست.

هم مسیر یادگیری زبان جدید، پیچیده تر و دشوارتر از این است که به کمک یک اپلیکیشن به آن رسید و هم متاسفانه راهکارها و برنامه‌های موجود عموماً از روش‌های مشخص و دست آوردهای علمی حوزه یادگیری زبان و زبان‌شناسی استفاده نمی‌کنند.

برنامه‌های موجود هم تفاوت چندانی در روش یادگیری زبان ندارند، بلکه هر کدام فقط از ابزارهای متفاوتی استفاده کرده‌اند.

35 در مورد “معرفی برنامه لرنیت (LearnIt) و نقاط قوت و ضعف آن”

  1. سلام من نزدیک به ۳ماهه این برنامه رو نصب کردم خیل دوسش دارم هروقتم حوصلم سر میرفت با کوییزش بازی میکردم هیچ مشکلی هم نداشت اما چند وقتیه که قسمت های اینترنتیش کار نمیکنه نه کوییز نه هیچی حتی نمیتونم به سرو‌رش پیام بدم مشکلمو بگم انقد طول کشید که مدت بستمم داره تموم میشه هیچکسم جوابگو نیست

  2. سلام
    لرنیت و وایت برد و زبان شناس همه یک کپی تکراری از مشابه خارجیشون هستن. بهتره اپ پرسانش رو هم بررسی کنید متد جدیدش حرف های زیادی برای گفتن و مطالب زیادی برای بررسی کردن داره. خیلی برام جالبه که مقاله ای در این مورد توی ایرانفلونت بخونم که پرسانش رو به بحث بذاره. من یک ساله که تخصصی دارم برای مهاجرت از پرسانش استفاده می کنم اگه خواستید می تونم بهتون در بررسی کمک کنم

    1. سلام. به طور کلی بهترین اپ نداریم. هر کدوم مزایا و معایب خودشون رو دارن. حتی شاید اپ خوب نداشته باشیم. چون ماهیت یادگیری واقعی زبان جوریه که با یک اپ نمیتونه اتفاق بیفته. مثل اینه که اپ یادگیری رانندگی داشته باشیم بگیم این بهترین راهکاره.
      این اپ ها حداکثر اوایل راه میتونن کمی راه رو برای ما هموار کنن اما به تدریج که جلوتر میریم ضررهاشون بیشتر از نفعشون میشه برای همین حتی جذاب ترین اپ های دنیا با صدها میلیون کاربر رو نمیتونیم بیشتر از چند ماه ادامه بدیم چون در عمل میبینیم که نتیجه نمیده.
      به طور خاص در مورد این اپ هم یه نکته عرض کنم. فیلم یکی از ورودی های شنیداری و دیداری هست. نه بیشتر. ده ها کار دیگه باید انجام بدیم که بعضی هاش میتونه با فیلم انجام بشه. اما اینکه فیلم رو انقدر برجسته کنیم و ادعا کنیم که به کمک فیلم میشه زبان یاد گرفت، بیشتر جنبه تبلیغاتی داره.

  3. سلام من یه اپلیکیشن جدید درکافه بازار دیدم که برای هرواژه عکس و فیلم و آهنگ داره جعبه لایتنر هم داره لینکشو میذارم
    http://cafebazaar.ir/app/?id=com.elingo.elingo&ref=share

    1. سلام دوست عزیز
      استفاده از عکس و فیلم و به طور کلی ورودی های مختلف یا مرور فلش کارت برای یادگیری زبان، خوب و مفیده
      اما در هر سطح به روش خاصی از اینها باید استفاده بشه
      برای مثال کلمات پایه رو میشه با کمک فلش کارتهای مصور یاد بگیریم
      و در مراحل بعد، برای تسلط به کلمات در قالب جمله و عبارت از فیلم استفاده کنیم
      اینکه در هر سطح از چه ورودی ها و ابزارهایی استفاده کنیم که مسیر یادگیری جذاب و کاربردی باقی بمونه، بسیار تاثیرگذار و مهمه
      متاسفانه در اپها خیلی به این نکته توجه نشده

  4. همه ی اپ های ایرانی و تقریبا همه ی اپ های خارجی مشهور رو کار کردم. اشتراک زبان شناس و وایت برد و لرنیت و غیره رو خریدم و سعی کردم باهاشون زبان یاد بگیرم. نشد که نشد. بجای این روش های جای خالی رو پر و کنید و سوال چهارجوابی رو پاسخ بدید بشینید فیلم ببینید. خیلی تاثیر گذارتر از این روش های بدردنخوره که فقط با تبلیغات گسترده زنده هستن. ول کنید هر چی گرامر و یادگیری واژگان رو . معلم های زبان اگه بهتون بگن گرامر بدرد مکالمه و رایتینگ نمی خوره از نون خوردن میفتن. فقط و فقط فیلم ببینید و تاثیرش رو شش ماهه و شاید کمتر خواهید دید. همون کاری رو بکنید که باهاش زبان مادری رو یاد گرفتید. شش ماه فقط شش ماه.

    1. صحبت شما در مورد اهمیت فیلم دیدن یا مهمتر از اون کتاب خواندن و دوره دیدن و پادکست و کتاب صوتی گوش کردن یا دریافت هر نوع ورودی (صوتی یا متنی یا تصویری) که کمی از سطح الان شما سخت تر باشه بسیار مفیده. اما کافی نیست.
      اگر به این راحتی در شش ماه به کمک فیلم (یا بهتر از اون، سریال) می‌شد زبان را یاد گرفت الان خیلی ها زبان بلد بودند و این همه دنبال روش و منابع نمی گشتند؛ به ویژه فیلمبازها.
      هم فیلم و سریال دیدن برای یادگیری زبان اصول و نکات زیادی دارد هم به جز فیلم دیدن کارهای زیاد دیگری باید انجام دهیم. فیلم دیدن به روش درست فقط در بعضی از مراحل و با هدف مشخصی باید انجام شود.

    2. کاملا با شما موافقم ، متاسفانه خیلی ها اطلاعاتی در این مورد ندارن چون در سطوح مبتدی هستن من همین الان که می خوام یه جمله بگم یا به انگلیسی بنویسم بیشتر که فکر می کنم می بینم که فقط از جملات و عباراتی استفاده می کنم که توی فیلم و نمایش و یوتیوب دیدم و شنیدم. نه چیز هایی که در کلاس و کتاب ها و تست های زبان یادگرفتم که فقط بدید همون تست زدن ها می خورد.

  5. با لرنیت زبان انگلیسی رو خصوصا در سطوح پیشرفته نمی شه یادگرفت. متاسفانه برنامه نویس هاش حتی سعی نکردن یه ظاهر خوب براش درست کنن مثل خیلی از اپ های بی کیفیت ایرانی دیگه . اپ وایت برد رو سرچ کنید توی بازار یا پلی متوجه می شین که چقدر ظاهر دلپسندی داره و خیلی خلاقانه تره در کل. با تشکر از ایران فلونت عزیز ی ایده ای دارم: خیلی خوب می شد که چند تا اپ رو کنار هم مقایسه کنید مثلا اپ وایت برد رو در کنار لرنیت اینجوری برای زبان آموز انتخاب خیلی راح تره

    1. لرنیت رو تا آخر هم بری معادل هیچ آیلتسی نیست و نمی تونی ۱۰ دقیقه از ی فیلم زبان اصلی رو متوجه بشی چه برسه به اینکه آیلتس نمره بیاری. در هر صورت موفق باشید دوست عزیز

  6. سلام .تو قسمت پرسشهای متداول به اشتراک ویژه دائمی اشاره نکردید . اگر اشتراک ویژه دائمی رو خریداری کنیم همیشه به همه دروس دسترسی خواهیم داشت؟

  7. سلام
    شما ۲سطح مقدماتی و ۲سطح متوسط و ۱پیشرفته گذاشتید.
    لطفا شما به وضوح بفرمایید باخرید اشتراک چه دروس و مطالب دیگه ای اضافه میشود؟

  8. با تمامی صحبت های انجام شده یکی از کاربردی ترین نرم افزار هایی است که شما را به انجام تمارین تا آخرین سطح پیشرفته هدایت می کند . یعنی با فرض نقص در عملکرد نرم افزار شما در هنگامی که سطح پیشرفته را طی می کنید حداقل می توانید خودتان را یک زبان آموز سطح متوسط خوب بدانید .
    بنظرم برای شروع و یا برای کسانی که از قبل آموزش دیده اند و دچار فراموشی ناشی از کنار گذاشتن زبان هستند خوب است و حداقل موتور محرک مجددی برای یادآوری و پیگیری آموزشهای قبلیشان می باشد.
    این نرم افزار آزمونهایی را جدیدا بعد از طی کردن هر ۵ بخش از دروس اضافه کرده که بسیار جالب بود.
    در نهایت این اپلیکیشن با اضافه کردن دروس و کلمات می تواند نقایص خود را برطرف کند.
    قیمت این نرم افزار نیز فوق العاده ارزان است .

    1. با نظر شما موافقم، و قیمت این نرم افزار خیلی خیلی ارزان است و باعث پیشرفت در زبان آموزان ابتدایی تا متوسط میشود.
      حداقل نیروی محرکه خوبی است

    2. سلام
      از وقتی با نرم افزار پرسانش کار می کنم و زبان انگلیسی رو با یه متد خلاقانه و با فیلم زبان اصلی یاد می گیرم ؛ با احترام به همه ی سازندگان اپ داخلی و خارجی همه ی اپ ها و متدها و نرم افزار های دیگه آشغال و چرند به نظرم می رسن. متاسفانه نمی دونم چرا در استور ها نمی ذارن اپلیکیشن رو ولی در خود سایتشون قابل دانلوده آدرس سایتشون هم اینه ضرر نداره یه نگاهی بندازید تا متوجه منظورم بشید وقتی می گم بقیه ی روش های یادگیری زبان چرند می شن

      1. سلام سروش عزیز،
        ما روش چرند و غیر چند نداریم. روش کارامد و غیر کارامد داریم. این ابزاری که شما هم میگید اگه خوب کار کرده باشه میشه یکی از صدها ابزاری که مدعی کارامدی هست. اگه این ابزار، روش خوبی رو به کار گرفته باشه نحوه دفاع شما ازش (که میگید همه چرندن غیر از این) باعث میشه که همون اول قبل از بررسی چند امتیاز منفی بگیره.
        من این ابزار رو سریع بررسی کردم. به نظرم در بهترین حالت زیر متوسط هست از نظر کارآمدی. یادگیری زبان پیچیده تر از اینه که محدودش کنیم به یه ابزار و یه نوع محتوای خاص (انیمیشن). کسی که چنین ادعایی که این روش داره رو مطرح کنه یعنی اصول علمی مهمی رو که صاحبنظران زبان میگن نادیده گرفته وگرنه چنین صحبتهایی رو مطرح نمیکنه. موضوعش مفصله ولی در اینجا بیشتر از این نمیشه این موضوع رو باز کرد.
        به هرحال ممنونم بابت معرفی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *