معرفی و دانلود اپلیکیشن آموزش زبان بیاموز؛ مزایا و معایب

احتمالاً شما هم مانند بسیاری از افراد، اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های زیادی را روی موبایل یا حتی کامپیوتر خود نصب کرده‌اید و مدتی هم با آنها کار کرده باشید.

اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های بسیاری هم در ایران، هم در دنیا ساخته‌شده‌است. بعضی از آنها ده‌ها و صدها میلیون بار نصب شده‌اند. ما در این نوشته، قصد داریم برنامه بیاموز یکی از برنامه‌های نسبتاً شناخته‌شده ایرانی برای یادگیری زبان را بررسی کنیم.

در ابتدا درباره نصب و کار با آن برای یادگیری زبان صحبت می‌کنیم، سپس مزایا و معایب آن را از نگاه فلوئنت خواهیم گفت.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

نصب اپلیکیشن بیاموز

برای استفاده از اپلیکیشن بیاموز می‌توانیم به آدرس b-amooz.com مراجعه کرده و یا از لینک زیر برای دانلود استفاده کنیم:

دانلود بیاموز برای اندروید

محیط اپلیکیشن بیاموز

پس از نصب برنامه و اجرای آن برای اولین بار لازم است زبان موردنظر خود را انتخاب کنیم. انتخاب ما غالباً زبان انگلیسی است. سپس به کمک شماره موبایل و ارسال اس‌ام‌اس کد تایید، ثبت نام در اپلیکیشن بیاموز را انجام می دهیم.

در صفحه اصلی برنامه بیاموز، چهار بخش اصلی داریم:

  • بخش واژه آموزی
  •  بخش خواندن و شنیدن
  •  بخش گرامر
  • بخش الفبا و تلفظ

در کنار واژه‌نامه، بخشی با نام «پروفایل» به چشم می‌خورد که می‌توان با تکمیل آن، به گزارشی روزانه و ماهانه به صورت نمودار و اعلام زمان اختصاص داده شده برای مطالعه، دسترسی پیدا کرد.

از دیگر بخش‌هایی که در صفحه اصلی برنامه به چشم می‌خورد می‌توان به «جعبه لایتنر» و «کلمات شما» اشاره کرد که در بخش‌های بعدی مقاله به توضیح مختصری راجع به هرکدام می‌پردازیم.

طبقه‌بندی‌های اپلیکیشن بیاموز

همانطور که در عنوان بالا اشاره شد، اپلیکیشن بیاموز دارای چهار بخش اصلی است که در این عنوان به معرفی هر بخش به صورت جداگانه می‌پردازیم:

واژه‌آموزی

واژه‌آموزی دارای شش طبقه‌بندی است که هر کدام به بخش‌های مختلف تقسیم می‌شوند، هر بخش دارای چند درس یا عنوان است و برای یادگیری هر درس نیز سه گام مرور لغات، فلش‌کارت و آزمون، وجود دارد؛ هر سه گام درس‌های اول بخش‌ها و گام اول درس‌های بعدی، رایگان بوده و برای دسترسی به گام‌های دوم و سوم باید اشتراک تهیه شود.

1 پرکاربرد‌ترین واژه‌ها: در این بخش با سه سطح واژگان ابتدایی، واژگان پرکاربرد و 500 واژه پرکاربرد مواجه می‌شویم که هر سطح دارای درس‌ها و عنوان‌های موضوعی مورد استفاده در زبان انگلیسی است.

2 واژه‌آموزی سطحی: در این بخش از پنج سطح اول سطح بندی استاندارد CEFR (A1، A2، B1، B2 و C1) استفاده شده‌است، هر سطح دارای تعدادی درس است و تعداد کلمات آموزش داده شده در هر سطح مقابل آن در لیست نوشته شده‌است.

3 واژه‌آموزی موضوعی: این بخش تشکیل شده از 25 موضوع مختلف مانند حیوانات، بدن انسان، کسب و کار و … است تا هر کس با توجه به نیاز خود و هدفش از یادگیری زبان انگلیسی، به آن‌ها مراجعه کند؛ تعداد کلمات آموزش داده شده در هر موضوع، مقابل آن در لیست نوشته شده‌است.

4 واژگان کتاب‌ها: در این بخش واژگان جدید 61 کتاب معروف آموزش زبان آورده شده و تعداد واژگان هر کتاب در دایره‌ی کوچک آبی‌رنگ مقابل آن در لیست نوشته شده‌است.

5 عبارات کاربردی: این بخش، عبارت‌ها و جمله‌های مورد استفاده در انواع موقعیت‌های روزمره را در 15 طبقه‌بندی مختلف ارائه می‌کند؛ تعداد کلمات هر یک از 15 موضوع مقابل آن در لیست آورده شده‌است.

6 اصطلاحات و ضرب‌المثل‌ها: اپلیکیشن بیاموز در این بخش، اصطلاحات و ضرب‌المثل‌های پرکاربرد در زبان انگلیسی را در هشت عنوان رنگ‌ها، خوراکی‌ها و آشپزی، حیوانات، اعضای بدن، پول، پزشکی، مکالمات روزمره و کسب و کار، دسته‌بندی کرده است و مانند چهار بخش قبلی، تعداد کلمات هر عنوان به اطلاع زبان‌آموز رسیده است.

خواندن و شنیدن

خواندن و شنیدن دارای چهار طبقه‌بندی است که هر کدام از چندین عنوان مختلف تشکیل شده‌اند، همانطور که از نام این بخش مشخص است، تمام عنوان‌ها دارای متن همراه با ترجمه و فایل صوتی برای تقویت مهارت خواندن و نوشتن زبان انگلیسی هستند که متن و ترجمه به صورت رایگان است ولی برای دانلود کردن اکثر فایل‌های صوتی نیاز به خرید اشتراک داریم؛ در ادامه به بررسی هر یک از چهار دسته‌بندی این بخش به صورت جداگانه می‌پردازیم.

1 مکالمه: در این بخش، 45 عنوان با موضاعات مختلف وجود دارد، هر عنوان حاوی متن و فایل صوتی چند مکالمه بین دو شخص A و B درباره‌ی موضوعی خاص است.

2 داستان و متن: این بخش شامل 62 کتاب مختلف از جمله سطوح مختلف کتاب‌های Inside reading، Steps for understanding، Anecdotes in American English و 50 عنوان کتاب داستان می‌باشد.

3 کتاب‌های درسی: در این بخش متن درس‌های 23 کتاب آموزشی زبان انگلیسی از جمله کتاب‌های American English file، Top notch، Summit و کتاب‌های درسی پایه‌های مختلف مدارس همراه با فایل‌های صوتی و تمرین‌های آن‌ها آورده شده‌است.

4 موسیقی و ترانه: در این بخش، متن و ترجمه‌ی 101 آهنگ انگلیسی همراه فایل صوتی آن‌ها در اختیار زبان‌آموز قرار گرفته است.

هنگام خواندن تمام عنوان‌های «خواندن و نوشتن»، دو گزینه در بالا و سمت چپ صفحه وجود دارد که یکی از متن‌ها است.

گرامر (دستور زبان)

گرامر در این برنامه شامل 12 مبحث ضمایر، زمان‌ها، نشانگرها و کمیت‌سنج‌ها، علائم نگارشی، جمله‌واره عبارت و جمله، اسامی، افعال، افعال وجهی، صفات، قید‌ها، ساختار ملکی و حروف اضافه می‌شود؛ هر مبحث شامل چند درس به زبان فارسی است و مبحث ضمایر، تنها مبحثی است که بدون خرید اشتراک به آن دسترسی دارید.

الفبا و تلفظ

در این بخش، پنج مبحث آواشناسی، حروف صدادار، حروف بی‌صدا، الفبای انگلیسی و اطلاعات بیشتر -انواع لهجه‌ها، استثناها و …- آموزش داده می‌شوند؛ برای استفاده از بخش الفبا و تلفظ، باید یکی از بسته‌های اشتراک برنامه خریداری شود.

مزایا و نکات مثبت

در این بخش سعی کردیم نکات مثبت و متمایزکننده‌ی این برنامه نسبت به برنامه‌های دیگر را بررسی کنیم:

1 جعبه لایتنر: یکی از بهترین راه‌های به‌خاطرسپاری کلمات جدید و یادگیری موثر آن‌ها، استفاده از جعبه لایتنر است؛ در این برنامه به راحتی می‌توانید هر کلمه‌ای را یاد گرفتید به جعبه لایتنر خود اضافه کنید؛ در فلش کارت‌های جعبه لایتنر فونتیک هر کلمه نیز نوشته شده است و تلفظ آن را نیز می‌توان به صورت صوتی شنید، همچنین امکان استفاده برعکس از آن‌ها به صورت دیدن ترجمه و به یادآوری کلمه انگلیسی وجود دارد.

2 طبقه‌بندی‌های بسیار: استفاده از طبقه‌بندی‌های مختلف در هر بخش باعث می‌شود هر شخص با هر هدفی که از فراگیری زبان دارد، راحت‌تر بتواند مسیر خود را در اپلیکیشن پیدا کند و اطلاعات مورد نیاز خود را بدست بیاورد.

3 معانی مختلف کلمات: در واژه‌نامه‌ی این برنامه معانی مختلف هر کلمه در بخش‌های جداگانه عنوان شده‌است؛ همچنین برای هر معنی، مثال‌هایی از استفاده کلمه در جمله، ترجمه‌ی مثال‌ها و نوع و نقش کلمه در جمله، بیان شده‌است.

4 انواع کتاب‌های زبان: در‌واقع با تهیه‌ی یکی از بسته‌های اشتراک اپلیکیشن، متن و فایل‌های صوتی بسیاری از کتاب‌های رایج و معروف در بازار و کلاس‌های زبان در دسترس شما خواهد بود.

5 توجه به تمام مهارت‌های زبان: همانطور که دیدیم در این اپلیکیشن برای هر چهار مهارت اصلی زبان، به خصوص مهارت شنیداری، بخش‌هایی ارائه شده‌است و با تمرکز بر یکی از آن‌ها از دیگر مهارت‌ها غافل نمانده است.

ضعف‌ها و نکات منفی

1 – الفبا و تلفظ: اگر کسی که از اپلیکیشن استفاده می‌کند بسیار مبتدی باشد، برای استفاده از فونتیک، علائم دیگر زبان انگلیسی و حتی خواندن کلمات و نوشتن آن‌ها ابتدا نیاز به آموزش و یادگیری الفبا و تلفظ زبان دارد که این بخش بدون تهیه‌ی اشتراک کاملا قفل است و شخص مبتدی نمی‌تواند از نمونه آموزش برای تصمیم‌گیری استفاده کند.

ما در نوشته‌های زیر به صورت کامل این الفبا و نحوه تلفظ هر کدام را آموزش داده‌ایم:

2 – ترجمه: مطالعات جدید ثابت کرده است که استفاده از ترجمه فارسی برای یادگیری زبان انگلیسی اشتباه است و درواقع زبان‌آموز با استفاده از ترجمه‌ی فارسی تنها بخش کوچکی از معنی کلمات و استفاده‌ی آن‌ها در جملات را یاد گرفته و هیچ‌گاه نمی‌تواند تنها با ترجمه به صورت کامل و مفهومی با زبان انگلیسی آشنا شود.

در این درس به طور مفصل توضیح داده ایم که چرا نباید از ترجمه فارسی برای یادگیری زبان انگلیسی استفاده کنیم؟

3 سطح‌بندی استاندارد: در بخش واژه‌های این اپلیکیشن، یکی از طبقه‌بندی‌ها از سطح‌بندی استاندارد استفاده کرده اما این سطح‌بندی دارای یک سطح ششم (C2) نیز است که در این اپلیکیشن نیامده؛ همچنین تعداد کلمات جدید استفاده شده در هر سطح متناسب با نوع استاندارد آن نیست.

4 فایل‌های صوتی: نوع تلفظ برای فایل‌های صوتی مشخص نشده است.

5 تصویر: در یادگیری واژه‌ها و فلش‌کارت‌های جعبه لایتنر، از تصاویر مربوط برای یادگیری بهتر و مؤثرتر استفاده نشده است.

جمع‌بندی

استفاده از اپلیکیشن‌های موجود مانند بیاموز، برای یادگیری زبان، می‌تواند برخی نیازهای ما مانند مکالمه‌ای ساده در کشورهای دیگر، یا فهمیدن مفهوم کلی یک متن و داستان را برطرف کند؛ اما نباید از این اپلیکیشن‌ها انتظار فهم کامل و یادگیری کامل زبان را داشته باشیم.

ترتیبی که ما برای خواندن مطالب این سری درس، به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *