سوالات و اشکالات متدوال فلش‌کارت‌های گرامر (۲)


در درس قبل، یعنی قسمت اول این موضوع، ایرادات متداول همراهان سایت را، در مورد درست کردن فلش‌کارت بررسی کردیم.

در این درس درباره بقیه موارد، به ویژه ایرادات و نکات تکمیلی مربوط به پر کردن فرم فلش‌کارت‌ها صحبت می‌کنیم.

1- نکات مربوط به فیلدهای فرم فلش‌کارت

برای درست پر کردن فرم ساختن فلش‌کارت، لازم است کاربرد دقیق هر فیلد (باکس مستطیلی شکلی که در آن اطلاعات را وارد می‌کنیم) و تاثیری که خواهد داشت را بدانیم.

اگر فرم مربوط به ساخت فلش‌کارت را به ترتیب خاصی پر کنیم، باید بتوانیم بگوییم چه تعداد و چه نوع فلش‌کارت‌هایی ساخته می‌شود.

برای نمونه باید بدانیم اگر آن را مطابق تصویر روبرو پر کنیم، سه فلش‌‌کارت (1- یافتن کلمه مناسب یا جاخالی 2- درک مطلب یا جمله‌سازی 3- تلفظ و املا) ساخته می‌شود.

اگر سه درس مربوط به ساختن فلش‌کارت‌های کلمه جدید، شکل جدید و ترتیب جدید را با دقت بخوانید، تقریباً تمام نکات لازم گفته شده است.

1) ساختن فلش‌کارت برای کلمات جدید، 2)شکل جدید کلمات آشنا، 3)ترتیب جدید

شاید بد نباشد در اینجا به برخی از این نکات اشاره کنیم:

– اگر فیلد با عنوان Make 2 cards خالی باشد، فلش‌کارت مربوط به درک مطلب یا جمله‌سازی ساخته نمی‌شود. فقط برای جملات با ترتیب جدید این فلش‌کارت را خالی می‌گذاریم.

– اگر فیلد Test Spelling خالی باشد، فلش‌کارت مربوط به تلفظ و املا ساخته نمی‌شود. در صورتیکه تلفظ یا املای یک کلمه، ساده باشد، در این فیلد چیزی نمی‌نویسیم.

– پس اگر هر دو فیلد بالا خالی باشند، فقط یک فلش‌کارت “یافتن کلمه مناسب” (یا “پر کردن جای خالی”) ساخته می‌شود.

هر فلش‌کارت درباره یک (و فقط یک) نکته جدید است که در داخل یک (یا گاهی چند) جمله وجود دارد. بنابراین تمرکز فلش‌کارت باید روی آن نمونه جمله باشد، نه روی قواعد گرامری.

وقتی به یک جمله جدید رسیدیم و تصمیم گرفتیم آن را تبدیل به فلش‌کارت کنیم، باید مشخص کنیم که دقیقاً نکته جدید موردنظر، کدام یک از این سه حالت (و دقیقاً یکی از این سه حالت؛ نه ترکیبی از آنها+ یا یک ساختار متفاوت) است و فرم فلش‌کارت را مطابق با آن حالت، پر کنیم.

اگر تردید داشتیم که از کدام نوع استفاده کنیم، غالباً استفاده از فلش‌کارت کلمه جدید، گزینه خوبی است.

– اگر جمله موردنظر ما، چند نکته جدید دارد، لازم است برای هر نکته، یک فلش‌کارت مستقل بسازیم.

البته اگر در این جمله، کلمه جدید و کم کاربردی وجود دارد، بهتر است آن را با یک کلمه که هم اکنون بلد هستیم جایگزین کنیم تا هم آن جمله قابل فهم شود، هم زمان صرف یادگیری و مرور یک کلمه غیرکاربردی نکنیم.

اگر سه نوع فلش‌کارت بالا را فراموش کرده‌اید، می‌توانید دوباره نگاهی به درس مربوط به مرور فلش‌کارت‌های مرحله چهارم بیندازید.

عبارات کوتاه را چگونه وارد انکی کنیم؟

دیالوگ زیر را در نظر بگیرید:

Waitress: here’s your coffee

Customer: Thank you

Waitress: you’re welcome

در اینجا کل عبارت you’re welcome به معنی “خواهش می‌کنم” هست و در در جواب تشکر گفته می‌شود.

سوالی که در حین خواندن عباراتی مانند این پیش می‌آید این است که چگونه آنها را وارد انکی کنیم؟ آیا کلمات آن را تک به تک، به صورت جداگانه وارد کنیم؟ یا کل آن عبارت را به مانند یک کلمه تبدیل به فلش‌کارت کنیم؟ پیشنهاد می‌شود در مواردی که با ترکیبی رایج از کلمات روبرو هستیم، آن ترکیب رایج را مانند یک کلمه جدید، یاد می‌گیریم : (تصویر فلش‌کارت)

اگر یکی از کلمات این ترکیب، جدید است، می‌توانیم در فلش‌کارت دیگری، آن را جداگانه تبدیل به فلش‌کارت کنیم.

در باقی موارد (مانند این) که ترکیب آن کلمات، متداول نیست و معنای جدیدی ندارد، بهتر است اینکار را نکنیم چون کیفیت فلش‌کارت‌های ساخته شده خوب نخواهد بود و در عمل خواهید دید که مرور آن دشوار و غیرمفید است.

نکته حائز اهمیت دیگر در ارتباط با عبارات و ضرب‌المثل‌ها این هست که این موارد در موقعیت‌های اجتماعی و در بستر مرتبط، معنی‌دار هستند؛ به همین دلیل بهتر این است که آن‌ها را در قالب یک دیالوگ (مکالمه) یا چند جمله که این موقعیت را شبیه‌سازی کند، یاد گرفت.

2- نکات مربوط به “نحوه” پر کردن فرم فلش‌کارت

فیلد اول(جمله با جای خالی):

– در فلش‌کارت از نوع کلمه جدید یا شکل جدید، نباید رابطه‌ای بین کلمه موردنظر و علامت سه نقطه وجود داشته باشد. به عنوان مثال اگر جواب جاخالی، سه کلمه‌ای است، نباید از علامتی مانند … … … استفاده شود (تصویر فلش‌کارت). قرار نیست چنین سرنخ‌های مستقیمی به خود بدهیم و جواب فلش‌کارت (نوع 1 یعنی فلش‌کارت جاخالی) را بیش از حد ساده کنیم.

چهار نکته در مورد فیلد دوم( عکس فلش‌کارت):

– لازم نیست زمان زیادی را صرف پیدا کردن عکس مناسب برای یک جمله کنیم. کافیست کلمه موردنظر یا کلمات اصلی جمله انتخاب شده را جستجو کنیم و در حداکثر یک دقیقه، یک عکس را انتخاب کنیم. در عمل، انتخاب یک عکس متوسط یا حتی غیرمرتبط، بهتر از این است که وسواس بیش از حد به خرج بدهیم و زمان زیادی را به این کار اختصاص دهیم.

– بهتر است یک عکس را برای دو جمله متفاوت استفاده نکنیم (1 2) وگرنه هنگام مرور به احتمال زیاد آنها را با هم اشتباه می‌گیریم. هر عکس باید مرتبط به فقط یک جمله مشخص باشد.

– جواب فلش‌کارت، نباید روی عکس (مثال) یا داخل تعریف کلمه (مثال) نوشته شده باشد.

– بهتر است عکس موردنظر را از همان صفحه اصلی نتایج گوگل کپی کنیم (+) و از عکسهای بزرگ استفاده نکنیم.

این کار چند مزیت دارد: حجم فلش‌کارت‌ها کمتر می‌شود و در نتیجه همگام‌سازی و سینک آن سریعتر انجام می‌شود. کل فرم فلش‌کارت در صفحه مانیتور دیده می‌شود. موقع مرور کل اطلاعات مربوط به فلش‌کارت را بدون نیاز به اسکرول‌ کردن می‌توانیم ببینیم.

فیلد سوم (Definitions, base word, etc.):

– برای فلش‌کارت از نوع شکل جدید، شکل پایه آن کلمه را می‌نویسیم. این کار باعث می‌شود کلمه جدیدی که قصد یادگیری آن داریم، به دانش قبلی ما مرتبط شود. یکی از فواید این ارتباط، کاهش احتمال فراموشی است.

– برای توضیح یک کلمه جدید، یک تعریف ساده و کوتاه کفایت می‌کند.
اگر مثلاً برای کلمه thirsty با مراجعه به دیکشنری با تعریف طولانی مانند having an uncomfortable feeling because you need something to drink: feeling thirst روبرو شدیم، می‌توانیم فقط بخشی از آن مثلاً feeling thirst را در نظر بگیریم.
پیشنهاد می‌شود که طول این تعریف، کمتر از 10 کلمه باشد.

– در این فیلد، برای فلش‌کارت از نوع کلمه جدید، تعریف آن کلمه را می‌نویسیم. این کار تسلط کلامی ما را تقویت می‌کند. البته بهتر است از یک توضیح و تعریف ساده (کمتر از ده کلمه) استفاده کنیم.

– فعل مناسب و زمان درست برای یک جمله را باید بتوانیم از روی جمله و داستانی که روایت می‌کند، حدس بزنیم. پس مفید نیست اگر زمان فعل را بر روی فلش‌کارت (به عنوان مثال در فیلد سوم فرم فلش‌کارت) قید کنیم.

توجه شود که در فلش‌کارت ترتیب جدید، این فیلد نباید خالی باشد (+).

فیلد ششم(Extra Info):

– بر روی فلش‌کارت نباید چیزی به فارسی نوشته شود. یک استثنا می‌توان برای این مورد قائل شد: در فیلد Extra Info یا توضیحات اضافه می‌توان توضیحات فارسی نوشت.

تلاش نکنید که نکات گرامری و اطلاعات آموزشی زیادی  را روی فلش‌کارت، به ویژه در فیلد Extra Info بنویسید. این کار هم ساختن فلش‌کارت و هم مرور آن را دشوار می‌کند و احتمالاً پس از مدتی این کار را تبدیل به کاری خسته‌کننده و اجباری می‌کند.

البته هر وقت فکر کردید که دانستن و مرور آن نکته ضروری است، می‌توانید یک نکته مشخص و مرتبط به جمله انتخاب شده (مانند نقش کلمه موردنظر در جمله، صرف فعل، خاطره شخصی، یا یک نکته گرامری) را در این فیلد بنویسید.

3- کمالگرایی یا پیشرفت؟

یکی از رایج‌ترین ایرادات فلش‌کارت‌ها شلوغ بودن آنها با توضیحات زیاد، جملات طولانی، اطلاعات اضافی مانند نکات گرامری و موارد مشابه است.

–  در این مرحله سوم، فقط نکات رایج و کاربردی را تبدیل به فلش‌کارت می‌کنیم. بنابراین باید ضروری‌ است که هر جمله‌ای را تبدیل به فلش‌کارت نکنیم و بر وسوسه یادگیری نکاتی که ممکن است جالب به نظر برسد اما کاربردی نیستند، غلبه کنیم.

اینکه به بستنی قیفی چه می‌گویند یا زمان Future Perfect Continuous چه ساختاری دارد یا اصطلاح A penny for your thoughts به چه معنی است، فعلاً اهمیت چندانی ندارد. اینها را بعداً به روش بهتری و در جای مناسبتری خواهیم آموخت.

فعلاً اولویت ما این است که پایه زبان خود را بنا کنیم تا بتوانیم به سراغ نوشتن، کتاب، سریال و منابع متعدد دیگر برویم و کارهای مفیدتری انجام دهیم.

در این مرحله و به طور کلی در مسیر یادگیری زبان، بسیار مهم است که پیشرفت را فدای کمال‌گرایی نکنیم: اگر برای کامل بودن تلاش کنیم، برای مثال اگر بخواهیم تمام کتاب گرامر را مسلط شویم یا هر کلمه‌ای که دیدیم را یاد بگیریم، متوقف می‌شویم. مهمترین اصل این است که آهسته و پیوسته به پیش برویم.

موضوع مهم دیگر این است که تا حد امکان از جملات ساده و مینیمال استفاده کنیم. هر جمله، فقط کافیست نکته جدید مدنظر ما را پوشش دهد؛ نه بیشتر.

برای نمونه جمله i can’t understand why he is being so selfish. he isn’t usually like that. را در نظر بگیرید. فرض کنیم که اینجا نکته مدنظر ما عبارت being selfish هست. در این صورت، می‌توانیم جمله طولانی بالا را کوتاه‌تر کنیم: he is being selfish.

ممکن است با مفهوم این جمله (رفتار خودخواهانه) یاد یک شخصیت خاص ( مانند کاکرو یوگا یا دونالد ترامپ ) بیفتید. در این صورت می‌توانید برای ملموس‌تر و به یادماندنی‌تر شدن این جمله، آن را به این شکل تغییر دهید: Kakero is being so selfish.

یک نکته حاشیه‌ای: تا حد امکان از جملات و تصاویری استفاده کنید که احساسات را برانگیخته کند. یک جمله یا عکس خنده‌دار، عجیب یا ترسناک (مانند she is on fire، به جای she is a girl) ماندگاری بیشتری در حافظه دارد و ما را بیشتر سرگرم می‌کند.

1) یادگیری 2) ساختن فلش‌کارت 3) مرور

یک نکته بسیار مهم در استفاده از سیستم SRS یا روش لایتنر این است که اول درس یا نکته‌ای را یاد بگیریم بعد آن را به فلش‌کارت تبدیل کنیم.

هر وقت مطمئن شدیم که نکته مورد نظر را درک کرده‌ایم، می‌توانیم آن را تبدیل به فلش کارت کنیم و بعد مرور آن را شروع کنیم.


4 دیدگاه دربارهٔ «سوالات و اشکالات متدوال فلش‌کارت‌های گرامر (۲)»

  1. سلام هیوای عزیز
    یک نوع از درسها هستند که من با ساختن کارت براشون مشکل دارم
    مثلا درس *۳۱ - Have to and must یک کاربرد معمول برای must رو یادمون داده، خب مشکلی هم نیست ولی در درس ۲۸- Must and can't کاربرد دیگری یا مفهوم دیگری از must (یا can't) رو می بینیم.
    در جای خودش فهم و یادگیریش خیلی سخت نیست ولی یادآوری و ساختن فلش کارتش سخت میشه یعنی من اگر از فلش کارت ترتیب جدید استفاده نکنم نمیتونم حدس بزنم.
    راه خاصی برای اینجور قواعد در گرامر هست ؟ شما پیشنهادی دارید؟
    * درسها از کتاب intermediate هستند

    1. فلش کارت جدید برای موقعی خوبه که نمیدونیم مثلا این کلمه must رو کجا بگذاریم. اما در مورد شما که یه بار must و این دسته کلمات رو خوندید میدونید اینها قبل از فعل اصلی و بعد از فاعل میان.
      پس نکته جدید در اینجا، ترتیب نیست.
      به نظرم شما برای این کاربردها باید فلش کارت نوع چهارم از نوع کلمات جدید رو بسازید (تیتر فلش‌کارت ۴-معنی دیگر این کلمه در این لینک رو ببینید).

  2. سلام هیوا جان
    ممنون هستم، نکات بسیار مهمی را اشاره نمودید.
    با توجه به توضیحات بسیارمفید در این صفحه، احساس بهتری نسبت به تکمیل کلمات در انکی دارم و فکر می کنم که در هر بار مرور کردن بتوانم رابطه بهتری با کلمات بگیرم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *