آموزش نصب افزونه در انکی (مثال: افزونه AwesomeTTS برای تلفظ)

Untitled-2قبلاً در درس دیگری، به نحوه نصب برنامه انکی، بر روی موبایل، تبلت و کامیپوتر پرداختیم.

در این درس، قصد داریم به طور کلی در مورد افزونه‌ها و نحوه استفاده از آنها در انکی صحبت کنیم.

لازم است همین اول تاکید کنیم که این افزونه‌ها فقط در انکی روی کامپیوتر اجرا می‌شوند. بر روی موبایل نمی‌توان از آنها استفاده کرد.

افزونه چیست؟

اگر در برنامه‌های دیگری مثل فتوشاپ، فایرفاکس و گوگل کروم از پلاگین، add-on و اِکستنشن استفاده کرده باشید، تصویر ذهنی خوبی در مورد افزونه‌ها و کاربرد آنها دارید.

در واقع، افزونه‌ها مانند لوازم یدکی هستند که روی ماشین یا کامپیوتر خود نصب می‌کنیم. ما هم به کمک افزونه‌ها، می‌توانیم برنامه انکی را به ابزارهای ویژه برای کابردهای خاص مجهز کنیم.

در انکی هم می‌توانیم به کمک افزونه یا Add-on، امکانات و قابلیت‌های خاصی مانند تلفظ و فایل صوتی کلمات انگلیسی  را به انکی اضافه کنیم.

در ادامه‌ی این درس، نحوه پیدا کردن، نصب و کار با افزونه‌ها را یاد می‌گیریم.

این کار را باید به کمک یک مثال واقعی انجام بدهیم. به همین دلیل ما در این درس، یک افزونه بسیار مفید به نام AwesomeTTS را برای گرفتن تلفظ کلمات و عبارات نیاز داریم، نصب می‌کنیم.

نصب افزونه AsewomeTTS در انکی

برای این‌کار یک افزونه بسیار مفید به نام AwesomeTTS را که در همان مرحله اول یادگیری زبان، برای گرفتن تلفظ کلمات نیاز داریم، نصب می‌کنیم.

هر افزونه، یک نام و کد عددی یکتا و منحصربفرد دارد.

برای پیدا کردن این کد، اول باید افزونه مورد نظر را در لیست افزونه‌های سایت انکی پیدا کنیم.

برای دسترسی به این لیست باید به صفحه افزونه‌ها برویم. برای اینکار کافیست روی لینک زیر، کلیک کنیم:

در این صفحه می‌توانیم لیست‌ کامل افزونه‌های ساخته شده برای انکی را بررسی کنیم:

همانطور که می‌بینید افزونه موردنظر ما در صدر لیست قرار دارد و محبوب‌ترین افزونه انکی است.

الان می‌توانیم روی عنوان افزونه کلیک کنیم تا توضیحات، کد افزونه، نظرات دیگران و اطلاعات دیگر را مشاهده کنیم. کد یکتای این افزونه 814349176است (لینک صفحه افزونه AwesomeTTS).

در نسخه های قدیمی‌تر انکی (برای مثال نسخه ٢.١.٢٢) . کد یکتای این افزونه 427598962 است (لینک صفحه افزونه AwesomeTTS).
اگر به روش بالا قادر نبودید افزونه را نصب کنید، در این صورت باید این افزونه را به روش دستی و طبق آموزش درس زیر نصب کنیم:
نصب دستی افزونه AwesomeTTS در انکی

در قدم بعد، برنامه انکی را بر روی کامپیوتر باز می‌کنیم. از منوی اصلی برنامه،گزینه Tools و از آنجا گزینه Add-ons  را انتخاب می‌کنیم تا پنجره زیر باز شود:

در این پنجره، روی دکمه Get Add ons کلیک می‌کنیم تا یک پنجره کوچک باز شود.

برای نصب آن، کافیست کد افزونه را کپی و در پنجره Install add-on آن را paste کنیم.

پس از زدن OK، چند ثانیه منتظر می‌مانیم تا این افزونه دانلود شود. پس از دانلود آن، انکی پیغامی را نشان می‌دهد مبنی بر اینکه این افزونه دانلود شد و لازم است برنامه انکی ریستارت شود تا عملیات نصب تکمیل شود.

استفاده از افزونه در انکی

به طور کلی پس از نصب هر افزونه، تغییرات مختلفی ممکن است در پنجره‌ها، منو‌ها، کلیک راست و جاهای دیگر برنامه انکی ایجاد شود.

در مورد این افزونه خاص، گزینه AwesomeTTS به منوی Tools اضافه می‌شود و در پنجره مربوط به فلش‌کارت جدید، یک دکمه جدید به شکل بلندگو، مطابق تصویر زیر به نوار ابزار و دکمه‌ها آن اضافه می‌شود.

تنظیمات مربوط به افزونه AwesomeTTS

برای انجام تنظیمات مربوط به افزونه، باید از منوی انکی، گزینه Tools را انتخاب کنیم و روی افزونه مورد نظر -در مثال ما، AwesomeTTS- کلیک کنیم. با این کار، پنجره مربوط به تنظیمات باز می‌شود.

فعلاً می‌خواهیم فقط تنظیمات مربوط به منبع تلفظ‌ها و لهجه را تغییر دهیم.

usage.presets.config

پس از باز شدن پنجره تنظیمات، روی تب Advanced و سپس دکمه Manage Presents کلیک می‌کنیم و در پنجره‌ای که باز می‌شود مطابق تصویر زیر، منبع و لهجه مورد نظر خود را انتخاب می‌کنیم.

ox

در این مرحله، توصیه می‌کنم یکی از دیکشنری‌های آکسفورد، Youdao، گوگل یا Baidu را با لهجه آمریکایی – (English, American(en-US – انتخاب کنید. در زمان‌های مختلف به دلایل متعدد ممکن است بعضی از این دیکشنری‌ها کار نکنند اما  می‌توان از بقیه گزینه‌ها استفاده کرد.

در صورت نیاز می‌توانیم تنظیمات دیگری را هم انجام دهیم. اما فعلاً به همین مقدار بسنده می‌کنیم. دکمه OK را می‌زنیم تا پنجره‌های باز شده، بسته شوند و به محیط اصلی برنامه انکی بازگردیم.

استفاده از افزونه Awesome TTS

گفتیم که پس از نصب این افزونه، دکمه‌ای با تصویر بلندگو، به نوار ابزار مربوط به پنجره‌ی فلش کارت جدید اضافه می‌شود. حال می‌خواهیم از آن استفاده کنیم:

روی دکمه Add کلیک کنید یا کلید میانبر a را فشار دهید تا پنجره فلش‌کارت جدید باز شود.

روی فیلد مورنظر خود کلیک کنید. دکمه بلند گو را فشار دهید تا پنجره آن باز شود.
کلمه مورد نظر را در این پنجره تایپ کنید. اگر می‌خواهید تلفظ این کلمه را گوش کنید، کافیست روی دکمه preview کلیک کنید. اگر مایل هستید که این تلفظ به فلش‌کارت اضافه شود، روی دکمه Record کلیک کنید.

تنظیمات مربوط به دیکشنری و لهجه موردنظر خود را هم می‌توانید در سمت چپ این تصویر، برای کلمه فعلی تغییر دهید.
در صورتیکه به هر دلیلی، پیغام خطا دریافت کردید، از دیکشنری دیگری استفاده کنید. البته دقت کنید که حتماً برای استفاده از این افزونه، باید به اینترنت متصل باشید.

با داشتن این افزونه، دیگر نیازی نیست که در مسیر یادگیری زبان، فایل صوتی مربوط به صدها و هزاران کلمه را از سایتهای مربوط به تلفظ دانلود کنیم و به میزان زیادی هم صرفه جویی در زمان و انرژی خواهیم داشت.

افزونه‌های دیگر

در این درس یاد گرفتیم افزونه AwesomeTTS را نصب و از آن استفاده کنیم.

فرآیند دانلود و نصب، برای تمام افزونه‌ها به همین شیوه است اما تنظیمات و استفاده از آنها بسته به افزونه اندکی متفاوت است.
همانطور در بالا اشاره کردیم، افزونه‌های بسیاری برای انکی ساخته شده است اما فقط تعداد کمی از این افزونه‌ها مفید و کاربردی هستند.

یکی دیگر از افزونه‌های مفید انکی، افزونه Replay buttons on card با کد نصب 498789867 است.

بعد از نصب این افزونه، یک دکمه مثلثی شکل روی فلش‌کارتهایی که داخل آنها فایل صوتی وجود دارد اضافه می‌شود. با کلیک روی این دکمه، این صدا دوباره بازپخش می‌شود.

44 دیدگاه دربارهٔ «آموزش نصب افزونه در انکی (مثال: افزونه AwesomeTTS برای تلفظ)»

  1. سلام و خسته نباشید خدمت شما جناب هیوای عزیز...
    من یه مشکل دارم با ساخت فلش کارت.اونم اینه که وقتی قسمت type رو میزنم اصلاً گزینه ای به عنوان minimal pairs درش نیست و نوع های دیگه فلش کارت هستن.حتی تو قسمت add اش هم که رفتم نبود و امکان ایجاد type اش هم نبود.ممنون میشم کمکم کنین.کارم گره خورده.سپاس

  2. سلام هیوای عزیز خسته نباشید ممنون از زحماتتون لطف می کنید راهنمایی کنید چجوری میشه به تلفظ بریتیش لانگمن که تلفظ انسانی است دسترسی داشته باشم با توجه به تجربه تون در این زمنینه ، ممنون میشم

    1. سلام سمانه عزیز
      برای شنیدن تلفظ به زبان ترکی باید املا ترکی کلمه رو در همین افزونه کپی کنید و بعد در بخش تنظیمات voice .گزینه ترکی یا آذربایجانی رو انتخاب کنید
      با این تنظیمات وقتی رکوردرو کلیک کنید تلفظ ترکی رو میشنوید.

  3. سلام وقتتون بخیر. من فایلهای صوتی مریام وبستر رو گرفتم چیزی حدود ۱۵۰هزار تاست میخوام اونارو داخل رم گوشی بریزم تا انکی بتونه بخونه اما تموم فایلهارو نمیذاره داره فولدر collection در مسیر نصب انکی کپی کنم فقط ۳۲ هزارتاش میشه اما اگه در همین مسیر یه فولدر دیگه ایجاد کنم دوباره داخل اونم میتونم ۳۲هزارتای دیگه شو کپی کنم عملا الان حدود ۵تا فولدر برای وویسا رو رم گوشی هست اما انکی انگار دیتا رو فقط از فولدر collection میخونه چیکار کنم واسه باقیشون؟؟

    1. سلام وقتتون بخیر. راستش تا حالا با چنین حجم فایلی کار نکردم ولی اینکه تا ۳۲ هزارتاش امکانپذیره ممکنه به خاطر باینری بودن سیستم دیجیتال و اینکه ۳۲ توان ۵م عدد ۲ هست حدس اولیه ام اینه که این ۳۲ هزار سقف تعداد فایهایی هست که میتونه هندل کنه.
      شاید در مورد حداکثر فلش کارت انکی سرچ کنید اطلاعات مرتبط تری پیدا کنید.

  4. سلام
    ممنون از توضیحات قدم به قدم وکاملتون
    کاش توی سایت هم امکان سرچ بود
    من ادرس سایتتون و موضوعی که میخوام رو باهم تو گوگل میزنم که برسم به توضیح

    یه سوال
    اپلیکیشنی هست که صرفا برای فونتیک و تلفظ کلمات باشه؟ و البته تلفظ درست
    یه جوری شده که بدون فونتیک و تلفظ نمیتونم کلمات رو یاد بگیرم

    ممنون

    1. سلام بیتای عزیز، حتما امکان سرچ رو فراهم میکنیم.
      برای فونتیک ما از سایت زیر استفاده میکنیم (بهترین مرجعیه که سراغ داریم و فونتیکش خیلی نزدیک به فونتیکی هست که خودمون آموزش میدیم):
      https://tophonetics.com/
      برای تلفظ هم بی شمار سایت داریم از جمله لانگمن یا برنامه Lingoes
      اینکه انقدر تلفظ و فونتیک هم براتون مهم شده خیلی خوب و جالبه

  5. سلام من اون افزونه برا کامپیوتر که گفتین اضافه کردم اما روش راه اندازیش را بلد نیستم ممنون میشم راهنماییم کنید که چطور برا فلش کارتهام صدا بزارم داخل انکی؟ سپاس

  6. سلام من انکی روی کامپیوترم نصب کردم و راهی که برا کامپیتر گفتین برای صدا انجام دادم اما وقتی tool را باز میکنم گزینه افزونه replay on card نیومده و قسمت add هم که باز میکنم این افزونه را نشون میدهه و دبل کلیک روش میکنم مینویسه has no configeration ممنون مشکلمو حل کنین.

  7. سلام و روز بخیر
    واقعا تبریک میگم بابت این سایت خوب و آموزش های شفاف و خوب.
    در انتهای این آموزش افزونه ای رو گذاشته بودین که با کمک اون مثلثی پایین کلمه میاد که میشه دولاره تلفظ تکرار بشه. من این افرونه رو نصب کردم. برای کامپیتر فعال هست اما در انکی آیفون که من روی گوشی استفاده میکنم متاسفانه مثلثی نمیاد. این مسئله راهی داره؟
    باز هم متشکرم

  8. سلام من تو موبایلم داشتم انکیو بعد رفتم تو‌فایل ها پاک کردم تا حافظه موبایلم نگیره تلفظای خودش پاک شد چه طوری بر گردونم ؟ خودش تلفظ داشت از وقتی پاک کدم برام نمیخونه

    1. سلام امین عزیز،
      اگه فلش کارتهارو سینک کرده باشید، یا اگه روی دستگاه دیگری مثلا روی کامپیوتر داشته باشید میتونید اینهارو بازیابی کنید
      اما اگه فقط روی گوشی بودند و حذفشون کردی،؛ کار خاصی نمیشه کرد
      مگه اینکه از نرم افزارهای بازیابی فایل روی گوشی استفاده کنید که معمولا به درستی کار نمیکنن

        1. سلام
          باید فایل صوتی رو داخل فیلد مرتبط به تلفظ (که خودتون تعیین میکنید) قرار بدید
          در پنجره ویرایش فلش کارت یا ایجاد فلش کارت چنین گزینه ای وجود داره

  9. سلام، با تشکر از زحمات و توضیحات خوب تون، همه مراحل به خوبی پیش رفت، فقط نمی تونم صدای المانی رو اضافه کنم. راهکاری دارید اقا هیوا؟

    1. سلام مارتای عزیز،
      راستش قبلا اینکارو انجام ندادم اما به طور کلی اضافه کردن تلفظ برای همه زبانها با یه روال یکسان انجام میشه.
      اگه یه منبع صوتی یا دیکشنری کار نکرد یه مورد دیگه رو امتحان کنید

  10. سلام خسته نباشید
    میخواستم بپرسم برای نصب دستی افزونه ها،
    فایلِ افزونه رو بدون استفاده از انکی چطوری دانلود کنیم؟ (مثلا با مرورگر یا دانلودمنیجر)

    1. سلام مهرداد، تنها راهی که سراغ دارم اینه که یه بار اون افزونه رو در انکی نصب کنی بعد به پوشه addons نکی بری. اونجا یه پوشه هست هم نام اون افزونه. اون رو میتونی کپی کنی و استفاده کنی

    1. اول یه نسخه از فلش کارتهاتون رو نگه دارید
      مثلا سینک کنید
      یا اونهارو روی دسکتاپ اکپسورت کنید
      بعد نسخه فعلی رو حذف کنید و نسخه زیر رو دانلود و نصب کنید
      https://apps.ankiweb.net/downloads/archive/anki-2.0.52-alternate.exe
      بعد افزونه رو نصب کنید

  11. سلام
    خدا قوت برای سایت خوبتون
    خواستم یادآوری کنم این افزونه متاسفانه در این زمان که دارم نظر میدم برای ورژن های بالاتر از
    ۲.۱.x
    کار نمیکنه

    Description
    ***This add-on only supports Anki 2.0.x. It will not work with the newer Anki 2.1.x.***

    اگر افزونه جایگزینی معرفی کنید ممنون میشم 🙂

    1. سلام علیرضا، متاسفانه چون این خطا روی سیستمی که من بررسی میکنم وجود نداره، نمیتونم روی حل اون کار کنم در نتیجه الان هم از راه دور نمی‌تونم کمک خاصی بکنم. ممنون میشم اطلاعات بیشتر بدی مثلا کی این خطا رو میده؟ برای یک دیکشنری خاص؟
      سرچ هم کردم کسی برای این افزونه این خطا رو گزارش نکرده بود. ظاهراً مربوط به پایتون هست. اگه تونستید روی یک سیستم دیگه هم امتحان کنید که مطمئن بشیم مشکل مربوط به سیستم عامل نیست.

    2. سلام، من همه ی کارها رو برای اضافه کردن افزونه صدا. همه چی هم با موفقیت پیش رفت. فقط اینکه زبان المانیش کار نمی کنه. اونو چطوری باید درست کنم؟ دیکشنری دودن رو و ویکتوری رو میزنم ولی متاسفانه نداره. کاری هست تا مشکل رو برطرف کنم؟
      با سپاس فراوان.

      1. سلام دوست عزیز
        متاسفانه ایراد اصلی این افزونه همین کار نکردن بعضی از دیکشنری هاش هست. شاید اگه خطایی که میگیرید یا مشکلی که دارید رو سرچ کنید
        شاید کسی این مشکل رو حل کرده باشه و در جایی اعلام کرده باشه. یا کامنتهای زیر صفحه اون افزونه در سایت انکی رو ببینید.
        گاهی استفاده کردن یا نکردن از ف.شکن هم ممکنه باعث ایجاد خطا بشه

  12. سلام و ممنون برای آموزش خوبتون
    در کامپیوتر من موقع دانلود افزونه خطایی میده.
    error 10013 an attempt was made to access a socket in a way forbidden by its access permissions
    ممنون میشم راهنمایی کنید چطور رفعش کنم

    1. سلام هادی جان،
      تا جایی که یادم میاد خودم این خطارو تا حالا نگرفتم. یادم هم نمیاد که شاگردهام بهش اشاره کرده باشن. ولی به نظر میاد مربوط به پرمیشن و حق دسترسی باشه.
      شاید اگه انکی رو ریستارت کنی یا روی اون کلیک راست کنی و run as administrator رو بزنی این مشکل رفع شه.

  13. با سپاس
    مقاله خوبی بود برام ایمیل کردین.
    ممنون میشم این روش یادگیری رو هر چه زودتر در اختیار همه قرار بدین.
    لطفا به ایمیل بنده پاسخ رو ارسال کنید.
    با تشکر

  14. سلام آفا هیوا بابت مطلب خوبتون سپاس گذارم

    خواستم یک نکته ای رو بگم که برای Awesome TTS من دیکشنری اکسفورد رو انتخاب کردم خواستم تلفظ کلمه ای که نوشته بودم رو گوش کنم روی preview کلیک کردم و با خطا روبرو شدم و Acapela Group هم در لیست موجود نبود برای همین مجبور شدم از لیست موجود دیکشنری Youda رو انتخاب کنم برای تلفظ کلمات فکر کنم گزینه خوبی هستش

    1. سلام میلاد جان ممنونم از لطفت
      آره همونطوری که دوستان دیگه در کامنتها اشاره کردن بعضی از دیکشنریهای این افزونه بعضی وقتها کار نمیکنن.
      این Youdao که معرفی کردی رو تست کردم. این هم خیلی خوبه
      مرسی که گفتی

  15. هیوای عزیز، سلام
    این سایت رو دیروز فواد انصاری آدرسش رو بهم داد. خیلی خوشحال شدم که شما همچین کارِ قشنگی کردی.
    من هم چند وقتیه با همین روش، دارم زبان یاد میگیرم. واقعیتش آشناییِ من با fluent forever هم از یکی از کامنتهای خودت توی متمم بود. اونجا گفته بودی که میخوای این کار رو برای آموزش زبان انگلیسی انجام بدی و خوشحالم که حرفت رو عملی کردی. 🙂
    در مورد این افزونه هم ازت ممنونم، من با مشقت، هر دفعه از سایت forvo تلفظها رو دانلود و اضافه میکردم. واقعا ممنون.
    دوست متممی تو
    امین آرامش

    1. سلام امین جان، ممنونم ازت، آره افزونه خیلی خوبیه قبل از این خود من هم همین کاری که گفتی رو انجام میدادم. یکی از مزیت های انکی همین افزونه هاشه.
      سایت قبلی(تا ۱ ماه پیش) مراحل ۱ تا ۴ رو که در مجموع صد و خورده ای نوشته بود شامل میشد اما الان با روش دیگه ای دارم سایت رو جلو میبرم. مطالب قبلی رو تقریبا به صورت کامل از دسترس خارج کردم که هم محتواشون رو اصلاح کنم و هم سایت رو به شکل موثرتری دربیارم.
      خوشحالم که تورو هم اینجا دیدم. منم بعضی وقتها به سایتت سر میزنم. قسمت کارنکن هارو بیشتر دوست داشتم.

  16. ممنونم هیوا جان.
    گرچه کل فرایندی یادگیری با این روش‌ها قدری ریزه‌کاری داره و گاهی حوصله هم می‌طلبه و حتی اندکی مهارت، ولی کلاً روش هوشمندانه و جالب و تقریباً کاملی هست. هیچ نرم‌افزار و یا ابزار یادگیری زبانی به این خوبی نیست.

    1. سلام فرامرز جان،
      باهات موافقم برنامه های مشابه خیلی خوبی داریم اما انکی به نظر من بهترین ابزار لایتنر برای یادگیری زبان هست. به دلایل زیاد، از جمله اینکه میشه جنبه های مختلف اون (مثل ویرایش ساختار فلش کارت ها) رو دستکاری کرد یا افزونه های زیادی مثل همین افزونه AwesomeTTS براش نصب کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *