آموزش نصب افزونه در انکی (مثال: افزونه AwesomeTTS برای تلفظ)

Untitled-2قبلاً در درس دیگری، به نحوه نصب برنامه انکی، بر روی موبایل، تبلت و کامیپوتر پرداختیم.

در این درس، قصد داریم به طور کلی در مورد افزونه‌ها و نحوه استفاده از آنها در انکی صحبت کنیم.

لازم است همین اول تاکید کنیم که این افزونه‌ها فقط در انکی روی کامپیوتر اجرا می‌شوند. بر روی موبایل نمی‌توان از آنها استفاده کرد.

افزونه چیست؟

اگر در برنامه‌های دیگری مثل فتوشاپ، فایرفاکس و گوگل کروم از پلاگین، add-on و اِکستنشن استفاده کرده باشید، تصویر ذهنی خوبی در مورد افزونه‌ها و کاربرد آنها دارید.

در واقع، افزونه‌ها مانند لوازم یدکی هستند که روی ماشین یا کامپیوتر خود نصب می‌کنیم. ما هم به کمک افزونه‌ها، می‌توانیم برنامه انکی را به ابزارهای ویژه برای کابردهای خاص مجهز کنیم.

در انکی هم می‌توانیم به کمک افزونه یا Add-on، امکانات و قابلیت‌های خاصی مانند تلفظ و فایل صوتی کلمات انگلیسی  را به انکی اضافه کنیم.

در ادامه‌ی این درس، نحوه پیدا کردن، نصب و کار با افزونه‌ها را یاد می‌گیریم.

این کار را باید به کمک یک مثال واقعی انجام بدهیم. به همین دلیل ما در این درس، یک افزونه بسیار مفید به نام AwesomeTTS را برای گرفتن تلفظ کلمات و عبارات نیاز داریم، نصب می‌کنیم.

نصب افزونه AsewomeTTS در انکی

برای این‌کار یک افزونه بسیار مفید به نام AwesomeTTS را که در همان مرحله اول یادگیری زبان، برای گرفتن تلفظ کلمات نیاز داریم، نصب می‌کنیم.

هر افزونه، یک نام و کد عددی یکتا و منحصربفرد دارد.

برای پیدا کردن این کد، اول باید افزونه مورد نظر را در لیست افزونه‌های سایت انکی پیدا کنیم.

برای دسترسی به این لیست باید به صفحه افزونه‌ها برویم. برای اینکار کافیست روی لینک زیر، کلیک کنیم:

در این صفحه می‌توانیم لیست‌ کامل افزونه‌های ساخته شده برای انکی را بررسی کنیم:

همانطور که می‌بینید افزونه موردنظر ما در صدر لیست قرار دارد و محبوب‌ترین افزونه انکی است.

الان می‌توانیم روی عنوان افزونه کلیک کنیم تا توضیحات، کد افزونه، نظرات دیگران و اطلاعات دیگر را مشاهده کنیم. کد یکتای این افزونه 814349176است (لینک صفحه افزونه AwesomeTTS).

در نسخه های قدیمی‌تر انکی (برای مثال نسخه ٢.١.٢٢) . کد یکتای این افزونه 427598962 است (لینک صفحه افزونه AwesomeTTS).
اگر به روش بالا قادر نبودید افزونه را نصب کنید، در این صورت باید این افزونه را به روش دستی و طبق آموزش درس زیر نصب کنیم:
نصب دستی افزونه AwesomeTTS در انکی

در قدم بعد، برنامه انکی را بر روی کامپیوتر باز می‌کنیم. از منوی اصلی برنامه،گزینه Tools و از آنجا گزینه Add-ons  را انتخاب می‌کنیم تا پنجره زیر باز شود:

در این پنجره، روی دکمه Get Add ons کلیک می‌کنیم تا یک پنجره کوچک باز شود.

برای نصب آن، کافیست کد افزونه را کپی و در پنجره Install add-on آن را paste کنیم.

پس از زدن OK، چند ثانیه منتظر می‌مانیم تا این افزونه دانلود شود. پس از دانلود آن، انکی پیغامی را نشان می‌دهد مبنی بر اینکه این افزونه دانلود شد و لازم است برنامه انکی ریستارت شود تا عملیات نصب تکمیل شود.

استفاده از افزونه در انکی

به طور کلی پس از نصب هر افزونه، تغییرات مختلفی ممکن است در پنجره‌ها، منو‌ها، کلیک راست و جاهای دیگر برنامه انکی ایجاد شود.

در مورد این افزونه خاص، گزینه AwesomeTTS به منوی Tools اضافه می‌شود و در پنجره مربوط به فلش‌کارت جدید، یک دکمه جدید به شکل بلندگو، مطابق تصویر زیر به نوار ابزار و دکمه‌ها آن اضافه می‌شود.

تنظیمات مربوط به افزونه AwesomeTTS

برای انجام تنظیمات مربوط به افزونه، باید از منوی انکی، گزینه Tools را انتخاب کنیم و روی افزونه مورد نظر -در مثال ما، AwesomeTTS- کلیک کنیم. با این کار، پنجره مربوط به تنظیمات باز می‌شود.

فعلاً می‌خواهیم فقط تنظیمات مربوط به منبع تلفظ‌ها و لهجه را تغییر دهیم.

usage.presets.config

پس از باز شدن پنجره تنظیمات، روی تب Advanced و سپس دکمه Manage Presents کلیک می‌کنیم و در پنجره‌ای که باز می‌شود مطابق تصویر زیر، منبع و لهجه مورد نظر خود را انتخاب می‌کنیم.

ox

در این مرحله، توصیه می‌کنم یکی از دیکشنری‌های آکسفورد، Youdao، گوگل یا Baidu را با لهجه آمریکایی – (English, American(en-US – انتخاب کنید. در زمان‌های مختلف به دلایل متعدد ممکن است بعضی از این دیکشنری‌ها کار نکنند اما  می‌توان از بقیه گزینه‌ها استفاده کرد.

در صورت نیاز می‌توانیم تنظیمات دیگری را هم انجام دهیم. اما فعلاً به همین مقدار بسنده می‌کنیم. دکمه OK را می‌زنیم تا پنجره‌های باز شده، بسته شوند و به محیط اصلی برنامه انکی بازگردیم.

استفاده از افزونه Awesome TTS

گفتیم که پس از نصب این افزونه، دکمه‌ای با تصویر بلندگو، به نوار ابزار مربوط به پنجره‌ی فلش کارت جدید اضافه می‌شود. حال می‌خواهیم از آن استفاده کنیم:

روی دکمه Add کلیک کنید یا کلید میانبر a را فشار دهید تا پنجره فلش‌کارت جدید باز شود.

روی فیلد مورنظر خود کلیک کنید. دکمه بلند گو را فشار دهید تا پنجره آن باز شود.
کلمه مورد نظر را در این پنجره تایپ کنید. اگر می‌خواهید تلفظ این کلمه را گوش کنید، کافیست روی دکمه preview کلیک کنید. اگر مایل هستید که این تلفظ به فلش‌کارت اضافه شود، روی دکمه Record کلیک کنید.

تنظیمات مربوط به دیکشنری و لهجه موردنظر خود را هم می‌توانید در سمت چپ این تصویر، برای کلمه فعلی تغییر دهید.
در صورتیکه به هر دلیلی، پیغام خطا دریافت کردید، از دیکشنری دیگری استفاده کنید. البته دقت کنید که حتماً برای استفاده از این افزونه، باید به اینترنت متصل باشید.

با داشتن این افزونه، دیگر نیازی نیست که در مسیر یادگیری زبان، فایل صوتی مربوط به صدها و هزاران کلمه را از سایتهای مربوط به تلفظ دانلود کنیم و به میزان زیادی هم صرفه جویی در زمان و انرژی خواهیم داشت.

افزونه‌های دیگر

در این درس یاد گرفتیم افزونه AwesomeTTS را نصب و از آن استفاده کنیم.

فرآیند دانلود و نصب، برای تمام افزونه‌ها به همین شیوه است اما تنظیمات و استفاده از آنها بسته به افزونه اندکی متفاوت است.
همانطور در بالا اشاره کردیم، افزونه‌های بسیاری برای انکی ساخته شده است اما فقط تعداد کمی از این افزونه‌ها مفید و کاربردی هستند.

یکی دیگر از افزونه‌های مفید انکی، افزونه Replay buttons on card با کد نصب 498789867 است.

بعد از نصب این افزونه، یک دکمه مثلثی شکل روی فلش‌کارتهایی که داخل آنها فایل صوتی وجود دارد اضافه می‌شود. با کلیک روی این دکمه، این صدا دوباره بازپخش می‌شود.

44 در مورد “آموزش نصب افزونه در انکی (مثال: افزونه AwesomeTTS برای تلفظ)”

  1. سلام عرض ادب و وقت عالی بخیر
    یک دنیا سپاس بابت آموزش بسیار مفیدتون
    جسارتا یک خواهشی داشتم. لطفا اگر امکانش هست راجع به افزونه
    Fast Word Query: Multi-threaded queries for words from local or web dictionaries
    یک آموزشی بذارید من برای اضافه کردن معنای فارسی کلمات از دیکشنری آریان پور این افزونه رو به انکی اضافه کردم ولی فقط برای اضافه کردن کارتهای جدید میشه ازش استفاده کرد و برای کارتها و دک هایی که قبلا ساختم کار نمیکنه البته ورژن انکی من ۲.۱.۳۵ هست اما روش نصب افزونه اصلا شبیه آنچه که در https://ankiweb.net/shared/info/1807206748 توضیح داده نیست بسیار ممنون میشم اگر راهنمایی کنید درباره این افزونه یا هر افزونه دیگه ای که برای استخراج معنای فارسی کلمات مفید هست
    باز هم بابت زحماتی که میکشید قدردانی میکنم

    1. سلام علی عزیز
      وقتتون بخیر و شادی
      راستش ما مطالب و آموزشهای زیادی در مورد انکی روی سایت داریم، مثل همین درس و همینطور موارد زیر:
      نصب انکی
      تنظیمات انکی
      بازیابی فلش کارتهای حذف شده در انکی
      و ...
      اما متاسفانه موردی که شما گفتید رو تا الان یا بررسی نکردیم یا مورد نیازمون نبوده برای همین بهتون پیشنهاد میکنم در این زمینه سرچ کنید.
      بابت اینکه نمیتونیم کمک بیشتری بهتون بکنیم هم عذرخواهی میکنم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *