پرسشنامه ارسالی برای ۱۰۰۰۰ نفر (چرا زبان یاد نمیگیریم؟)

چند ماه پیش ما تحقیقات مفصلی را به کمک برخی از مخاطبانمان انجام دادیم. بخشی از این تحقیق، ارسال یک پرسشنامه برای ده هزار نفر بود. تک سوال مرکزی ما این بود:

در تلاشهایی که تا الان برای یادگیری زبان انگلیسی داشته‌اید، اصلی‌ترین عامل (هم درونی، هم بیرونی) که باعث شده نتیجه دلخواه‌تان را نگیرید چه بوده است؟ مانع اصلی چه بوده است؟  

بر اساس این تحلیلها و بررسی‌هایی که روی صدها صفحه جواب انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که در کل سه مشکل اصلی در زمینه یادگیری زبان وجود دارد. 

این سه مشکل و درصد افرادی که درگیر آن بودندرا در نمودار زیر نشون داده‌ایم:

3- برنامه گام به گام و نقشه راه جامع از 0 تا 100

(برای رهایی از سردرگمی بین روشها، منابع، سایتها و استادهای مدعی، پیروی از روشی که بشود به اعتماد و جدیت کامل و با خیال راحت آن را اجرا کرد؛ آن هم بر اساس نیازها، هدفها، محدودیتها و شرایط واقعی هر فرد)

2- تنها بودن یا رها شدن به حال خود

(یعنی نداشتن پشتیبان و کوچ دلسوز و البته سخت گیر برای پیگیری و رفع اشکالات و سوالات و همچنین حمایت در طول مسیر

و نداشتن ارتباط با همکلاسی ها و افراد هم مسیر خود؛ چه برای تمرین چه برای حمایت و رقابت

1- موانع روانی، ذهنی و رفتاری

 (مانند اهمالکاری و تنبلی، سرد شدن و از دست دادن انگیزه، کمالگرایی، مشکل در مدیریت زمان، وسواس، اضطراب، ترس از صحبت در جمع، نداشتن اعتماد بنفس در زمینه یادگیری زبان، نگرانی از سن و شرایط و دغدغه‌های زندگی)

شاید جالبترین نکته این است که حدود 75% افراد یعنی سه نفر از هر چهار نفر، اصلاً مشکلشان در یادگیری زبان مستقیماً به زبان ربط ندارد (منظور از زبان یعنی کلمه و گرامر و اصطلاحات و چیزهای این چنینی است که دنبالشان هستیم) بلکه مشکلشان موضوعات جانبی است.
در زیر چند نقل قول واقعی از شما رو آورده‌ایم:

 1) نقل قول مربوط به موضوعات روانی مربوط به زبان

– “مشکل اصلی من تنبلی است یا اینکه انگیزه کافی نداشتم با اینکه می دانستم عامل موفقیت من در این زمینه است”

-” من این ترس رو دارم که جلوی دیگران ناشی به نظر بیام و مسخرم کنن. به همین دلیل از تمرین کردن جلوی فرد دیگری اجتناب میکنم.”

2) نقل قول مربوط به موضوعات مربوط به کوچینگ و پشتیبانی

– “برای من مشکل اصلی زبان خوندن به صورت فردیه. خب در هرحالت مطالعه گروهی (ترجیحاً حضوری ) اثربخشی بیشتری خصوصا از نظر انگیزه‌بخشی و پیوستگی و نظم مطالعه داره. مسلماً وقتی میتونم توی یک گروه با دوستانم انگلیسی صحبت کنم و مدام در این موقعیت قرار بگیرم ارزش یادگیریم بیشتره.”

-” در حین زبان خوندن هنوز نه پشتیبانم نه کسی از سایت و نه هیچ کس دیگه ای بهم نه زنگ زده نه دلیلش رو پرسیده و نه حتی یه پیگیری کوچیک نکرده که من زندم یا مرده…”

اونهایی هم که مسئله شون زبانه، بیشتر دنبال یک نقشه راه و مسیر درست هستند:

دو نقل قول مربوط به نقشه راه:

-” من همیشه دنبال روشهای مختلف بودم تا «زودتر» به نتیجه برسم اما بعد از تست هر کدوم به اون نتیجه ی خیالی خودم نمی رسیدم و دوباره دنبال یه روش دیگر.”

– “الان مرتب روش های مختلف زبان خوندن را امتحان می کنم و گرچه می دونم باید یک روش را انتخاب کنم و ادامه بدم، اما روشی که مناسبم باشه را هنوز پیدا نکردم.”

راهکار و راه حل این سه مشکل

احتمالاً سوالی که به ذهنتان میرسد این است که واقعاً راهکار عملی این موانع چیست؟ یا ما که داریم در این مورد صحبت میکنیم چه راهکاری داریم؟

در این نوشته های بعدی ابتدا در مورد راهکارمان برای مورد سوم یعنی سردرگمی و نقشه راه صحبت میکنیم و در دو نوشته بعدی در مورد دو مانع، اول (روانی) و دوم (کوچینگ) صحبت میکنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *