راهنمای معرفی سایت italki برای تقویت زبان و مکالمه


یکی از نقص‌های اصلی تقریباً تمام سایت‌ها، کتابها، برنامه‌های موبایل و سایر منابع یادگیری زبان این است که در آنها گفتگوی واقعی با آدمهایی که زبان مادری آنها انگلیسی است، وجود ندارد.

سایت iTalki، یکی از سایت‌هایی است که تلاش دارد این نقص را برطرف کند.

سایت iTalki، رضایت زبان‌آموزان را تضمین می‌کند. به این روش که اگر تایید نکنیم که آموزش ما با موفقیت تکمیل نشده، هزینه پرداخت شده به معلم داده نخواهد شد.

سایت iTalki با تلفظ /ˈaɪtɑki/، یک سایت یادگیری زبان است که زبان آموزان و معلمان زبان در سراسر دنیا را از طریق چت و گفتگوی ویدئویی به هم وصل می‌کند.

این سایت این امکان را برای زبان آموزان فراهم می‌کند تا فرد مورد دلخواه خود را پیدا کنند و از او به عنوان معلم خصوصی کمک بگیرند. آن معلم هم این امکان را پیدا می‌کند تا به عنوان یک معلم خصوصی آزادکار یا Freelance به کسب درآمد و آموزش بپردازد.

این سایت بیش از 3 میلیون نفر عضو از سراسر دنیا دارد و بیش از صد زبان را پوشش می‌دهد. برای زبان انگلیسی بیشترین تعداد زبان آموز و معلم خصوصی وجود دارد.

در یک مطالعه دانشگاهی که توسط دو محقق از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و دانشکده Queen نیویورک انجام شد، آماده است که “نوزده ساعت استفاده از iTalki، برابر است با یک ترم تحصیل در دانشگاه”(+)

iTalki، سه سرویس اصلی زیر را ارائه می‌دهد:

1- دسترسی به معلم حرفه‌ای با قیمت مناسب (دارای مدرک تدریس زبان که زبان آموز را در مسیر آموزشی مشخصی هدایت می‌کند)

2- دسترسی به معلم عادی ( بدون مدرک زبان، با قیمت کمتر)

3- گفتگو و تبادل اطلاعات رایگان بین اعضا سایت (به عنوان مثال بین یک انگلیسی زبان که علاقمند به یادگیری زبان فارسی است و شما که در حال یادگیری انگلیسی هستید).

گفتگوی زنده ویدئویی با یک فرد انگلیسی زبان، کار دشوار یادگیری زبان را ساده‌تر و سرگرم‌کننده تر می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم برای شروع نیم ساعت وقت بگذارید و با کلیک روی لینک زیر، چند نفر از لیست چند هزار معلم انگلیسی عضو این سایت را ببینید.

دیدن لیست معلم های انگلیسی روی سایت iTalki

اگر لینک بالا یا سایت iTalki، باز نشد، لازم است از یک ف_ی-ل/تر شکن مانند سایفون استفاده کنید. یک راه ساده برای دسترسی به برنامه سایفون، این است که یک ایمیل خالی به آدرس get-psiphon-b@psiphon3.com بدهید تا بلافاصله ایمیلی حاوی لینک دانلود این برنامه برای شما ارسال شود. پس از نصب و فعال کردن آن، می‌توانید وارد لینک بالا شوید.
سایت iTalki به من کمک کرد تا به افراد بومی و معلم‌های زبان با تجربه دسترسی پیدا کنم. این سایت برای کسانی که نمی‌توانند به کشور دیگری برای یادگیری زبان بروند اما می‌خواهند به آن زبان صحبت کنند، ایده‌آل است.

– بنی لوئیس (مسلط بر هفت زبان)

سایت iTalki، رضایت زبان‌آموزان را تضمین می‌کند. به این روش که اگر تایید نکنیم که آموزش ما با موفقیت تکمیل نشده، هزینه پرداخت شده به معلم داده نخواهد شد.

هزینه، زمان و جزئیات دیگر

هزینه هر ساعت تدریس خصوصی به صورت صوتی با ویدئویی، متغیر است اما تقریباً کمی کمتر یا بیشتر از ده دلار است.

روال کار به این صورت است که در هر هفته، یک ساعت با معلم گفتگو و آن را ضبط می‌کنیم. در بقیه روزهای هفته، شروع به رفع اشکالات و ساختن فلش‌کارت و مرور نکاتی می‌کنیم که در این یک ساعت یاد گرفتیم. بنابراین یک ساعت تمرین و گفتگو با معلم، برای یک هفته کافیست.

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که کدام نوع سرویس ( از سه سرویسی که گفتیم) را باید استفاده کنیم؟

قاعده قطعی در این مورد وجود ندارد اما پیشنهاد می‌شود که از معلم غیر رایگان استفاده کنیم تا کل جلسه در اختیار ما باشد و بتوانیم از معلم بخواهیم که موارد مشخصی را (که موضوع درس بعدی است) با ما تمرین کند.

از بین دو نوع معلم عادی و حرفه‌ای هم بهتر است برای صرفه‌جویی در هزینه (در صورتیکه برایمان مهم باشد)، 2-4 ساعت با معلم عادی کار کنیم و در این مدت نکات و سوالات سخت‌تر را یادداشت کنیم و پس از آنکه به تعداد کافی رسیدند، یک ساعت با یک معلم‌ حرفه‌ای کار کنیم و این سوالات را از او بپرسیم.

نحوه پیدا کردن بهترین معلم ها

جستجوی بهترین گزینه از بین هزاران معلم، کار سخت و خسته کننده‌ای است اما اگر معیارهای مناسبی را در نظر بگیریم، راحت‌تر می‌توانیم یک گزینه خوب را پیدا کنیم. در زیر تعدادی از این معیارها را بررسی می‌کنیم:

کشور: اگر قصد داریم زبان انگلیسی آمریکایی را یاد بگیریم، بهتر است معلم موردنظر ما بومی یا اهل آمریکا ( یا حتی ایالت و شهرهای خاصی از آن) باشد. معلمی که بومی انگلستان یا سنگاپور باشد، نمی‌تواند برای ما ایده‌آل باشد.

هزینه: اگر هزینه ساعتی، کمتر باشد، با خیال راحت‌تر و آرامش بیشتری با معلم گفتگو می‌کنیم.

زمانبندی : قبل از ارسال درخواست برای یک معلم، باید تقویم کاری و برنامه زمانبندی او را بر اساس زمان محلی خود چک کنیم تا مطمئن شویم که در زمان مناسب می‌توانیم با آنها گفتگو داشته باشیم.

فارسی: اگر انگلیسی ما در سطح مبتدی یا حتی متوسط باشد، بهتر است معلمی را انتخاب کنیم که زبان فارسی تا سطح متوسط با بهتر از آن بلد باشد. در درسهای بعدی درباره علت آن، بیشتر صحبت می‌کنیم. اگر سطح ما عالی باشد، نیازی نیست معلم انتخابی ما، فارسی بلد باشد.

معلم حرفه‌ای یا معلم بدون مدرک: معلم حرفه‌ای، مدرک و مجوز تدریس دارد و معمولاً روش و رویکرد مشخصی را جلو می‌برد و قیمت بالاتری هم دارد.

ما چون به روش این سایت یادگیری زبان را جلو می‌بریم، نیازی به برنامه و رویکرد سیستماتیک معلم نداریم. در واقع خودمان به معلم خواهیم گفت که خواسته ما از او چیست و قرار است چه کاری انجام بدهیم. در درس بعد، در این باره صحبت می‌کنیم.

به همین دلیل در غالب موارد، داشتن معلم معمولی ( موسوم به community tutor) کافی است.

اگر لیست معلم‌ها را بررسی کنیم، برای هر معلم، اطلاعات بالا نمایش داده می‌شود:

پرچم آمریکا نشان می‌دهد که این معلم، آمریکایی است. هزینه یک ساعت تدریس ایشان، ده دلار است. هزینه جلسه نیم ساعته آزمایشی هم 5 دلار است. قیمت‌های سایت italki، تفاوت قابل توجهی با سایت‌های مشابه مانند verbling دارند.

تقویم زمانبندی ایشان هم در سمت راست عکس آمده است. ایشان به زبان اسپانیایی هم صحبت می‌کنند.

علامت آبی در گوشه بالا-چپ مشخصه معلم بدون مدرک(+) و علامت نارنجی، مشخصه معلم حرفه‌ای(+) است.

اگر روی کادر بالا در لیست معلم‌ها کلیک کنیم، وارد صفحه آن معلم می‌شویم که در آنجا اطلاعات بیشتری از جمله ویدئوی معرفی و گزینه درخواست جلسه آزمایشی یا جلسه کامل وجود دارد (مثال: صفحه یک معلم).

بر اساس این معیارها یا معیارهای دیگر خود (مانند جنسیت و سن)، چند گزینه مناسب را انتخاب می‌کنیم و به مورد اول پیام می‌دهیم تا درخواست ما را قبول کند و زمان مناسبی را تعیین کنیم. اگر این اتفاق نیفتاد یا در جلسه اول کار با این معلم، از او کاملاً راضی نبودیم، به سراغ مورد بعدی می‌رویم.

برای کاهش هزینه و ریسک، می‌توانیم اول برای نیم جلسه آزمایشی اول که هزینه آن نصف هزینه یک جلسه است، ثبت نام کنیم و اگر راضی بودیم، کار با همین معلم را ادامه دهیم.

یکی از نکات مهم در این مرحله این است که با صبر و حوصله، معلم مناسب خود را پیدا کنیم. ممکن است لازم باشد چند بار معلم انتخابی خود را تغییر بدهیم اما پس از پیدا کردن آن، تا هر زمان که لازم باشد (احتمالاً چند ماه) کار با این معلم را ادامه می‌دهیم.

درباره اضطراب رویارویی با معلم خارجی

اگر با صحبت کردن به یک زبان دیگر و یک فرد خارجی کاملاً احساس راحتی می‌کنید، می‌توانید از خواندن این بخش صرف نظر کنید اما واقعیت این است که این کار برای اکثر ما راحت نیست و حتی می‌تواند ترسناک باشد.

اگر متوجه صحبت معلم نشویم یا خودمان نتوانیم چیزی که مدنظرمان هست را بیان کنیم، ممکن است احساس اضطراب و ناراحتی داشته باشیم.

به همین دلیل ممکن است بسیاری از ما فقط پروفایل معلمها را نگاه کنیم و لیست آنها را اسکرول کنیم اما هرگز درخواستی برای آنها ارسال نکنیم.

اما اینکار آنقدر ضروری و مفید است که چنین مشکلی نباید مانع انجام این کار شود.

موارد زیر می تواند به ما در حل این مشکل کمک کند:

اول طبق تقویم معلم انتخابی مان، یک زمان مشخص را رزرو می‌کنیم با این فرض که هر وقت که خواستیم می‌توانیم آن را لغو کنیم. هرچه باشد کلیک روی یک دکمه راحت‌تر از صحبت با یک خارجی است.

تا 24 ساعت قبل از جلسه، سخت‌ترین کاری که انجام می‌دهیم، همین یک کلیک بوده است.

بعد از 24 ساعت، اگر جلسه زمانبندی شده را لغو کنیم، پول‌مان را از دست می‌دهیم. احتمالاً این ترس از از دست دادن پول، یک انگیزاننده قوی می‌شود برای انجام این کار سخت.

​اگر با گفتگوی ویدئویی راحت نیستید، قبل از رزرو یک جلسه، می‌توانید از معلم بخواهید که مکالمه صوتی اسکایپ داشته باشید. اگر جواب ایشان منفی بود، می‌توانید به سراغ گزینه بعدی بروید.

اما در مورد چه چیزی با معلم صحبت کنیم؟ اگر در حین چت ویدئویی، ساکت باشیم و چیزی برای گفتن نداشته باشیم، نگرانی و ترس ما درباره این گفتگو را بیشتر خواهد کرد و احتمال آنکه از زیر بار اقدام شانه خالی کنیم، بیشتر می‌شود. در درس بعد، برای این مسئله چاره‌اندیشی می‌کنیم.

نمونه گفتگوی دو نفر در سایت iTalki :

در انتهای این درس، شاید بد نباشد یک نمونه گفتگو ویدئویی در سایت iTalki را ببینید:

روالی که در این درس گفتیم را در عمل انجام دهید. یعنی به سایت iTalki بروید، لیست معلم‌ها را ببینید و بر اساس معیارهایی که گفتیم، چند معلم مناسب پیدا کنید، ویدئوی معرفی و تقویم کاری او را ببینید.
بهتر می‌شود اگر بتوانید به یکی از آنها پیام دهید و درباره نحوه تدریس یا هر موضوع دیگه ای با او صحبت کنید.

تمرین مکالمه با سایت آیتاکی:

در بخش دوم این نوشته، توضیح خواهیم داد که چگونه برای تقویت مکالمه از سایت آیتاکی استفاده کنیم و درباره چه صحبت کنیم: گفتگو با یک معلم خارجی در سایت Italki

7 دیدگاه دربارهٔ «راهنمای معرفی سایت italki برای تقویت زبان و مکالمه»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *