معرفی دیکشنری آنلاین آکسفورد

یکی از ابزارهای اصلی یادگیری هر زبانی دیکشنری است، زبان‌آموزان برای یادگیری زبان انگلیسی امکان استفاده از دو نوع دیکشنری را دارند؛ دیکشنری انگلیسی به فارسی و دیکشنری انگلیسی به انگلیسی؛ ما در روش تسلط دائمی بر استفاده از دیکشنری انگلیسی به انگلیسی تاکید داریم.

یکی از قدرتمند‌ترین دیکشنری‌های انگلیسی به انگلیسی، دیکشنری آکسفورد است؛ این دیکشنری که توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد طراحی شده است، دو نمونه‌ی پرکاربرد دارد:

Oxford Essential Dictionary

Oxford Advanced Learner’s Dictionary

Oxford Essential Dictionary برای زبان‌آموزان مبتدی طراحی شده است. با توجه به سطح‌بندی CEFR (مرجع مشترک اروپایی در یادگیری زبان یا به اختصار CEFR )،این دیکشنری مناسب سطوح A1 تا B1 معرفی شده است.

این درحالی است که Oxford Advanced Learner’s Dictionary به زبان‌آموزان با سطوح پیشرفته و بالاتر توصیه می شود.

نسخه‌ای آنلاین و رایگان از دیکشنری آکسفورد در دسترس زبان آموزان قرار دارد.

دیکشنری آنلاین نسخه‌ای از دیکشنری به صورت سایت یا اپلیکیشن است که با استفاده از اینترنت، توضیحات مربوط به واژه‌ی وارد شده در کادر جستجو را ارائه می دهد.

دیکشنری آکسفورد به صورت اپلیکیشن نیز ارائه شده است. استفاده از نسخه اصلی آن با پرداخت هزینه امکان‌پذیر است؛ نسخه‌های رایگانی نیز در سایت های مختلف برای دانلود وجود دارد، که کرک شده یا برداشتی از نسخه اصلی هستند.

در  این مقاله به بررسی دیکشنری آنلاین آکسفورد و توضیح نحوه‌ی استفاده از آن می‌پردازیم.

دیکشنری آنلاین آکسفورد

برای استفاده از دیکشنری آنلاین آکسفورد به آدرس www.oxfordlearnersdictionaries.com مراجعه می‌کنیم.

در قسمت بالای صفحه‌ای که با مراجعه به سایت، باز می‌شود، یک کادر جستجو وجود دارد؛ پس از وارد کردن واژه‌ی مد نظرمان، با کلیک کردن بر روی دکمه سرچ (ذره‌بین)، توضیحات دیکشنری آکسفورد راجع به واژه را مشاهده خواهیم کرد.

برای مثال، پس از وارد کردن واژه‌ی Dictionary در کادر جستجو با صفحه‌ی زیر روبرو می‌شویم که درادامه به توضیح مختصری راجع به هر بخش آن می‌پردازیم:

اطلاعات پایه کلمه:

اطلاعات پایه کلمه

عبارات دیگری که ممکن است در این قسمت قرار بگیرند عبارتند از: verb، pronoun، adjective، adverb و …

  • علامت نشان دهنده سطح کلمه: اولین عبارتی که قبل از توضیح معنی واژه به چشم می‌خورد، عبارت A1 است؛ این عبارت سطح واژه در سطح‌بندی CEFR را به ما نشان می دهد.

عبارات دیگر این سطح‌بندی شامل موارد زیر هستند:

A1: سطح مبتدی

A2: سطح مقدماتی

B1: سطح متوسط

B2: سطح بالاتر از متوسط

C1: سطح پیشرفته

C2:  سطح مسلط

  • در دو خط بعدی قبل از توضیح معنی واژه، تلفظ صوتی و فونتیک کلمه به دو لهجه‌ی آمریکایی و بریتیش، به چشم می‌خورد.
  • در خط چهارم نمونه‌ی جمع بسته شده (plural) واژه آورده شده‌است.

توضیح و جملات مثال:

در ادامه‌ی صفحه، سه معنی و توضیح، همراه با جملات مثال، برای این کلمه آورده شده است که ممکن است برای کلمات دیگر بسته به نوع و سطح و کاربرد، بیشتر یا کمتر باشد.

توضیح و جملات مثال

اطلاعات تکمیلی:

در زیر هر توضیح چند باکس مشاهده می‌شود که با کلیک بر علامت +، میتوانیم محتویات هر کدام را مشاهده کرد؛ که شامل موارد زیر است:

  • کلمات مشابه (Wordfinder)
  • ترکیبات قابل استفاده با واژه‌ی جستجو شده (Oxford collocations dictionary)
  • مثال‌های بیشتر از کاربرد واژه در جمله (Extra examples)
  • خاستگاه واژه (Word origin)

کالوکیشن ها در یادگیری زبان نقش پررنگی دارند. ما در درس “به جای کلمات انگلیسی، کالوکیشن یاد بگیریم” به طور مفصل به آن پرداخته ایم.

در انتها، دو لینک مشاهده می‌شود که با استفاده از آنها می‌توان معنی واژه را در نمونه‌های دیگر دیکشنری‌های آکسفورد مشاهده کرد.

همانطور که ذکر شد، این دیکشنری مانند دیکشنری کمبریج برای زبان‌آموزانی با سطوح متوسط رو به بالا و پیشرفته طراحی شده‌است؛ برای زبان‌آموزان مبتدی استفاده از دیکشنری لانگمن توصیه می‌شود. بنابراین دیدیم که، با استفاده از دیکشنری‌های انگلیسی به انگلیسی و به کمک شناخت کلمات معرف، نه تنها معنی واژه را کامل‌تر و بهتر درک می‌کنیم، بلکه با کلمات و ترکیبات مرتبط با واژه، بیشتر آشنا می شویم.

2 در مورد “معرفی دیکشنری آنلاین آکسفورد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *