آموزش کار با Focus To-Do، برنامه‌ای برای مدیریت زمان و کارها (۲)


قبلاً در نوشته‌ای جداگانه درباره اهمیت برنامه‌ریزی روزانه در یادگیری زبان صحبت کردیم. گفتیم برای این کار از تودولیست می‌توانیم استفاده کنیم. در ادامه با تکنیک پومودورو برای مدیریت زمان آشنا شدیم و به معرفی برنامه Focus To-Do و آموزش کار با آن پرداختیم. در این نوشته می‌خواهیم با امکانات بیشتر در Focus To-Do آشنا شویم.

همانطور که گفتیم Focus To-Do از چند بخش اصلی تشکیل شده است: صفحه پومودورو، بخش مدیریت کارها و تنظیمات. همچنین در صفحه مدیریت کارها چند امکان برای افزایش انگیزه در اختیار ما قرار داده است. از جمله: گزارش‌دهی، رتبه‌بندی، جنگل و گروه. در بخش اول آموزش، صفحه پومودورو، مدیریت کارها و گروه را توضیح دادیم.

در اینجا بخش‌ تنظیمات، گزارش‌دهی، رتبه‌بندی و جنگل را معرفی می‌کنیم:

1- تنظیمات در Focus To-Do

بعد از ورود به صفحه‌ی مدیریت کارها، با کلیک روی نام کاربری خود در بالا سمت چپ، وارد بخش تنظیمات فوکوس‌تودو می‌شویم. در این بخش گزینه‌هایی وجود دارد تا بتوانیم برنامه را به شکل بهتری برای خود شخصی‌سازی کنیم.

در صفحه‌ی تنظیمات بالا سمت چپ، اولین چیزی که می‌بینیم، تصویر پروفایل و نام کاربری ماست. در ادامه چند گزینه مهم در این صفحه را معرفی می‌کنیم: 

  • Project: فهرست تمامی پروژه‌های معرفی شده در برنامه را می‌بینیم.
  • Pomodoro Length: در اینجا می‌توانیم بازه زمانی یک پومودورو را مشخص کنیم. پیش فرض ۲۵ دقیقه است.
  • Short Break Length: با استفاده از این گزینه بازه زمانی استراحت‌های کوتاه را تنظیم می‌کنیم.
  • Long Break Length: گفتیم بعد از هر ۴ پومودورو یک استراحت طولانی داریم. در اینجا می‌توانیم مدت زمان آن را تنظیم کنیم.
  • Long Break After: در اینجا می‌توانیم تنظیم کنیم که استراحت طولانی ما بعد از چه تعداد پومودورو رخ دهد. پیش فرض ۴ است.

2- گزارش‌دهی در Focus To-Do

در صفحه مدیریت کارها، بالا سمت راست، یک آیکون به شکل نمودار است. از این قسمت می‌توانیم گزارش‌های کامل و بسیار دقیق از عملکرد خود داشته باشیم و آن را با دیگران به اشتراک بگذاریم. در گزارش روزانه جزئیات کامل کارها و زمان انجام هر کدام را خواهیم‌دید. گزارش هفتگی و ماهانه را نیز می‌توانیم از این بخش ببینیم.

3- رتبه‌بندی در Focus To-Do

بخش Ranking یا رتبه‌بندی در فوکوس‌تو با آیکون جام طراحی شده. این بخش رتبه‌ی جهانی شما و سایر کاربرها را نشان می‌دهد.

4- جنگل

یک بخش بسیار جذاب در فوکوس‌تودو ،بخش جنگل یا Forest است که بعد از هر بار استفاده از برنامه و انجام به موقع تسک‌ها، با دریافت Sunlight می‌توانیم نهال نحیف خود را در بیابان به یک درخت تنومند در جنگل سرسبز تبدیل کنیم.
این بخش گیمیفیکیشن بسیار جذابی دارد و می‌تواند دوپامین مغز را بعد از انجام هر تسک به شدت افزایش دهد.

در این نوشته و یک نوشته دیگر نحوه کار با فوکوس‌تودو را آموزش دادیم. اگر برای مدیریت کارها از کاغذ یا دفتر برنامه‌ریزی استفاده می‌کنید پیشنهاد می‌کنیم مطلب پلنر و دفتر برنامه‌ریزی زبان به روش فلوئنت را هم مطالعه کنید.


2 دیدگاه دربارهٔ «آموزش کار با Focus To-Do، برنامه‌ای برای مدیریت زمان و کارها (۲)»

  1. سلام وقت بخیر. اگه نخوام از تایمر استفاده کنم و فقط بخوام روتین های روزانه ام را چک کنم و به خودم امتیاز بدم، چطوری عمل کنم؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *