تسلط بر یک زبان چقدر زمان می برد؟

 

how-long

یکی از اولین سوالات ما موقع شروع یادگیری یک زبان جدید این است که تسلط بر یک زبان چقدر زمان می‌برد.

در درس قبل (تسلط بر زبان انگلیسی یعنی چه؟) به صورت مجزا به این پرداختیم که تسلط بر یک زبان یعنی چه و برای مسلط شدن، چه مسیری را باید طی کنیم.

در این درس قصد داریم در مورد زمان لازم برای رسیدن به این هدف صحبت کنیم.

احتمالاً شما هم موافق هستید که این سوال، جواب مشخص و قطعی ندارد. برای آنکه تا حدودی بتوانیم جواب آن را بدهیم، باید چند سوال دیگر را از خود بپرسیم:

  • – استعداد ذاتی ما در زمینه یادگیری زبان چقدر است؟
  • – هدف ما از تسلط بر زبان چیست؟
  • – الان چه زبان‌هایی را بلد هستیم و چه زبانی را می‌خواهیم یاد بگیریم؟
  • – حاضریم برای اینکار چقدر زمان و انرژی صرف کنیم؟
  • – میزان زمانی که لازم است صرف یادگیری یک زبان کنیم، یا به عبارتی سختی یک زبان بستگی به جواب این سوال‌ها دارد.

 

زبان‌های سطح اول، دوم و سوم

اگر زبانی که می‌خواهید آن را یاد بگیریم، هم خانواده زبان مادری یا زبانی باشد که مسلط به آن هستیم، کار ما راحت تر است.

به عنوان مثال، یادگیری زبان عربی که رسم‌الخط و کلمات مشترک زیادی با زبان فارسی دارد، بسیار آسان‌تر است تا زبان انگلیسی و آلمانی که الفبا، گرامر و نظام آوایی متفاوتی دارند.

یا اگر الان انگلیسی را بدانیم، با کمی کار روی تلفظ فرانسوی بخش زیادی از مسیر فراگیری آن زبان را طی می‌کنیم، چون 28درصد لغات این دو زبان -یعنی هزاران کلمه- مشترک هستند.

تسلط بر زبان در چند ماه ؟ چند سال؟

موسسه خدمات خارجی ایالات متحده آمریکا (The Foreign Service Institute)، که مسئول آموزش دیپلمات‌ها و سفیرها در زمینه‌های مختلف از جمله آموزش فشرده و سریع زبان‌های خارجی است گزارش‌های جالب و مفیدی را در این زمینه منتشر می‌کند.

از نظر کارشناسان این موسسه، برای یک انگلیسی زبان، زبان‌هایی مانند فرانسوی که به عنوان زبان سطح اول نام برده می‌شوند، آسان‌ترین زبانها برای یادگیری هستند. یادگیری زبان‌های سطح دوم مانند فارسی، کردی و ترکی حدوداً دو برابر زبان‌های سطح اول و زبان‌های سطح سوم مثل عربی و چینی دو برابر زبان‌های سطح دوم زمان لازم دارد.

طبق تجربیات نویسنده آمریکایی کتاب Fluent Forever، در زمینه یادگیری زبان‌های مختلف و همینطور تجربه شاگردها و دانشجوهایی که در طی این سالها داشته، تسلط به زبان فرانسوی- که از نظر دشواری، برای یک انگلیسی زبان در سطح 1 قرار دارد-، با روزی چند ساعت، سه ماه زمان نیاز داشته است.

تاکید می‌کنیم به دلیل فاکتورهای زیاد دخیل در نتیجه، نمی‌توان عدد دقیقی را در این این زمینه بیان یا قبول کرد.

این زمان با روزی 45 دقیقه برای زبان روسی، شش ماه و برای ژاپنی، یک و نیم سال بوده است.

این نسبت‌ها تا حدودی گزارش موسسه خدمات آمریکا را تایید می‌کند. البته زمانی که این موسسه برای یادگیری این زبانها تخمین زده بر اساس روش‌های متدوال و معمولی آموزش زبان بوده و بسیار طولانی‌تر از زمان‌هایی است که به آن اشاره شد.

بنابراین با کمی بی‌دقتی -با توجه به اینکه تحقیقی در این زمینه سراغ نداریم- می‌توانیم بگوییم که تسلط نسبی بر زبان انگلیسی برای یک ایرانی -که یک زبان سطح دوم محسوب می‌شود- با روزی 45 دقیقه تا یک ساعت زمان، حدود دو تا سه سال طول می‌کشد.

 

غوطه‌ور شدن یا immersion

مطالعات و تحقیقاتی زیادی، اهمیت غوطه‌ور شدن در محیطی که در معرض ورودی‌های زبان قرار بگیریم، را تایید کرده‌اند. به همین دلیل، هرچقدر زمان بیشتری را در روز، صرف یادگیری زبان بکنیم، شتاب بیشتری می‌گیریم و سریع‌تر در این مسیر جلو می‌رویم. به این معنا که اگر زمانی که به زبان اختصاص می‌دهیم را مثلاً دو برابر کنیم، نتیجه‌ای که می‌گیریم بیشتر از دو برابر (مثلا سه چهار برابر) خواهد شد. گابریل واینر، نویسنده کتاب و مبدع این روش می‌گوید اگر برنامه دائمی و هر روزه -45 دقیقه تا یک ساعت- نداشته باشید، زمان یادگیری برای شما دو برابر، یعنی حدود دو سال خواهد شد.

اهمیت علاقه

عامل دیگری هم وجود دارد که لازم است به آن توجه کنیم: علاقه. بدیهی است اگر به یادگیری زبان- یا هر فعالیت و مهارت دیگری مثل ورزش- علاقه داشته باشیم، راحت تر می‌توانیم هر روز وقت بگذاریم و در نتیجه زودتر تسلط پیدا می‌کنیم.

احتمالاً شما هم موافق هستید که مسیر میانبری برای یادگیری زبان وجود ندارد و تمام کسانی که وعده می‌دهند که طبق متد و روش جادویی آنان، در زمانی بسیار کوتاه، یک زبان را به خوبی یاد می‌گیریم، در بهترین حالت یک ساده لوح هستند و در بدترین حالت نگاهشان فقط به جیب ماست!

اما واقعاً چه کسی از یادگیری گرامر و حفظ کردن لغات لذت می‌برد؟ هر چقدر زمان یادگیری یک زبان بیشتر طول بکشد، ادامه دادن آن سخت‌تر می‌شود. حتی اگر به ما بگویند کافیست روزی ده دقیقه زبان بخوانید، باز هم متعهد ماندن به اجرای آن در درازمدت کار آسانی نیست. پس چکار باید کرد؟

 

یک روش سرگرم‌کننده

ما قصد داریم که از کارهای خسته کننده تا حد امکان دوری کنیم و دنبال چیزهای سرگرم‌کننده تر و هیجان انگیزتر باشیم. پس ابزارهایی که استفاده می‌کنیم نه تنها باید موثر و کارآ باشند، بلکه مهمتر از آن ضروری است که سرگرم‌کننده و مفرح هم باشند. باید کاری کنیم تا یادگیری زبان، کاری لذتبخش شود. تنها در این صورت است که به خواندن کتاب و مجله به زبانی دیگر و گشت و گذار در سایت‌هایی مثل فیسبوک عادت می‌کنیم.
ما هم قرار است در این روش آموزش زبان، کاری کنیم که یادگیری زبان، فرآیند کشف لغات جدید و قواعد گرامر، سرگرمی جدید ما شود؛ ساخت فلش‌کارتهای زبان کاردستی هنری ما شود و فرآیند به خاطر سپردن مطالب هم بیشتر شبیه بازی شود تا حفظ کردن به شیوه سابق. تنها در این صورت است که می‌توانیم علاقه خود را حفظ کنیم و مسیر طولانی تسلط بر یک زبان را طی کنیم.

longroad

علاوه براین، اگر با کاری که می کنیم سرگرم شویم و از انجام دادن آن لذت ببریم، بهتر و سریعتر یاد می گیریم. به همین دلیل ما در این روش، به دنبال چنین ابزارهای کارآ و لذتبخش هستیم.

شاید جالبترین قسمت یادگیری یک زبان با چنین روشی این باشد که ما بعد از چند ساعت بازی ویدئویی، احساس گناه نمی‌کنیم که تمام این چند ساعت را با بازی کردن تلف کردیم. یا از اینکه روزی یک ساعت مشغول تماشای سریال‌های جدید و جذاب تلویزیونی باشیم، احساس بد پیدا نمی‌کنیم. چون همزمان داریم زبان یاد می‌گیریم. هم احساس می‌کنیم که داریم از وقت مان استفاده مفید می‌کنیم و هم خود را سرگرم کرده‌ایم.

 

184 در مورد “تسلط بر یک زبان چقدر زمان می برد؟”

  1. سلام
    من ۳۲ سالمه و زبان انگلیسیم در سطح a2 هست. میخواستم برای آیلتس ۷ برای شش ماه مرخصی بگیرم و سرکار نرم و کل زمانم برای مطالعه بزارم. کلاس و معلم خصوصی هم میتونم بگیرم. به نظرتون شدنیه؟

    1. به احتمال بسیار زیاد بله این زمان کافیه ولی سوال دقیقتر اینه که چطوری با چه برنامه و روشی میتونید اینکارو بکنید. برای پیدا کردن جواب این سوال هم لازم هست خیلی تحقیق کنید و یک برنامه جامع و درست بچینید و بهش متعهد باشید تا آخر راه.

  2. سلام من می‌خوام برم آمریکا برای رشته مهمانداری هواپیما
    انگلیسیم متوسطه،چطوریی در عرض ۴ماه فرانسه را از پایه یاد بگیرم و هم انگلیسیمو خیلی خوب کنم؟اگه اپلیکیشن خاصی می شناسند لطفاً معرفی کنید

  3. سلام و درود خسته نباشید ممنونم از اطلاعات خوبتون ، ببخشید من یک سوال داشتم و خیلی ممنون میشم اگر بهم جواب بدین ، من خیلی دلم میخواد زبان کره ای رو یادبگیرم یعنی عاشقشم خواستم بپرسم اگر من روز ۱۵ ساعت کامل زبان کره ای رو کار کنم بنظر شما تو چه مدت زمانی میتونم به این زبان تسلط پیدا کنم ،، ممنون

  4. سلام خسته نباشید خوبین اقا ارادت⁦⁦❤️⁩⁦❤️⁩ببخشید من یه سوالی داشتم من میخوام که به زبلن انگلیسی مسلط بشم طوری که بتونم راحت مکالمه کنم صحبت کنم خواستم بدونم که آیا میشه توی مدت زمان۵سال با روزی ۲ الی۳ ساعت رسید.
    ممنون
    با تشکر

    1. سلام مهدی عزیز، با با یک سوم یا یک چهارم این زمان هم میشه. اینکه چطوری میشه رو ما داریم سعی میکنیم در بخشهای مختلف سایت در موردش صحبت کنیم. نمیشه جواب کوتاه و سریعی در قالب یک کامنت داد.

  5. سلام وقتتون بخیر . من دو زبان انگلیسی و کره ای رو به صورت کلاس انلاین میخوام شروع کنم.ایا امکانش هست که دو زبان رو با هم بخونیم؟البته زبان انگلیسی در سطح مبتدی هستم،ولی میخوام انگلیسی رو ۸۰ درصد در طول یک سال بخونم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. سلام وقت بخیر
      زبان کره ای خیلی سخته و بعیده در یک سال اونم در کنار انگلیسی بتونید یادش بگیرید
      در واقع برای من جز سخت ترین زبانهای دنیاست
      برای انگلیسی هم احتمالا حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ و شاید بیشتر زمان نیاز دارید تا به سطح خوبی برسید. البته به عوامل زیادی بستگی داره
      در کل صاحبنظرهایی که من دنبال میکنم میگن که یادگیری همزمان دو زبان باعث میشه که کمی تداخل بین اون دو زبان پیش بیاد و یادگیری رو سخت تر کنه

  6. سلام وقت بخیر. من خیلی به زبان انگلیسی علاقه مند هستم خواستم بدونم با این شرایط موجود (کرونا) چگونه میتوانم این حرفه را بیاموزم؟؟

  7. والا بی انصافیه زبان انگلیسی از زبان عربی ۱۰۰ برابر آسونتره! حتی از زبان فارسی هم آسونتره! زبان عربی به نظرم سخت ترین زبانی هست که تو عمرم دیدم... با اجازتون یه روشی خوب رو معرفی کنم... بهترین روش یادگیری از روی فیلمهای زبان اصلیه و به طور کامل میتونم بگم بعد ۲ سال به تسلط کامل همراه با لحجه بدون نقص می رسید (البته نسبت به روشهای دیگه و کلاس و اینجور چیزا)!!! یک فیلم رو انتخاب میکنین که دوستش دارین به قطعات مختلف ۵ دقیقه ای تبدیلش میکنین روزی هر قطعه رو با زیرنویس انگلیسی میبینین... هر لغتی که نمیدونین رو یادداشت میکنین اول بدون مراجعه به دیکشنری معنی لغت رو حدس میزنین اگه نتونستین مجبورا به دیکشنری مراجعه میکنین البته پیشنهاد میکنم بعد یه مدت که کمی اطلاعاتتون بالا رفت از دیکشنری انگلیسی به انگلیسی استفاده کنین بعد دوباره فیلم رو میبینین اینبار لغات رو همراه با دیدن همون قطعه تمرین میکنین. یک بار دیگه فیلم رو میزارین از اول پلی بشه دوباره اینبار بدون زیر نویس انگلیسی لغات رو تمرین میکنین بین جمله ها... دفعه بعد همه چی رو کنار میزارین و میریم سراغ تمرین تلفظ با زیرنویس فیلم رو با دقت میبینن و همراه بازیگر دیالوگ ها رو میگین.... میرسیم به آخرین مرحله اینبار بدون زیرنویس اینکارو انجام میدیم... ممکنه یه کلیپ ۵ دقیقه ای دوساعت زمان ببره و یه فیلم یه ماه زمان بگیره تا تموم بشه ولی بعد اینکه ۳ تا فیلم تموم کردین تو عرض ۳ ماه بقیه فیلمهارو ۲۰ دقیقه ۲۰ دقیقه تموم کنین چون خیلی از لغات رو میدونین XD میتونم بگم بهترین روش یادگیری زبان انگلیسیه... کاش از اول تو مدارس از این روش بهمون یاد میدادن... موفق باشین.

    1. ممنونم مهدی عزیز، نکات خوبی رو گفتید. مخصوصا استفاده از دیکشنری و داشتن این پشتکار و مداومت برای اتمام سریال.
      ما هم در یکی از درسها در این زمینه صحبت کردیم: دیدن سریال برای یادگیری زبان
      اما توجه به این نکته هم ضروریست که دیدن سریال فقط در زمان مناسب (مثلا برای کسی که زبانش متوسطه و قصد داره روی spoken english کار کنه) و فقط به عنوان یک نوع ورودی قابل فهم، قابل استفاده است.
      در کنارش میشه از کتاب و پادکست و خیلی منابع دیگه هم استفاده کرد.
      برای کسی که تازه زبان رو شروع کرده یا زبان رو مثلا برای مدرک یا کتاب خوندن میخواد، شاید سریال منبع جالبی نباشه

      1. سلام ببخشید من برای کنکورم میخوام شرو کنم ب خوندن و یک سال و نیم دیگه بیشتر فرصت ندارم آیا رفتن ب کلاس زبان بدونه اینکه فاصله بندازم و نرم و یک سال و نیم پشته سر هم میتونم ب زبان انگیلیسی تسلط نسبی داشته باشم ک بتونم مطالب کنکورو بخونم؟؟ لطفا جواب بدین

        1. سلام
          راستش در کلاس در کل نتیجه واقعی زیادی به دست نخواهیم آورد.
          در یه نوشته دیگه در مورد مشکلاتی که کلاسهای زبان دارن کمی صحبت کردیم: مشکلات کلاس زبان
          برای کنکور هم احتمالا بهتر اینه که تمرکزتون روی کتابهای کنکور باشه. البته لازمه در این زمینه بیشتر تحقیق و سرچ کنید.

  8. سلام و عرض خسته نباشید خدمت مدیر،سایت درجه یکی دارید و واقعا لذت میبرم هنگام مطالعه.من یک سال دیگه تا دیپلم دارم و تقریبا زبان سال های تحصیلم رو بلدم قبلش هم شش ماه زبان میرفتم در حد متوسط رو پایین هستم میخواستم بدونم من که امسال باید برای کنکور بخونم،و میخوام که خوداموز زبان رو یادبگیرم به نظر شما چجوری و چه منبعی رو برای خوندم اماده کنم و اینکه اگه یه منبع مناسب بتونم انتخاب کنم چقدر زمان میبره تا مسلط شم،اگه بتونم روزی دو ساعت بخونم.خیلی خیلی ممنون میشم جواب بنده رو بدید بازم از سایت خوبتون تشکر میکنم.

  9. سلام و خسته نباشید .میشه لطف بفرمایید برای یادگیری زبان انگلیسی کدام روش بهتر از همه ست و اینکه با روزی ٢ ساعت مطالعه چقد زمان لازم است برای یادگیری کامل

    1. سلام هیمن
      اینکه کدوم روش از همه بهتر هست رو از کسی که متمرکز روی یک روش هست نمشه پرسید. باید خودتون روشهای مختلف رو بررسی و مقایسه کنید و به نتیجه برسید. چه بسا اون موقع هم نشه گفت روش بهتر کدومه.
      چواب سوال دوم: این رو هم نمیشه گفت چون بستگی به عوامل خیلی زیاده داره که بعضی هاش مربوط به شماست و بعضی هاش مربوط به روش و منابع و شرایط دیگه ست. ولی به طور کلی فکر میکنم یک سال و ۳-۴ ماه نیاز دارید تا به سطح عالی برسید.

  10. سلام می خوام زبان انگلیسی رو در زمینه برای برنامه نویس شدن یاد بگیرم هوش من سبزی دارم چه روشی رو انتخاب کنم لطفا رهنمایی کنید تا راه را اشتباه اتحاد نکنم

    1. سلام ساحل عزیز. بررسی روشهای مختلف و مقایسه اونها و انتخاب یک روش رو خود شما بهتره انجام بدید. ما روی یک روش داریم کار میکنیم. اگه ایمیلتون رو در فرم بالای صفحه اصلی سایت وارد کنید، یه سری ایمیل در مورد این روش براتون ارسال میشه از جمله فایل pdf چهل صفحه ای در مورد روش Fluent Forever
      من ایمیلتون رو وارد کردم که براتون ارسال بشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *