معرفی پاول نیشن استاد و محقق برجسته زبان‌شناسی

یکی از عوامل موثر بر موفقیت در یادگیری زبان، پیدا کردن منبع آموزشی معتبر است. همه ما با یک جستجوی ساده می‌توانیم به انواع کتاب، سی‌دی و ویدئو‌های آموزشی زبان انگلیسی دسترسی داشته باشیم ولی واقعیت این است که از کارایی و اعتبار آنها مطمئن نیستیم. بهترین راه برای حل این مشکل پیدا کردن منابعی است که پشتوانه علمی و تحقیقاتی معتبر دارند. برای اینکار خوب است با کسانی که در این زمینه تخصص دارند، آشنا شویم.

ما در این نوشته پاول نیشن استاد و محقق برجسته در رشته زبان‌شناسی را معرفی می‌کنیم. در ادامه نیز یکی از معروف‌ترین کتاب‌های او در زمینه یادگیری لغات یعنی 4000 واژه ضروری انگلیسی را معرفی خواهیم کرد.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

معرفی پال نیشن

پال نیشن پروفسور و محقق برجسته رشته زبان‌شناسی کاربردی در دانشکده زبان‌شناسی و مطالعات کاربردی زبان دانشگاه ویکتوریا ولینگتون، در نیوزلند است. او به دلیل تخصص و تحقیقات گسترده در زمینه روش تدریس زبان و آموزش و یادگیری لغات مشهور و شناخته شده و تجربه تدریس در کشور‌های مختلف در سراسر جهان از جمله اندونزی، تایلند، آمریکا، فنلاند و ژاپن را دارد.

طبق توضیح سایت دانشگاه کمبریج او دوره‌های آموزشی مختلفی در زمینه تدریس و یادگیری لغات، طراحی برنامه آموزشی زبان و گرامر آموزشی یا Pedagogical Grammar که یک رویکرد مدرن در زبان شناسی و درباره نحوه استفاده از گرامر توسط زبان آموزان در برقراری ارتباط است را برگزار می‌کند.

آثار پال نیشن با تاکید بر یادگیری سریع کلمات پرکاربرد نقش بسیار موثری در روش‌های تدریس فعلی و طراحی کورس‌های آموزشی داشته است.

از جمله مفاهیم کلیدی که پال نیشن در آثار خود به آنها می‌پردازد لیست‌های فراوانی کلمه به عنوان راهنمایی برای یادگیری لغات، ضرورت آموزش استراتژی‌های یادگیری به زبان آموزان و بار یادگیری یک کلمه، یعنی میزان تلاشی که برای یادگیری یک کلمه با جنبه‌های مختلف آن از جمله تلفظ و ترجمه لازم است، می‌باشد.

علاوه بر این، پال نیشن در تحقیقات خود نشان داده است تکنیک Extensive Reading یا گسترده خوانی به خوبی تکنیک Intensive Reading مفید و کاربردی است. این دو تکنیک برای تقویت مهارت درک مطلب و افزایش سرعت خواندن استفاده می‌شوند و هر یک ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند.

هم چنین به زودی مقالاتی با موضوع چگالی لغات و مهارت خواندن، طراحی برنامه درسی، کتاب‌های Graded Readers، کتاب‌هایی با درجات سختی متفاوت برای آموزش مهارت خواندن که برای زبان آموزان زبان دوم نوشته شده اند، ارائه خواهد داد.

یکی از مقالاتی که نیشن با همراهی همکار خود، جان رید منتشر کرده‌است مقاله‌ای با عنوان ” برای صحبت کردن به یک زبان به چند کلمه نیاز دارید؟” در اخبار BBC است. اگر برای پیدا کردن جواب این سوال کنجکاو هستید، ما در یک درس جداگانه درباره تعداد کلمات انگلیسی مورد نیاز برای تسلط به زبان به طور مفصل صحبت کرده‌ایم.

پال نیشن علاوه بر فعالیت‌های آموزشی و تحقیقاتی خود، بر تحقیقات دانشجویان در زمینه لغات در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا ، نظارت می‌کند. یکی از موضوعاتی که در حال حاضر  بر آن نظارت دارد اصطلاح شناسی است. منظور از اصطلاح شناسی، شناسایی کلمات و جملات پرکاربرد و آشنایی با اصطلاحات عامیانه زبان است. برای این کار زبان شناسان با جمع آوری مکالمات روزمره و متون انگلیسی از میان مردم، رسانه‌ها و … یک پایگاه داده کامپیوتری ایجاد کرده و آنها را به وسیله ابر کامپیوترها بررسی و تحلیل می‌کنند.

موضوعات دیگری که زیر نظر پال نیشن در حال تحقیق و بررسی است، افزایش دایره لغات در یک برنامه تسلط بر زبان، ماهیت لغات آکادمیک، یادگیری لغات از طریق گوش دادن و گفتگو، طراحی و توسعه تست اندازه‌گیری دایره لغات انگلیسی، می‌باشد. ما در درس من چند کلمه انگلیسی بلد هستم؟ چند ابزار برای اندازه‌گیری دایره لغاتی که بلد هستیم معرفی کرده‌ایم.

علاوه بر مواردی که تا اینجا به آنها اشاره کردیم، پال نیشن به دلیل ابداع رویکرد چهار رشته ای یا Four stands در یادگیری زبان، نیز بسیار شناخته شده است.  

رویکرد چهار رشته‌ای یا Four Stands

در رویکرد چهار رشته‌ای تاکید بر تعادل بین چهار رشته یا فعالیت است. به این صورت که باید به هر یک از این فعالیت‌ها، 25 درصد از زمان مطالعه اختصاص داده شود. این چهار فعالیت عبارتند از:

  • دریافت ورودی از طریق خواندن و گوش دادن (ما در درس دیگری درباره اهمیت دریافت ورودی قابل فهم برای یادگیری زبان صحبت کرده‌ایم.)
  • ایجاد خروجی از طریق نوشتن  و صحبت کردن
  • یادگیری زبان رسمی، یعنی خواندن لغات و گرامر
  • تمرین برای تسلط بر چهار مهارت اصلی در انگلیسی

اگر تمایل دارید درباره آثار پال نیشن بیشتر بدانید، می‌توانید سایت دانشگاه ویکتوریا ولینگتون را ببینید.

معرفی کتاب 4000 واژه ضروری انگلیسی

همانطور که در ابتدای این نوشته گفتیم، پال نیشن به ‌طور تخصصی بر موضوع آموزش و یادگیری لغات تمرکز دارد. یکی از آثار مهم او کتاب 4000 واژه ضروری انگلیسی است. این کتاب یکی از بهترین مجموعه‌های آموزشی او در زمینه یادگیری لغات پر کاربرد است.

از این کتاب می‌توانیم برای افزایش دایره لغات خود استفاده کنیم. این کار به ما کمک می‌کند متن‌های انگلیسی را بهتر درک کنیم، راحت‌تر به انگلیسی صحبت کنیم، سریع‌تر بنویسیم و فیلم‌های زبان اصلی را بدون دوبله یا زیرنویس ببینیم. به طور کلی افزایش دایره لغات، اعتماد به نفس ما در یادگیری و کاربرد زبان در زمینه‌های مختلف را بالا می برد.

این کتاب شش جلد دارد و مناسب استفاده برای همه زبان آموزان در هر سطحی، از مبتدی تا پیشرفته است. در هر جلد، سی درس و در هر درس، بیست کلمه ارائه شده است. هر کلمه به همراه تلفظ، تصویر، ترجمه روان و نمونه جمله آموزش داده می‌شود. یادگیری کلمات به این روش به ما کمک می‌کند، آنها بهتر یاد بگیریم و راحت‌تر به حافظه بسپاریم. در درس چگونه کلمات انگلیسی را یاد بگیریم درباره یادگیری درست و اصولی کلمات انگلیسی صحبت کرده‌ایم.

ترتیبی که ما برای خواندن مطالب این سری درس، به شما پیشنهاد می‌کنیم:
  1. معرفی پاول نیشن استاد و محقق برجسته زبان‌شناسی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *