مرور فلش‌کارت‌های مرحله دوم


در درس قبلی، یاد گرفتیم که چگونه فلش‌کارت‌هایی مربوط به تلفظ و املای صداهای جدید زبان انگلیسی بسازیم.

برای مرور فلش‌کارت‌ها کافیست برنامه انکی را اجرا کنیم، روی دسته موردنظر خود (به عنوان مثال دسته Phase 2: Spelling and Sound Flashcards) کلیک کنیم و دکمه Study Now را بزنیم. با این‌کار، انکی فلش‌کارت‌های جدید یا فلش‌کارت‌های قدیمی که الان نوبت مرور آنها فرا رسیده را نمایش می‌دهد.

به این صورت که قسمت جلوی کدام از دو نوع فلش‌کارت تلفظ و املا نمایش داده می‌شود و از ما خواسته می‌شود که جواب مربوط به آن یا به عبارتی آنچه در پشت فلش‌کارت نوشته شده را به خاطر بیاوریم.

1- مرور فلش‌کارت تلفظ

گفتیم که در این مرحله دو نوع فلش‌کارت داریم. فلش‌کارت تلفظ و املا. اگر فلش‌کارت از نوع تلفظ باشد، مانند تصویر زیر، حرف یا ترکیبی از چند حرف، به همراه کلمه نمونه شامل آن حرف یا حروف و تصویری از آن کلمه نمونه نشان داده می‌شود :

و از ما خواسته می‌شود که آن را تلفظ کنیم. برای دیدن جواب (یعنی تلفظ و فونتیک آن صدا و کلمه)، روی دکمه Show Answer کلیک می‌کنیم تا پشت کارت (که در تصویر زیر آمده) نشان داده شود.

2- مرور فلش‌کارت املا

اگر فلش‌کارت از نوع فلش‌کارت املا باشد، تلفظ مربوط به صدا و کلمه موردنظر پخش می‌شود، فونتیک آنها نشان داده می‌شود .

و ما باید املای آن کلمه را بنویسیم. برای دیدن جواب (یعنی املای کلمه)، روی دکمه Show Answer کلیک می‌کنیم تا پشت کارت(که در تصویر زیر آمده) را ببینیم.

در پشت فلش‌کارت، همانطور که در تصویر زیر آمده، چند گزینه -بسته به مرحله‌ای از یادگیری که در آن هستیم- نمایش داده می‌شود که تعیین‌کننده زمانی است که می‌خواهیم مجدداً آن فلش‌کارت را مشاهده و مرور کنیم. باید یکی از این گزینه‌ها را انتخاب کنیم تا مشخص شود که این فلش‌کارت، چند وقت دیگر دوباره نمایش داده شود.

study

اگر جواب این فلش‌کارت برای ما راحت بوده، بهتر است در زمان دورتری دوباره آن را مشاهده و مرور کنیم- در مثال بالا ۳٫۷ ماه دیگر- و اگر هم جواب آن را بلد نیستیم، ضروری است که سریعاً- در مثال بالا ده دقیقه- آن را مرور کنیم. می‌بینید که گزینه‌های دیگری هم وجود دارد که جایی در میانه این دو حالت، قرار می‌گیرند.

هرچقدر محتوای یک فلش‌کارت تازه‌تر باشد، یعنی در مراحل ابتدایی یادگیری آن مطلب هستیم، پس زمان مرور آن نزدیک‌تر و فاصله بین مرورها کوتاه‌تر خواهد بود. در مرورهای اول، این زمان در مقیاس روز است و در مرورهای بعدی به هفته و ماه می‌رسد.

ویرایش یا حذف فلش‌کارت در انکی

در تصویر بالا، دو دکمه دیگر هم وجود دارد که در شرایط خاصی ممکن است از آنها استفاده کنیم. دکمه Edit در سمت چپ، که کلید میانبر آن روی کیبورد e است، برای ویرایش فلش‌کارت فعلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین، از طریق دکمه more در سمت راست، می‌توانیم به گزینه‌های متعددی مانند پخش مجدد صدای روی فلش‌کارت –با کلید میانبر r– و حذف آن –با کلید میانبر del– دسترسی پیدا کنیم.

10 دیدگاه دربارهٔ «مرور فلش‌کارت‌های مرحله دوم»

  1. سلام من امروز امدم کارت ها رو مرور کنم اما همش خطا میده متاسفانه?من رفتم از یه جای دانلود کردم انکی رو ایندفعه میره توی برنامه اما وقتی میخوام کارت های دانلود شده رو اضافه کنم باز خطا میدهلطفا من راهنمایی کنید (در ضمن روی موبایلم نصبه انکی)

    1. سلام
      دریای عزیز نمیدونم همش خطا میده یعنی چی. شما یه لطف بکن تا من بتونم بهتر کمکت کنم. اسکرین شات بگیر از خطا، یه جایی آپلود کن و لینکش رو بگذار اینجا تا بررسی کنم.
      هرچقدر شفاف تر توضیح بدی من هم به همون نسبت بهتر میتونم کمک کنم.

      1. منظورم این بود که ارور میداد موقعی که میخواستم کارت ها رو وارد کنم اما امروز یه بار دیگه امتحان کردم اضافه شد نمیدونم مشکل از کجا بود.ممنون که جواب میدی

  2. سلام
    من دو مشکل با برنامه انکی دارم
    ۱- اگر من امروز ۵ تا کارت رو خوندم کردم فردا ترتیبشون برای مرور به هم میریزه و جابه جا نمایش داده میشن
    ۲- اگر ۵ تا کارت بخوام مرور کنم و ۳ تاش راحت بود و گزینه ۱روز رو زدم ولی اون دوتا رو بعد از ۱۰دقیقه مرور، گزینه ۱روز زدم، فردا به جای اینکه اول اون سه تا رو نشون بده اون دوتا رو نشون میده
    البته مشکل اولی جدی تره
    اگر تنظیماتی داره ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سلام احسان جان،
      ۱- خوب نکته اصلی در استفاده از انکی اینه که هر چیزی(دقیقتر بگم: هر فلش‌کارتی) که یاد میگیریم رو سر زمانهای خاصی مرور کنیم.
      برای همین فکر میکنم مهم نیست قبل و بعد از یک فلش کارت، چه فلش کارت دیگری داریم و حتی به نظرم بهتره مرتب نباشن.
      به هرحال تنظیمات مربوط به ترتیب نمایش فلش کارتهای جدید در قسمت option مربوط به هر فلش کارت هست. برای دسترسی به option هر دسته هم باید روی آیکون چرخ دنده روبروی اسم دسته کلیک کنیم. اونجا گزینه‌ای داریم به اسم order. باید حالت random رو انتخاب کنیم.
      در منوی Tools گزینه Preferences هم یه گزینه داریم برای ترکیب کردن کارتهای جدید و غیر جدید(Mix new cards and reviews). اون رو هم اگه فعال کنیم، همه کارتها ترکیب میشن.
      ۲- این قسمت رو چندبار خوندم خوب متوجه نشدم. اگه ۳ تاش راحت باشه قاعدتاً اینهارو باید چند روز بعد یا بیشتر نشون بده، نه فردا. اگر اشتباه شدم ممنون میشم بیشتر توضیح بدی تا بتونم بهتر جوابت رو بدم. اگه به جای گزینه ۱ هم بگی دقیقاً گزینه ۱ چی هست ( مثلاً ۴d به معنای چهار روز بعد ) بهتر متوجه میشم.

    1. سلام لیلا،
      آره به نظرم برای کسایی که محدودیت زمانی جدی ندارن، به نظرم بهتره تیک این رو برداریم که هر روز فلش کارتهای اون روز رو بخونیم؛ حتی اگر کمی بیشتر از زمانی که به انکی دادیم، طول بکشه.

  3. وقتی که مرور مون تموم میشه یک چند تا دکمه ظاهر میشه مثل unbury
    اگر دکمه unbury رو کلیک کنیم چه اتفاقی میفته دقیقا؟
    به یادگیری زبان مون سرعت می بخشیم یا نه؟
    ممنون

    1. الیاس، انکی به یه دلایلی برخی از کارتهایی که امروز باید مرور بشن رو bury میکنه. از جمله به دلیل سپری شدن مدت زمانی که خودمون در قسمت تنظیمات انکی تعیین میکنیم.
      این گزینه bury کردن رو میتونیم غیر فعال هم بکنیم. من خودم غیر فعالش کردم. که هر روز تمام فلش‌کارتهای اون روز بخونم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *