مدیریت زمان و کارهای یادگیری زبان با تکنیک پومودورو

همه ما در طول شبانه‌روز، 24 ساعت زمان و تعداد زیادی کار برای انجام دادن داریم. یکی از دغدغه‌های اصلی ما، استفاده بهینه از این زمان کوتاه است طوریکه بتوانیم به حداکثر کارها، به ویژه‌ کارهایی که اولویت بالاتری دارند برسیم.

روش‌ها و تکنیک‌های زیادی برای مدیریت زمان وجود دارد. یکی از بهترین تکنیکهای مدیریت زمان، تکنیکی است به اسم پومودورو. این کلمه در زبان ایتالیایی یعنی گوجه فرنگی. ریشه این کلمه با کلماتی مانند بامادور (در زبان ترکی)، بادمجان (همان گوجه فرنگی در زمان قاجار)، توماتو (انگلیسی) و پومیدور (روسی) مشترک است. در ادامه این نوشته، رابطه گوجه فرنگی و مدیریت زمان را توضیح خواهیم داد.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

کار مهمتر است یا زمان؟

ما کارهای زیادی برای انجام داریم. این کارها هر کدام زمانی برای انجام لازم دارند. می‌توان زمان را یک ظرف یا باکس (جعبه) در نظر گرفت برای کار. بعضی کارها به یک ظرف کوچک نیاز دارند؛ برخی کارها به یک ظرف بزرگ.

بعضی از تکنیکهای مدیریت کارها و زمان، تمرکزشان روی مدیریت کارهاست؛ برخی از تکنیکها، سعی می‌کنند زمان را مدیریت کنند. به روشهای اول، روشهای مبتنی بر Task-boxing یا فعالیت محور می‌گوییم اما دسته دوم را Time Boxing یا زمان محور می‌نامیم.

گفته می‌شود بسیاری از افراد موفق، از جمله کسانی مانند بیل گیتس و ایلان ماسک از تکنیکهای مبتنی بر تایم باکسینگ استفاده می‌کنند. در این روش، زمان را به بازه‌های زمانی مشخصی (مانند 25 دقیقه) تقسیم‌بندی می‌کنیم و در هر بازه، کار مشخصی را انجام می‌دهیم.

تکنیک پومودورو

یکی از معروف ترین تکنیکهای دسته دوم، تکنیک پومودورو است.

تکنیک پومودورو حاصل خلاقیت آقای فرانچسکو چیریلو است. او یک بار که مشغول آشپزی با تایمر گوجه فرنگی شکل خودش بود این ایده به ذهنش رسید که می‌تواند از این تایمر برای برنامه‌ریزی کارهایش استفاده کند.
برای انجام این کار، تایمر گوجه فرنگی شکلش رو روی 25 دقیقه کوک کرد و شروع به کار کردن کرد.

او پس از چند سال این تکنیک را مدون کرد و آن را به صورت کتابی منتشر کرد:

روش استفاده از تکنیک پومودورو

  • ابتدا زمان قابل استفاده ‌ای که داریم را به بازه هایی کوتاهی مانند 25 دقیقه تقسیم میکنیم. هر بار خواستیم کار کنیم، به کمک تایمر، 25 دقیقه کار می‌کنیم. انجام این کار را مانند خوردن یک قاچ گوجه فرنگی در نظر بگیرید.
  • پس از 25 دقیقه کار، استراحت کوتاهی خواهیم کرد (حدود 5 دقیقه)
  • بعد از سه بار تکرار دو مرحله قبل (یعنی خوردن یک گوجه فرنگی کامل)، یک استراحت طولانی (حدود 15 تا 30 دقیقه) خواهیم کرد.
  • به این ترتیب، هر کاری را در یک یا چند پومودورو انجام خواهیم داد.

این تکنیک ممکن است ساده به نظر برسد اما کارایی شما را بسیار بالا خواهد برد.

چند پیشنهاد برای استفاده بهتر از تکنیک پومودورو

در هر بازه فقط و فقط یک فعالیت را انجام دهید.

در هر پومودورو باید کامل متمرکز روی انجام یک کار باشید و در مقابل هر گونه وسوسه‌ای برای چک کردن گوشی، زنگ زدن به کسی یا بیرون رفت از اتاق مقاومت کنید.

در فرصت استراحت، حتماً استراحت کنید! ادامه کار و چک کردن گوشی استراحت نیستند. پیشنهاد می‌کنیم از این 5 دقیقه برای انجام چند حرکت کششی، نگاه به دوردست، چند نفس عمیق و نوشیدن آب و مواردی که استراحت ذهنی محسوب می‌شود استفاده کنید. دیدن اخبار، ادامه کار، چک کردن گوشی و مواردی از این دست کارایی شما را پایین می‌آورد.

2 دیدگاه دربارهٔ «مدیریت زمان و کارهای یادگیری زبان با تکنیک پومودورو»

  1. خیلی جالب بود ، وقتی آدم داستان یک تکنیک یا روش رو نمیدونه براش قابل لمس نیست ، امروز با داستان گوجه فرنگی ها آشنا شدیم . ممنون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *