عزت نفس (ظرفیت)

ما هر مشکلی که داریم را به شکل یک الگوی ناکارآمد می‌بینیم. این را در نوشته زیر توضیح داده‌ایم:

مشکلات روانی یا الگوهای روانی ناکارآمد

برای مثال ما سرزنشگر درونی داریم چون به شیوه و الگوی خاصی، فکر می‌کنیم، احساس می‌کنیم، رفتار می‌کنیم و در ارتباط با دیگران عمل می‌کنیم.

این ظرفیت، یک روش سالم و کارآمد است برای انجام کارها و پروژه‌هاست. یعنی در بعد سرزنشگر درونی

شما احساس خوبی درباره خودتان دارید، دقیقاً همانطور که هستید. شما نیازی به انجام هیچ کاری برای کسب احترام به خود ندارید. شما خودتان را با تمام نقاط قوت و ضعف خود پذیرفته و بدون اندازه‌گیری و ارزیابی منفی از خود، خود را قبول دارید. شما به استعدادها، ویژگی‌ها، مهارت‌ها و دستاوردهای خود ارزش قائل هستید.

این ظرفیت، این امکان می‌دهد که به راحتی خودتان باشید و خودتان را بیان کنید. شما با زندگی کردن فقط احساس خوشحالی و شادی می‌کنید. شما به توانایی‌های خود برای دستیابی به آنچه که در زندگی می‌خواهید و برقراری ارتباط با مردم اعتماد دارید.

هنگامی که دیگران در مورد شما تردیدهایی دارند یا در مورد شما پیش‌داوری و قضاوت می‌کنند، هنگامی که مردم با شما ارتباط برقرار نمی‌کنند یا قدردان شما نیستند، یا هنگامی که در زمینه‌ای شکست می‌خورید، شما می‌توانید این را به آرامی پذیرا باشید. شما چنین مواردی را به عنوان مدرکی برای وجود مشکل در خود نمی‌پندارید. بلکه از آن یاد می‌گیرید (اگر لازم باشد) و با اطمینان به خود ادامه می‌دهید و سراغ کار بعدی می‌روید؛ کاری که مطمئن هستید در آن موفق خواهید شد.

کسی که این توانمندی را دارد باور دارد که:

“عزت و حرمت نفس، حق ذاتی و انسانی من است. من لایق این هستم که احساس خوبی درباره خودم داشته باشم صرفاً به خاطر آنچه هستم.”

این ظرفیت یا توانمندی، یک طیف است. پس شما نیازی به این ندارید که این ظرفیت را به صورت کامل داشته باشید تا از آن لذت ببرید و اثرات مثبت آن را در زندگی‌تان تجربه کنید. کافیست فقط به سوی داشتن هر چه بیشتر آن کار کنید.

تغییر: دوره سرزنش درونی

برنامه ما این است که مشکل این الگویی که در این بعد داریم، یعنی سرزنش‌گر درونی را به این ظرفیت، تبدیل کنیم.

نام دیگر این ظرفیت، inner Champion است.

این ظرفیت را دوره سرزنش‌گر درونی پرورش می‌دهیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *