سه نکته تکمیلی مربوط به مرور فلش کارتهای مینیمال پیر

در نوشته قبل، نحوه مرور فلش کارتهای مینیمال پیر را توضیح دادیم.

هنگام مرور، نکات کوچک اما مهم دیگری هم وجود دارد که توجه به آنها، اثرگذاری تلاش‌های ما را بیشتر می‌کند. در ادامه به تعدادی از این نکات اشاره می‌کنیم:

فقط گوش کنیم. نه تلفظ، نه املا

الان هدف ما فقط و فقط گوش دادن صداها (یا به بیانی دیگر، شنیدن اختلاف دو کلمه مشابه)، انتخاب گزینه درست و تعیین زمان بعدی مرور است. لازم نیست کلماتی که می‌شنویم را تلفظ کنیم یا درگیر معنی و املای آن کلمات شویم.

توجه به این حواشی، باعث می‌شود که تمرکز ما روی هدف این مرحله کاهش پیدا کند، زمان و تلاش بیشتری برای طی کردن این مرحله لازم شود و کارایی ما هم کاهش پیدا کند.

در ادامه این مرحله، قرار است تلفظ و املای صداها را به روشی درست و به کمک منابع لازم یاد بگیریم.

به علاوه، قرار است در ادامه راه، با روشی صحیح و علمی، معنی، املا و تلفظ کلمات مهم و پرکاربرد (نه کلمات مینیمال پیر) را یاد بگیریم. بنابراین اصلاً لازم نیست الان نگران تلفظ و املای صداها یا کلمات باشیم. 

اشتباه املایی را نادیده بگیرید

فلش‌کارتی را در نظر بگیرید که برای دو کلمه مشابه been و bean ساخته‌ایم. صدای یکی از اینها، پخش می‌شود:

و از ما خواسته می‌شود که بگوییم این صدا، تلفظ کدام کلمه بود. همانطور که می‌دانید، هدف این فلش‌کارت این است که دو مصوت “ای بلند” و “ای کوتاه” -یعنی تنها اختلاف تلفظ این دو کلمه- را بشنویم و از هم تفکیک کنیم.

اما علی رغم اینکه می‌دانیم صدایی که شنیدیم مربوط به “ای کوتاه” بود، ممکن است bean را به عنوان جواب صحیح انتخاب کنیم. به این علت که فکر کنیم been به دلیل داشتن دو e پشت سرهم، احتمالاً “ای بلند” دارد.

اما در واقع با وجود داشتن دو e، این کلمه صدای “ای کوتاه” دارد (زبان انگلیسی، استثنائات اینچنینی بسیار دارد).

در چنین حالتی، ظاهراً جواب اشتباه را انتخاب کرده‌ایم اما چون تفاوت این دو صدا را متوجه شده‌ایم و اشتباه ما مربوط به املا بوده، پس جواب ما درست بوده‌است.
صدا فونتیک (الفبای گفتاری) املا (الفبای نوشتاری)
/bɪn/ been
/bi:n/ bean
تاکید می‌شود در این مرحله درگیر املای کلمات نشویم. کافیست تشخیص دهیم صدایی که شنیدیم، چه صدایی بود و تلفظ آن کلمه دیگر، چه تفاوتی با این کلمه‌ دارد. اینکه املای آن را بلد هستیم یا نه؛ اینکه می‌توانیم آن را تلفظ کنیم یا نه، فعلاً اهمیتی ندارد.

ویرایش و حذف یک فلش‌کارت در حین مرور

در پنجره یک فلش‌کارت در انکی روی کامپیوتر، دو دکمه دیگر هم وجود دارد که در شرایط خاصی ممکن است از آنها استفاده کنیم. دکمه Edit در سمت چپ، که کلید میانبر آن روی کیبورد e است، برای ویرایش فلش‌کارت فعلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین، از طریق دکمه more در سمت راست، می‌توانیم به گزینه‌های متعددی مانند پخش مجدد صدای روی فلش‌کارت –با کلید میانبر r– و حذف آن –با کلید میانبر del– دسترسی پیدا کنیم.

اگر هم نمی‌خواهید آن را برای همیشه حذف کنید، کافیست گزینه suspend card  را بزنید یا دکمه @ را روی کیبورد فشار دهید تا بدون حذف فلش‌کارت‌، جلوی نمایش مجدد آن گرفته شود.

ترتیبی که ما برای خواندن مطالب این سری درس، به شما پیشنهاد می‌کنیم:
  1. نقشه راه مرحله اول: صداهای زبان انگلیسی
  2. آموزش حروف الفبای انگلیسی
  3. چرا باید روی شنیدن صداهای زبان انگلیسی کار کنیم
  4. پرورش گوش، برای شنیدن صداهای جدید انگلیسی
  5. ساختن و مرور فلش کارت مینیمال پیر، برای پرورش گوش
  6. چرا باید روی تلفظ صداهای زبان انگلیسی کار کنیم؟
  7. سختی‌های یادگیری زبان انگلیسی برای ایرانی‌ها
  8. تلفظ درست زبان انگلیسی (بدون لهجه فارسی)
  9. صامت و مصوت انگلیسی
  10. راهنمای کامل تلفظ صحیح و آسان تمام صداهای زبان انگلیسی
  11. نحوه تلفظ تمام صامتهای‌ زبان انگلیسی
  12. نحوه تلفظ مصوت‌های انگلیسی (۱)
  13. نحوه تلفظ مصوت‌های انگلیسی (۲)
  14. فونتیک چیست و چرا باید آن را بلد باشیم؟
  15. دانلود فلش‌کارت‌های یادگیری فونتیک انگلیسی و نحوه مرور
  16. رابطه تلفظ صداها و املا در زبان انگلیسی
  17. تمام صداهای زبان انگلیسی و املاهای مختلف هر کدام
  18. ساختن فلش‌کارت‌های مرحله دوم (تلفظ و املا) با برنامه انکی
  19. سه مولفه تلفظ صامت در دهان
  20. استرس کلمات انگلیسی و اهمیت مصوت شووا
  21. تبدیل سیستم‌های مختلف فونتیک
  22. ساختن فلش‌کارت‌های پرورش گوش و تقویت مهارت شنیدن
  23. سه نکته تکمیلی مربوط به مرور فلش کارتهای مینیمال پیر
  24. اطلاعات لازم برای ساخت فلش کارت تلفظ و املای صداها
  25. نحوه تلفظ مصوت /ɑ/
  26. نحوه تلفظ مصوت /æ/
  27. نحوه تلفظ مصوت /u/
  28. نحوه تلفظ مصوت /ə/
  29. نحوه تلفظ مصوت /ɚ/ و /ɝ/
  30. نحوه تلفظ مصوت /aʊ/
  31. نحوه تلفظ مصوت /oɪ/
  32. نحوه تلفظ مصوت /aɪ/
  33. نحوه تلفظ مصوت /eɪ/
  34. نحوه تلفظ مصوت /ʊ/
  35. نحوه تلفظ مصوت /ʌ/
  36. نحوه تلفظ مصوت /ɛ/
  37. نحوه تلفظ مصوت /i/
  38. نحوه تلفظ مصوت /ɪ/

6 دیدگاه دربارهٔ «سه نکته تکمیلی مربوط به مرور فلش کارتهای مینیمال پیر»

  1. علی محبوبی نژاد

    سلام هیوا جان
    من اینجا هم اصلا نمیفهمم منظورت چیه!
    خب وقتی برای ما یه صدا پخش بشه و بگه صدای کدوم کلمه رو شنیدید ۱۰۰٪ باید تلفظ دو کلمه ای که داریم با چشم می بینیم روی فلش کارت رو از قبل بدونیم تا بتونیم بگیم خب الان این طرز صدا متعلق به کدوم کلمه س! صرف اینکه ما بدونیم الان ای کوتاه بود که خب به معنی درست حدس زدن نیست اینجوری بود چرا اصلا کلمه به ما نشون میده؟ بپرسه : این صدایی که شنیدید ای کوتاه بود یا بلند!!!
    اصلا نمیفهمم منظورت رو.

    بعدشم یه مشکل دیگه...الان فلش کارت دوم برای من یه صدا پخش شد گفت کدوم صدا رو شنیدی : دو کلمه این بود :
    clan و clang
    تفاوت این دو کلمه در تلفظ اون n‌آخره! نه a وسطش! این رو از روی فونتیک هم میشه فهمید! ولی وقتی جواب رو میبینم clang رو اون a رو به صورت e تلفظ میکنه صدای داخل فلش کارت شما! و اون جای اصلی یعنی n‌ آخر در هر دو صدایی که شما گذاشتی برای این دو کلمه یکسان تلفظ میشه! در از اساس و بیخ و بن و ریشه این فلش کارت اشکال فنی داره! چون وقتی میگه این صدایی که شنیدید برای کدوم کلمه س باید به اون صدای آخر دقت بشه ولی اگر دقت هم بشه هیچی دستگیر آدم نمیشه!
    بر فرضم که من بخوام برم تلفظ از جای دیگه بگیرم...خب من از کجا بدونم الان این سوالی که از من پرسید کدومه ..اگه جواب رو ببینم که خب دیگه دیدم!!!فایده نداره.
    الان من حساس شدم رو این قضیه.

    1. علی محبوبی نژاد

      الان فهمیدم تلفظ های فلش کارت ها آکسفورده...
      آخه آکسفورد هم که خیلی معتبره...نیمدونم چرا بعضی کلمه ها رو اینجوری تلفظ میکنه...
      به هر حال من فعلا با همین جلو میرم...یه کم استرس دارم به خاطر این قضیه البته.
      ولی همچنان معتقدم وقتی یه صدا رو پخش میکنه و از ما میخواد بگه کدوم صدا رو شنیدیم باید اون دو کلمه رو بدونیم تلفظش رو تا درست جواب بدیم. چون خیلی جاها قضیه فقط یه ای کوتاه و بلند نیست. اگر هم باشه
      به هر حال سوالی که از شما پرسیده میشه درواقع اینه :
      کدوم یک از این دو کلمه اینجوری تلفظ میشن که پخش شد ؟
      درست میگم خدایی؟ D:
      راستی یه وقت ناراحت نشی از این سوال های من...
      من خیلی حساسم.

    2. علی عزیز،
      بعضی از نکات و موضوعاتی که به تفصیل در متن درسهای این مرحله گفته شد رو در جواب سوالهات باید اشاره کنم (اگر حس کردید لازم هست دوباره بخونیدشون بهتر هست)
      الان در این مرحله هدف تقویت گوش برای شنیدن صداهای جدید زبان انگلیسی هست. طبق تحقیقات انجام شده از جمله در دانشگاه استنفورد ( که لینک مقاله اصلی رو در درسها گذاشته بودم) تنها تقویت گوش به این منظور، این هست که به این شیوه عمل کنی. یعنی دو صدای شبیه به هم که یکیشون رو در زبان مادری داریم و دیگری رو نداریم، گوش بدیم.
      به مدت چند روز تا چند هفته (در تحقیقات اصلی دو هفته اینکار رو کرده بودن و نتیجه قابل قبول گرفته بودن)
      سوال پرسیده بودید که چرا کلمه نشون میده. ما صامت ها و مصوت ها رو در قالب کلمه بهتر می شنویم. مرحله بعد که متمرکز شدیم روی تلفظ، صدای تک تک صامت ها و مصوت ها رو هم میتونی گوش بدی. با شنیدن اونها به این هدفی که مدنظرمون هست نمیتونی برسی.

      از نوع بیان و کلا نوشتارت در این کامنت شما (نه کامنتهای دیگه تون) کمی ناراحت شدم. یک خواهش دوستانه هم ازتون دارم. از نظر زیبایی نگارش، انتقال بهتر موضوعی که مدنظرتون هست و موضوعاتی از این قبیل بهتر هست یه سری نکات رو رعایت کنید. یکیش این هست که کمتر از علامت تعجب استفاده کنید و به جای اون چیزی که مدنظرت هست رو در قالب کلمات به شکل شفاف تر بیان کنید. موارد دیگری هم هست که اگه بقیه کامنتهای این سایت رو بخونید احتمالا متوجه اونها بشید.
      در مورد clan و clang : اول فرض کنیم حق با شماست. رفتار درست این هست که اینجا اعلام کنید که به نظرم این فلش کارت ایراد داره، توضیحاتتون رو هم بگید و درخواست کنید که این ایراد اصلاح بشه. به هرحال از بین هزاران فلش کارتی که روی سایت هست طبیعیه یه تعدادیش مشکل داشته باشه. ما هم اصلاحش میکنیم. ده ها بار هم اینکارو کردیم. بیان یک مشکل و ایراد در سایت به روشی که شما گفتید سازنده نیست و فقط انرژی و زمان خودت و ما را می گیرد.
      اما نکته اصلی این است که این تلفظ ها از مرجع معتبر آکسفورد استخراج شده اند. بنابراین ایراد دو از یک سمت متوجه اونهاست نه ما. البته اگه ایراد وارد باشه این صدارو عوض میکنیم. نکته اصلی اینکه اگر چند هفته بگذره و گوشتون بیشتر تقویت بشه متوجه میشید که صامت آخر این دو کلمه متفاوت هست و اصلا نکته موردنظر ما اینه که این رو تشخیص بدید. در مورد صدای e هم که گفتید، این در اصل مصوت æ هست که در مرحله بعد کامل بررسیش می کنیم و یادش می گیریم.

      1. عزیز من عذرمیخوام اگر لحن نوشتارم جالب نبود.
        من بیشتر منظورم این بود که بالاخره این مرحله از ما سوال پرسیده میشه. یعنی میپرسه کدام یک از این دو کلمه را شنیدید . و ما باید از بین دو کلمه ای که می بینیم درست تشخیص بدم که این صدا صدای تلفظ کدام کلمه بود غیر از اینه هیوا جان؟ چون اگر قرار بود که فقط ما صدا رو بشنویم سوالی پرسیده نمیشد.مثل مرحله اول آشنایی... جواب هم فقط از یه طریق میتونه داده بشه که ما در مرحله قبلی با تلفظ اون کلمه آشنا شدیم و الان بتونیم جواب بدیم.
        سوال من اینه که بالاخره این جواب ما مهم هست یا نه چون هر جوری حساب میکنم با تلفظ رابطه مستقیم داره.چون درواقع اون صدا داره برای ما تلفظ میشه و از ما خواسته میشه جواب بدیم این تلفظ مربوط به کدام کلمه هست.
        دارم اشتباه میکنم ؟

        یا شاید شما بفرمایید که زیاد روی جواب متمرکز نشو بیشتر منظور این هست که شما صدایی که براتون پخش میشه در ذهنتون مرور بشه. و اصلا مهم نیست که الان این صدا نحوه تلفظ کدام کلمه هست. اون موقع داستان فرق میکنه.

        تشکر

  2. الیاس میرزائیان

    سلام هیوا
    بابت کار ارزشمندی که داری انجام می دی ممنونم
    امیدوارم من رو به عنوان شاگردت قبول کنی
    دارم تفاوت تلفظ ها رو یاد می گیرم
    البته من فلش کارت نساختم از همون فلش کارت آماده استفاده کردم
    ولی چون می خواستم تفاوت تلفظ ها رو خوب یاد بگیرم به سایت های دیگه هم سر زدم
    و همین کار باعث شد گیج بشم چون تلفظ ها فرق داشت
    توی forvo کلمه been به صورت کسره تلفظ میشه
    گوگل ترانسلیت هم احساس می کنم فرق می کنه نوع تلفظ کردنش البته معلوم نیست لهج اش آمریکایی یا انگلیسی
    ممنون می شم راهنمایی ام کنی

    1. سلام الیاس جان
      خوش اومدی به اینجا
      امیدوارم بتونی کل مسیر رو همراه ما طی کنی
      راستش این کلمه یه استثناست
      همیشه دوتا ee پشت سر هم میشه ای بلند
      ولی در این کلمه‌ ای کوتاه(علامت فونتیک :ɪ) تلفظ میشه
      اینو چندماه پیش با تاکید از خانم لیزا مویسن هم شنیدم که ۲۰سال سابقه تدریس زبان داره و خودشم آمریکایی هست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *