سایت Bliu Bliu برای تقویت مهارت خواندن


اگر بگوییم بهترین کاری که می‌توانیم برای تقویت زبان خود انجام دهیم، تامین ورودی قابل‌فهم است، اغراق نکرده‌ایم.

یکی از ابزارهایی که می‌تواند در این زمینه کمک زیادی به ما بکند، سایت Bliu Bliu است.

این سایت بسته به سطح فعلی و دایره کلمات ما، متون مختلفی را از سایتهای مختلف اینترنتی جمع‌آوری می‌کند و آن را همراه با تلفظ و امکانات دیگری در اختیار ما قرار می‌دهد.

از نظر این سایت مهمترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است: متنی را بخوانیم ( و تلفظ آن را گوش بدهیم) که فقط چند کلمه جدید دارد و این کار را به مدت طولانی انجام دهیم.

به این ترتیب این سایت هر روز کمی ما را به چالش دعوت می‌کند و ما را در مسیری با رشد تدریجی قرار می‌دهد: به تدریج دایره کلمات ما (آن هم در قالب جمله و متن) افزایش می‌یابد، مهارت درک مطلب و شنیداری ما بهتر می‌شود، ساختارهای گرامری آشنا بهتر در ذهن ما جا می‌افتند و ساختارهای جدیدی را هم یاد می‌گیریم.

شروع کار با سایت Bliu Bliu : تعیین سطح ما

این سایت، محتواهای متنوعی دارد که در دو سطح(تصویر) ساده و پیشرفته طبقه‌بندی شده‌اند.

برای شروع توصیه می‌شود که چند متن کوتاه چند جمله‌ای را از سطح ساده (Easy Content) بخوانیم و گوش دهیم و بر اساس سختی و راحتی آن، 1) همین سطح را ادامه دهیم یا 2) به سطح پیشرفته (Advanced) برویم.

همانطور که در تصویر زیر می‌بینیم، هر متن از سطح ساده شامل چند جمله همراه با حداقل یک تلفظ است و در آن بعضی از کلمات، با رنگ قرمز هایلایت شده‌اند. اینها کلماتی هستند که بر اساس سطح فعلی ما، حدس زده می‌شود که برای ما جدید هستند و در نتیجه سایر کلمات هایلایت نشده، کلماتی هستند که آنها را بلد هستیم.

این حدس می‌تواند درست نباشد. در این صورت می‌توانیم با کلیک روی آن کلمه، وضعیت آن را تغییر دهیم.

بر اساس کلماتی که بلد هستیم، در آینده متن‌های مناسبی نشان داده می‌شود.

همانطور که بارها گفته‌ایم، تلاش برای یادگیری تمام کلمات متن، کار سخت و ناکارآمدی است. به همین دلیل ممکن است آگاهانه از روی بعضی از کلمات عبور کنیم یعنی روی بعضی از کلمات هایلات شده با رنگ قرمز کلیک نکنیم.

در تصویر زیر، دو فایل صوتی برای این متن کوتاه وجود دارد. فایل صوتی اول توسط شخصی به اسم Dolly Painter ضبط شده است. با کلیک روی دکمه skip_next تلفظ بعدی آن را می‌توانیم گوش دهیم.


با کلیک روی آیکون قلب در گوشه بالا-راست، این متن به لیست متن‌های ما تحت عنوان My Texts که در فهرست سمت چپ سایت قرار گرفته‌است، اضافه می‌شود. این کار دسترسی دوباره به این متن را در آینده ساده‌تر می‌کند.

در صورت نیاز، با کلیک روی گزینه Show Translations (تصویر) می‌توانیم ترجمه یک کلمه را ببینیم.

سطح پیشرفته، نسبت به سطح ساده (که شامل متن‌های کوتاه است) تنوع بیشتری دارد. این بخش شامل نقل قول، موزیک، ویدئو، جوک‌های کوتاه و بلند و صداهای ضبط شده توسط اعضا انگلیسی زبان سایت است. با کلیک روی گزینه Show more، موارد دیگری مانند خبر، شعر، وبلاگ به این لیست اضافه می‌شود.

سرویس پولی سایت Bliu Bliu

طبق روال همیشگی، برای کلماتی که می‌خواهیم فلش‌کارت از نوع فلش‌کارت همه منظوره (که در مرحله گرامرو جمله یاد گرفتیم) درست می‌کنیم.

برای آنکه در تله کمال‌طلبی و وسواس نیفتیم و درگیر ساختن فلش‌کارت برای تمام کلمات نشویم، پیشنهاد می‌شود حداکثر فقط برای کلمات مهم و پرتکرار ( به عنوان مثال کلماتی که جز پنج هزار کلمه رایج زبان انگلیسی هستند)، فلش‌کارت درست کنیم.

معنی کلمات جدید را هم از دیکشنری‌های تک‌زبانه (مانند + +) استخراج می‌کنیم و عکس مناسب را با جستجوی کلمات کلیدی آن جمله، در Google Image پیدا می‌کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *