چگونه جداول صرف را بخوانیم

تا اینجا در مورد نحوه خواندن گرامر صحبت کردیم؛ چه خواندن گرامر به کمک منابع روی همین سایت، چه خواندن گرامر از روی کتاب گرامر

اگر جلو برویم، به زودی به جداول صرف می‌رسیم. جداولی مانند جدول ضمایر یا صرف افعال:

eatchart

جدول صرف یا declension chart جدولی است که در آن، اسامی، ضمایر، افعال، صفات و … را صرف می‌کنیم و با این کار، آنها را بر اساس مفرد و جمع، جنسیت، زمان و غیره طبقه‌بندی می‌کنیم.

به عنوان مثال، احتمالاً جدول صرف افعال عربی را از دوران دبیرستان به یاد دارید :

یا همینطور جدول صرف افعال ماضی فارسی را:

همچنین در درس “نحوه خواندن کتاب گرامر” گفتیم که درس دوم کتاب گرامر، حاوی سه جدول صرف مربوط به فعل حال ساده است:

این جدول سوم، شامل تمام جملاتی است که با این ضمیرها و فعلها ساخته می‌شود:

I drive / we drive / you drive / they drive

he drives / she drives / it drives

همینطور برای work و do.

نکته: کلمه etc معادل کلمه غیره در فارسی است.

این جداول شامل حجم وسیعی از اطلاعات هستند که تمام حالات و شکل‌های افعال، ضمایر و غیره را نشان می‌دهند.

اما مشکل این است که این تعداد جمله برای تمام حالات آمده در این جدوال، در کتاب گرامر نیامده و صرفاً به تعدادی جمله برای بعضی از موارد جدول اکتفا می‌شود.

راه حل این مشکل این است که برای هر کدام از این موارد، از یک منبع خارجی مانند دیکشنری آنلاین لانگمن، نمونه کلمه پیدا کنیم. نحوه پیدا کردن نمونه جمله از منابع مختلف را در نوشته مربوط به ساختن فلش کارت برای کلمه جدید یاد گرفته بودیم.

الگوهای گرامر

حتی بی‌قاعده‌ترین زبان‌ها شامل تعداد زیادی الگو هستند. به عنوان مثال، شکل گذشته افعال بی‌قاعده زبان انگلیسی، بسیار بی‌قاعده ست:

go , went , have gone
do , did , have done
have , had , have had

صدها نوع از مثال مشابه وجود دارد که ما را به هنگام یادگیری انگلیسی خسته و ناامید می‌کند. اما حتی در این بی‌قاعدگی و بی‌نظمی، , شباهت‌ها , و الگوهای مشترکی وجود دارد.  به عنوان مثال، افعال زیادی هستند که شکل بی‌قاعده آنها شبیه به هم است:

steal , stole , stolen

choose , chose , chosen

speak , spoke , spoken

freeze , froze , frozen

اولین بار که فعل steal و شکل‌های دیگرآن (stole, stolen)  را در جمله‌ای می‌بینیم، آن‌ها  را در قالب یک جمله و داستان و عکس یاد می‌گیریم:

Ali stole a Pirashki yesterday

Nassim has stolen books

وقتی با کلمه choose و شکل‌های دیگر آن (chose, chosen) روبرو می‌شویم، متوجه می‌شویم که قبلاً در فعل steal الگوی مشابهی را دیده‌ایم.

دیگر لازم نیست برای chose وchosen جمله بسازیم. کافیست آن را به الگویی که بار اول با فعل steal یاد گرفته‌ایم مرتبط کنیم. .

یعنی مفهوم تغییر (choose ) را به نوعی به جمله و داستان مربوط به دزدی پیراشکی (جمله‌ای که برای کلمه steal ساخته بودیم) مربتط کنیم.

به همین ترتیب می‌توانیم با بقیه افعالی که از چنین الگویی پیروی‌ می‌کنند، همین کار را انجام دهیم..

با این روش، یادگیری این قواعد آسان‌تر و سرگرم‌کننده‌تر خواهد بود  به‌خاطر‌سپاری آن هم راحت‌تر خواهد شد.

یکی از مزایای اصلی جداولی مانند جدول صرف فعل این است که با نگاه کردن آن به راحتی شباهت‌ها و الگوها را تشخیص می‌دهیم. خوشبختانه یکی از توانایی‌های ویژه ما به عنوان انسان، کشف سریع و راحت الگوهاست. با دیدن هر مورد جدیدی که از یک الگو پیروی می‌کند، به روشی که گفتیم، آن را به کمک یک فلش‌کارت به آن الگو مرتبط می‌کنیم.

  • غالباً زبان‌ها پر هستند از الگوهای پیچیده که به‌خاطر سپاری آنها مشکل است. به کمک جمله‌های ساده و قابل‌فهم می‌توانیم این الگو‌ها را یاد بگیریم.
  • هربار که در کتاب گرامر، یک جدول از افعال، ضمایر و غیره دیدیم،  برای هر شکل جدید که می‌بینیم یک جمله مناسب انتخاب می‌کنیم.
  • بعد آن جمله را (به روشی که در درس قبل گفتیم: کلمه جدید، شکل جدید، ترتیب جدید) تبدیل به فلش‌کارت مصور می‌کنیم با آن فلش‌کارت، این الگو را یاد می‌گیریم. در واقع این فلش‌کارت، نماینده‌ی آن الگو می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *