تسلط بر یک زبان چقدر زمان می برد؟

 

how-long

یکی از اولین سوالات ما موقع شروع یادگیری یک زبان جدید این است که تسلط بر یک زبان چقدر زمان می‌برد.

در درس قبل (تسلط بر زبان انگلیسی یعنی چه؟) به صورت مجزا به این پرداختیم که تسلط بر یک زبان یعنی چه و برای مسلط شدن، چه مسیری را باید طی کنیم.

در این درس قصد داریم در مورد زمان لازم برای رسیدن به این هدف صحبت کنیم.

احتمالاً شما هم موافق هستید که این سوال، جواب مشخص و قطعی ندارد. برای آنکه تا حدودی بتوانیم جواب آن را بدهیم، باید چند سوال دیگر را از خود بپرسیم:

  • – استعداد ذاتی ما در زمینه یادگیری زبان چقدر است؟
  • – هدف ما از تسلط بر زبان چیست؟
  • – الان چه زبان‌هایی را بلد هستیم و چه زبانی را می‌خواهیم یاد بگیریم؟
  • – حاضریم برای اینکار چقدر زمان و انرژی صرف کنیم؟
  • – میزان زمانی که لازم است صرف یادگیری یک زبان کنیم، یا به عبارتی سختی یک زبان بستگی به جواب این سوال‌ها دارد.

 

زبان‌های سطح اول، دوم و سوم

اگر زبانی که می‌خواهید آن را یاد بگیریم، هم خانواده زبان مادری یا زبانی باشد که مسلط به آن هستیم، کار ما راحت تر است.

به عنوان مثال، یادگیری زبان عربی که رسم‌الخط و کلمات مشترک زیادی با زبان فارسی دارد، بسیار آسان‌تر است تا زبان انگلیسی و آلمانی که الفبا، گرامر و نظام آوایی متفاوتی دارند.

یا اگر الان انگلیسی را بدانیم، با کمی کار روی تلفظ فرانسوی بخش زیادی از مسیر فراگیری آن زبان را طی می‌کنیم، چون 28درصد لغات این دو زبان -یعنی هزاران کلمه- مشترک هستند.

تسلط بر زبان در چند ماه ؟ چند سال؟

موسسه خدمات خارجی ایالات متحده آمریکا (The Foreign Service Institute)، که مسئول آموزش دیپلمات‌ها و سفیرها در زمینه‌های مختلف از جمله آموزش فشرده و سریع زبان‌های خارجی است گزارش‌های جالب و مفیدی را در این زمینه منتشر می‌کند.

از نظر کارشناسان این موسسه، برای یک انگلیسی زبان، زبان‌هایی مانند فرانسوی که به عنوان زبان سطح اول نام برده می‌شوند، آسان‌ترین زبانها برای یادگیری هستند. یادگیری زبان‌های سطح دوم مانند فارسی، کردی و ترکی حدوداً دو برابر زبان‌های سطح اول و زبان‌های سطح سوم مثل عربی و چینی دو برابر زبان‌های سطح دوم زمان لازم دارد.

طبق تجربیات نویسنده آمریکایی کتاب Fluent Forever، در زمینه یادگیری زبان‌های مختلف و همینطور تجربه شاگردها و دانشجوهایی که در طی این سالها داشته، تسلط به زبان فرانسوی- که از نظر دشواری، برای یک انگلیسی زبان در سطح 1 قرار دارد-، با روزی چند ساعت، سه ماه زمان نیاز داشته است.

تاکید می‌کنیم به دلیل فاکتورهای زیاد دخیل در نتیجه، نمی‌توان عدد دقیقی را در این این زمینه بیان یا قبول کرد.

این زمان با روزی 45 دقیقه برای زبان روسی، شش ماه و برای ژاپنی، یک و نیم سال بوده است.

این نسبت‌ها تا حدودی گزارش موسسه خدمات آمریکا را تایید می‌کند. البته زمانی که این موسسه برای یادگیری این زبانها تخمین زده بر اساس روش‌های متدوال و معمولی آموزش زبان بوده و بسیار طولانی‌تر از زمان‌هایی است که به آن اشاره شد.

بنابراین با کمی بی‌دقتی -با توجه به اینکه تحقیقی در این زمینه سراغ نداریم- می‌توانیم بگوییم که تسلط نسبی بر زبان انگلیسی برای یک ایرانی -که یک زبان سطح دوم محسوب می‌شود- با روزی 45 دقیقه تا یک ساعت زمان، حدود دو تا سه سال طول می‌کشد.

 

غوطه‌ور شدن یا immersion

مطالعات و تحقیقاتی زیادی، اهمیت غوطه‌ور شدن در محیطی که در معرض ورودی‌های زبان قرار بگیریم، را تایید کرده‌اند. به همین دلیل، هرچقدر زمان بیشتری را در روز، صرف یادگیری زبان بکنیم، شتاب بیشتری می‌گیریم و سریع‌تر در این مسیر جلو می‌رویم. به این معنا که اگر زمانی که به زبان اختصاص می‌دهیم را مثلاً دو برابر کنیم، نتیجه‌ای که می‌گیریم بیشتر از دو برابر (مثلا سه چهار برابر) خواهد شد. گابریل واینر، نویسنده کتاب و مبدع این روش می‌گوید اگر برنامه دائمی و هر روزه -45 دقیقه تا یک ساعت- نداشته باشید، زمان یادگیری برای شما دو برابر، یعنی حدود دو سال خواهد شد.

اهمیت علاقه

عامل دیگری هم وجود دارد که لازم است به آن توجه کنیم: علاقه. بدیهی است اگر به یادگیری زبان- یا هر فعالیت و مهارت دیگری مثل ورزش- علاقه داشته باشیم، راحت تر می‌توانیم هر روز وقت بگذاریم و در نتیجه زودتر تسلط پیدا می‌کنیم.

احتمالاً شما هم موافق هستید که مسیر میانبری برای یادگیری زبان وجود ندارد و تمام کسانی که وعده می‌دهند که طبق متد و روش جادویی آنان، در زمانی بسیار کوتاه، یک زبان را به خوبی یاد می‌گیریم، در بهترین حالت یک ساده لوح هستند و در بدترین حالت نگاهشان فقط به جیب ماست!

اما واقعاً چه کسی از یادگیری گرامر و حفظ کردن لغات لذت می‌برد؟ هر چقدر زمان یادگیری یک زبان بیشتر طول بکشد، ادامه دادن آن سخت‌تر می‌شود. حتی اگر به ما بگویند کافیست روزی ده دقیقه زبان بخوانید، باز هم متعهد ماندن به اجرای آن در درازمدت کار آسانی نیست. پس چکار باید کرد؟

 

یک روش سرگرم‌کننده

ما قصد داریم که از کارهای خسته کننده تا حد امکان دوری کنیم و دنبال چیزهای سرگرم‌کننده تر و هیجان انگیزتر باشیم. پس ابزارهایی که استفاده می‌کنیم نه تنها باید موثر و کارآ باشند، بلکه مهمتر از آن ضروری است که سرگرم‌کننده و مفرح هم باشند. باید کاری کنیم تا یادگیری زبان، کاری لذتبخش شود. تنها در این صورت است که به خواندن کتاب و مجله به زبانی دیگر و گشت و گذار در سایت‌هایی مثل فیسبوک عادت می‌کنیم.
ما هم قرار است در این روش آموزش زبان، کاری کنیم که یادگیری زبان، فرآیند کشف لغات جدید و قواعد گرامر، سرگرمی جدید ما شود؛ ساخت فلش‌کارتهای زبان کاردستی هنری ما شود و فرآیند به خاطر سپردن مطالب هم بیشتر شبیه بازی شود تا حفظ کردن به شیوه سابق. تنها در این صورت است که می‌توانیم علاقه خود را حفظ کنیم و مسیر طولانی تسلط بر یک زبان را طی کنیم.

longroad

علاوه براین، اگر با کاری که می کنیم سرگرم شویم و از انجام دادن آن لذت ببریم، بهتر و سریعتر یاد می گیریم. به همین دلیل ما در این روش، به دنبال چنین ابزارهای کارآ و لذتبخش هستیم.

شاید جالبترین قسمت یادگیری یک زبان با چنین روشی این باشد که ما بعد از چند ساعت بازی ویدئویی، احساس گناه نمی‌کنیم که تمام این چند ساعت را با بازی کردن تلف کردیم. یا از اینکه روزی یک ساعت مشغول تماشای سریال‌های جدید و جذاب تلویزیونی باشیم، احساس بد پیدا نمی‌کنیم. چون همزمان داریم زبان یاد می‌گیریم. هم احساس می‌کنیم که داریم از وقت مان استفاده مفید می‌کنیم و هم خود را سرگرم کرده‌ایم.

 

184 دیدگاه دربارهٔ «تسلط بر یک زبان چقدر زمان می برد؟»

  1. سلام من ۱۷ سالمه و رشتم کامپیوتر میخوام زبان یاد بگیرم و تقریبا میشه گفت چیز زیادی از زبان نمیدونم میشه کمک کنید تا دو سال آینده بتونم ب زبان انگلیسی مسلط بشم
    تشکر

    1. سلام کوثر عزیز، خوبه که چنین هدف و دور اندیشی داری.
      ما هر وقت دوره جدیدمون شروع شد اطلاعات مربوط به دوره رو برات میفرستبم (البته لازمه ایمیلت رو وارد فرم موجود در صفحه اولی سایت کرده باشه). اون موقع اگه احساس کردی که میتونه برات مفید باشه میتونی همراهی مون کنی
      اگر هم سوال مشخص تری داشتی در این زمینه بپرس جواب میدم

  2. پویان هستم، فوق زبان انگلیسی، مقطع لیسانسم زیست بوده، ولی به دلیل علاقه بسیار تغییر رشته دادم و رفتم به عشق دیرینم زبان ولی الان باز میخواهم برگردم به زیست! سرگردانی، بی هدفی بد دردیه! زبان دوست هستم ایتالیایی را با علاقه یادگرفتم، حدود B2, تا C1 سطحم است، کلا زبان های زیادی را شروع زدم، مثل عربی، عبری، ترکی، آلمانی، روسی، چینی، ژاپنی(کم)، کردی، تاجیکی، اسپانیایی...کم و بیش این زبان ها را مدتی سعی کردم ولی پراکنده بوده. باید گفت روش یادگیری زبان برای هر کس متناسب با توانش یادگیری competence و استایل های یادگیری آن فرد است، عده ای از انگیزه ابزاری Instrumental Motivation و عده ای از انگیزه پسند خویی Integrative Motivation برای یادگیری و حتی فرم فشرده ترش "فراگیری" استفاده میکنن. من پسندخو هستم یعنی زبان و فرهنگ و فراگیری و غوطه وری Immersion در زبان علاقه و عشق من است، روزی نیست که به زبان نیندیشم، ساعتی نیست که از آن غفلت کنم، زبان قبله و معبود من است، همه چیز من است شما هم اگه میخواهید و طبیعت من را دارید باید به زبان به همین شیوه بنگرید، البته ادعا ندارم که زبانم خیلی خوب است، مختصری از روش های یادگیری و تکنیک های خودم را برای شما قطار میکنم، ( ضمنا برای بنده نوعی حقیر یادگیری زبان با جعبه لایتنر و طوطی وار تکرار کردن audio-lingual method or Army Method خیلی مسخره، مضحک و مردود تحت تئوری های زبانی است). یا مثلا شمردن واژگان ( تا امروز ۵۰۰ واژه) یادشده خیلی خنده دار و مکانیکی و ریاضیاتی کردن زبان است. Stephen Krashen را میپسندم و روش این استاد را در آموزش زبان که کلا ناچرال ویNatural Approach یا غوطه وری عادی و نه مصنوعی در امر خطیر و مهم زبان آموزی است. من بنده حقیر، به کمک داستان خوانی، کلاس بحث آزاد، دیدن کارتون، فیلم، سریال، موسیقی، مسافرت به بلاد کفر، چت chat ( گپ و گفت انترنتی)...توانستم زبان را درونی کنم و برنامه خاصی نداشتم راستش...بی هدف یادگرفتن مزایایی و معایبی دارد. سعی کنید واژگان و اصطلاحات را در موقعیت درک کنید، از بر کردن بیفایده است، به حافظه بسپارید. خودتان را بگذارید جای کودکی ۲ ساله که زبان مامان خود را یاد میگیرد..زبان آموزی کودکان اطراف خود را معاینه و مشاهده و رصد کنید! پایه کودک در زبان بر تشویق و مشوقه و درونداد بمبارانی flood input است، کودک با زبان برای یادگیری زبان مادری بمباران آوایی، واژگانی، اصطلاحی، عبارتی ، chunk قواعدی میشود، و حتی در صورت خطاء زبانی داشتن در عوض سرزنش و سرکوفت، تشویق و تبریک میشود، جمله تولید شده کودک را دقت کنید: پسرداله بادم غاذا میخوام ( پسرخاله بازم غذا میخواد*) این جمله مورد تشویق مادرش است و با قوربونت برم های پی در پی، او را به ادامه راه تحریک میکند. برای آغاز یک زبان جدید به واحد های واجی و آوایی زبان هم دقت کنید و مدام خود را تصحیح کنید، برای دیگران تکرار کنید یا در آینه خود را ببینید یا مثلا IPA chart زبان مقصد را مورد مطالعه و معاینه قرار دهید تا آن شود...با سپاس از هیوای عزیز که نظر طولانی مرا اجازه نشر و نمایش دادند، شاد زی مهر افزون.

    1. اگر سوال دقیقتری بپرسید میتونم دقیقتر جواب بدم. به هرحال جواب کلی که به ذهنم میرسه که اگر زمان کافی و با کیفیتی به یادگیری این زبانها اختصاص بدید ( مثلا ۳۰۰۰ ساعت) و از روش درستی استفاده کنید و مانع جدی وجود نداشته باشه، بله می‌تونید.

  3. سلام من میخوام همزمان انگلیسی اسپانیایی و آلمانی یاد بگیرم میشه ؟ و اگه نشد بعد انگلیسی چه زبانی تو اولویت باشه

    1. سلام. کسی غیر از شما نمیتونه ترتیب یا اولویت یادگیری این زبانها رو مشخص کنه. باید بدونید هر زبان رو واسه چی میخواید و کی میخواید بهش برسید و حاضرید چقدر براش هزینه ( زمان انرژی و... ) کنید.

  4. سلام ببخشید من تگر بخوام زبان ترکی استانبول رو یاد بگیرم چقد طول میکشه اینم بگم من خودم ترک ایرانی هستم تاثیری داره تو زود یاد گرفتنم

    1. سلام محمدرضا، راستش من هیچ اطلاعاتی در این زمینه ندارم ولی احتمالا اگر سرچ کنید به نتیجه میرسید.
      اینکه تورک ایرانی هستید هم قطعاً کارتون رو خیلی ساده تر می‌کنه

  5. سلام من مدت زیادی کلاس زبان رفتم و الان هم قصد مهاجرت دارم و میخوام اون جا به کار بازیگری ادامه بدم فکر میکنید بتونم روزی مثل زبان مادری انگلیسی حرف بزنم

    1. سلام دوست عزیز،
      مثل زبان مادری خیلی خیلی سخته ( عده ای میگن غیر ممکنه)
      شاید نیازی هم نباشه در اون حد مسلط بشیم. به هرحال برای رسیدن به سطح عالی باید بیش از ۱۰۰۰ ساعت طبق یه روش مناسب وقت بگذارید. اگر مایل بودید شرایطتون رو بگید تا بیشتر توضیح بدم
      چه اینجا چه در قسمت تماس با ما

  6. سلام علیکم من یک طلبه پایه دو هستم و میخواهم زبان آلمانی رو یاد بگیرم چون میخوام برم آلمان باید زبان آلمانی رو یاد بگیرم و باید در کنارش هم زبان استانبولی و انگلیسی رو یاد بگیرم راهنمایی هم میکنید برای یادگیری چون زمان کمی هم تو روز دارم و میخواهم در عرض سه سال یاد بگیرم لطفا راهنمایی ام کنید؟؟

  7. سلام از اینکه وقت میگذارید و سوالات رو پاسخ میدید سپاسگزارم .
    بنده مدتیه زبان انگلیسی رو به صورت لسنینگ شروع کردم اما چون برنامه جامع برای ادامه کار ندارم نیمه راه مایوس میشم و دوباره این برنامه تکرار میشه .۳۲ سالمه و شاغل از سطح مبتدی باید شروع کنم و فعلا امکان کلاس رفتن ندارم . با توجه به تجربیات جنابعالی چه راهکاری رو توصیه میکنید؟؟

    1. سلام محمدرضای عزیز، جواب سوالتون مفصله من مختصر نظرمو میگم. به نظرم یه مدت تحقیق کنید و بهترین روشی که میتونید با منابع مناسب رو پیدا کنید و بعد چند ساعت زمان صرف اون روش کنید و تغییرش ندید. دنبال روش و منابع دیگه هم نگردید که منجر به این شه که روش فعلی رو رها کنید وبرید سراغ روشهای دیگه. فایل pdfی که در صفحه اصلی سایت هم قرار داده شده یه سری نکات و اصول مرتبط به یادگیری زبان در اون توضیح داده شده.

  8. سلام خسته نباشید استاد گرامی
    من بیشتر از زبان انگلیسی شیفته اخلاق خوبتون شدم که جواب همه رو به خوبی دادین عزیز
    من یه سوال دارم میخوام بدونم
    من میخوام زبان انگلیسی بخونم
    چند سال زمان بره تا الانم کلاس نرفتم
    حافظه ای خوبی ام ندارم
    با سپاس از شما بزرگوار محترم

    1. سلام راشد عزیز، ممنونم از لطفت 🙂 در جواب ایمیلت یه سری توضیحات دادم اینجا هم بگم که بحث مفصلیه اما اگه یه جواب خیلی کوتاه بخواهیم میشه گفت ( طبق تحقیقات یه موسسه معتبر) یادگیری زبان انگلیسی برای ما حدود هزار ساعت زمان میخواد.

  9. سلام .من ۲۲سالمه و هیچ وقت زبان کار نکردم به غیر دبیرستان که اونجا هم خیلی ضعیف بودم میخواستم بدونم با روزی چند ساعت خواندن میتونم دوساله زبانم رو از همه لحاظ یعنی صحبت کردن speaking خواندن reading نوشن writingو گوش دادن تا حدی که به تونم برم برای ادامه تحصیل خارج از کشور و همین طور در آزمون کارشناسی ارشد زبان رو خیلی خوب بزنم .لطفا روش و شیوه های خاصی اگر هست به من اطلاع بدید .

  10. سلام محمدهستم کلاس ۱۱دهم هستم واصلازبان انگلیسی بلدنیستم وقصددارم بروم کلاس زبان ولی خواستم ازتجربه شمااستفاده کنم وبرنامه ریزیم راشمابرایم انجام بدین تاهرچه زودترزبان رایادبگیرم ممنون میشم این کاروبرام انجام بدید

  11. با سلام خدمت دوست عزیز
    من کارشناس پرستاری هستم و دو تا سوال داشتم
    اول اینکه آیا شما میدونید کدوم کشور برای مهاجرت با این رشته مناسب تره و شرایط بهتری داره-یا آیا میتونید شخص و شرکت معتبری رو بهم معرفی کنید که بتونه توی این زمینه بهم کمک کنه

    دوم اینکه به طور متوسط برای ما فارسی زبانان یادگیری زبان فرانسوی بیشتر طول میکشه یا انگلیسی و تفاوت زمان مورد نیاز جهت یادگیری چقدره
    اگه زحمتتون نیس پاسخ رو واسم ایمیل کنید
    ممنونم

    1. سلام مجتبی عزیز،
      ۱- من زیاد در این زمینه اطلاعات ندارم اما فکر میکنم مرجع اصلی یا یکی از مراجع اصلی روی اینترنت سایت اپلای ابراد هست. اونجا در مورد اپلای برای پرستاری هم صحبت شده. در این لینک
      احتمالا جستجو کنید مطالب دیگه ای هم پیدا میکنید. به موسساتی که کارشون هم مرتبط به اپلای هست اگر زنگ بزنید ( بدون اینکه مشتری شون بشید الزاما) با سوالهای مناسب میتونید سرنخ های خوبی بگیرید.
      ۲- هر دو تقریبا به یه اندازه طول میکشن. حدود هزار ساعت. البته اگه به هر دلیلی خوب عمل نکنید ( مثلاً روشتون خوب نباشه یا مثل اکثر بقیه متمرکز بشید روی لغت یا نظم نداشته باشید و... ) بیشتر طول میکشه

  12. سلام،واقعا خسته نباشید،من ۲۸ سالمه و ارشد قبول شدم،ولی زبانم خییییلی ضعیفه،بنا ب شرایطی نمیتونم ب کلاسهای زبان برم،تصمیم گرفتم توی خونه شروع ب خواندن کنم،یک مدت ک پیش میرم ناامید میشم چون خییییلی کند پیش میرم،شاید سه روز طول بکشه ک یک صفحه رو ترجمه کنم ،خیلی کلافه هستم،بنظرتون ب مرور روان میشم یا بی خیال این روش بشم،ممنون میشم راهنماییم کنید،سپاس

    1. سلام رهای عزیز، کاش سوال مشخص تری می پرسیدین که منم دقیقتر بتونم توضیح بدم. با این حال یه ایمیل مختصر در جواب کامنتتون براتون فرستادم

  13. سلام استاد عزیز ، من تقریبا میشه گفت زبانم خوب نیست ، من جز کلاس زبان انگلیسی توی مدارس ، هیچ کلاس دیگه ایی نرفتم و کتاب دیگه ایی نخوندم اما توی مدرسه ها زبانم درحد کلاس خودمون خوب بود ولی خب اون اصلا ب حساب نمیاد ب خصوص اینکه الان مدتی ازش گذشته و فراموش کردم همون هارو، بعد تازه سرعت یادگیری زبانمم پایینه . الان ۱۹ سالمه و دانشگاه میرم ، رشتمم فیزیکه هم سخته هم نیازمند زمان هستش و فرصت اضافه زیادی ندارم . از طرفی به احتمال فراوان سال دیگه برای ادامه تحصیل باید از ایران برم و زبانمم داغونه ، نه مکالمم خوبه نه دایره لغاتم...سایت های مختلفو خوندم برای آموزش زبان اما هرکودوم یه چیزی گفتن، از شما میخوام کمکم کنید بهم بگین چه روشی بهتره ، اصلا آیا شدنیه؟ ب نظرتون از کلاس های مکالمه زبان شروع کنم؟ بعضی ها میگن فیلم ببینم میتونم زبانم رو تقویت کنم درحدی که لازمم باشه..درسته؟؟ لطفا کمکم کنید استاد

    1. قطعا جوابهای مختلفی میشه به این صحبتها و دغدغه ها داد
      منم نظر خودمو میگم
      اول اینکه انجام کارهای پراکنده مثل فیلم دیدن نتیجه نمیده
      شما باید یه مسیر طولانی رو طی کنی و در هر نقطه از این مسیر کارهای متفاوتی انجام بدی
      پس مسیر یادگیری زبان مثل یه پازل چند صد تکه ست
      نه یک تکه.

      دوم اینکه یادگیری زبان کار خیلی سخت و زمانبریه اما کسایی که این سختی رو تحمل میکنن و انقدر انسجام و مداومت و نظم دارن که این مسیر رو تا سطح عالی برن حتما از بقیه خیلی جلو تر میفتن از هر نظر

      به نظرم حدود ۱۰۰۰ ساعت زمان لازمه

      کاری که باید بکنی اینه که یه مدت مثلا یه هفته تخقیق کنی و روشهای مختلف رو بررسی کنی
      بعد با اصرار زیاد بچسبی به یکی از این روشها و بقیه رو رها کنی
      و اون روش رو به مدت چندصد تا هزار ساعت ادامه بدی تا به سطح عالی برسی

      اشاره هم کردی به مکالمه
      برای کار روی مکالمه اول باید با خوندن خیلی راحت باشی یعنی تقریبا مسلط بتونی یه داستان مثل این رو بخونی
      بعدا میتونی بری روی بقیه مهارتها از جمله مکالمه کار کنی

  14. سلام
    من اصلا کلاس انگلیسی نرفتم و برای تحصیل در امریکا باید زبان انگلیسی بلد باشم من ۱ سال وقت دارم چطوری میتونم در عرض ۱ سال مسلط بشم ؟
    لطفا جواب رو به ایمیلم بفرستید
    منتظرم

  15. سلام باید بگم یاد گیری هر زبان به فونتیک بودن اون ارتباط تنگاتنگی داره.. شما وقت و زمانی رو که برای یادگیری انگلیسی صرف میکنید اگه مثلا واسه آلمانی صرف کنید بمراتب زودتر بر آن زبان تسلط پیدا میکنید و جالب اینجاست در اثر گذشت زمان و حتی دوری از آن زبان امکان فراموش کردن کلمات بسیار بسیار ناچیز است .. حال به خیل عظیم زبان آموزان انگلیسی نگاهی بیندازید.. علت اینهمه پس زدنها چیست؟

  16. سلام
    میشه بهم بگین چطور تا شهریور ۹۸ زبان انگلیسی رو یاد بگیرم (با برنامه)
    و کدوم منابع خوبه؟
    English today خوبه؟ برای گرامر
    اگه میشه ایمیل کنین

    1. سلام دوست عزیز، تقریباً همشیه جواب سوالاتی که جواب مشخص و کوتاهی میشه بهشون داد رو همون موقع میدم اما گاهی سوالات مبهم و نامشخص هستن یا نیاز به پاسخ مفصل دارن اینهارو به فرصت مناسبتری موکول میکنم. گاهی هم متاسفانه به دلیل مشغله زیاد و تنبلی اینهارو ممکنه خیلی به تاخیر بندازم. به هرحال ممنون از تذکرتون این بار سعی میکنم بیشتر کامنتهارو جواب بدم

  17. سلام خوب هستید
    من میخوام کنکور زبان بدم ولی نمیدونم از چه منابعی استفاده کنم
    میشه چند کتاب به من معرفی کنید یا چند روش؟

    1. سلام دوست عزیز. ساده ترین راه اینه که عبارتی مثل "منابع کنکور زبان" را در گوگل سرچ کنید یا مصاحبه رتبه برترهای زبان سالهای قبل رو بخونید یا به سایتهای مرجع در این مورد مراجعه کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *