تثبیت آموخته های مرحله اول در قالب کلمات پایه

یادگیری درست 625 کلمه پایه، به روش درست و با تلفظ و املا و فونتیک آن یکی از اهداف مهم این مرحله است؛ اما تنها هدف ما نیست.

در این مرحله، ضروری است که آنچه در مرحله قبل آموختیم را بارها و بارها تمرین کنیم تا درونی شود و به صورت ناخوداگاه آنها را رعایت کنیم.

اجازه بدهید این موضوع را باز کنیم و مورد به مورد آن را بررسی کنیم:

1- شنیدن دقیق

ما در بخش اول از مرحله اول گوش خود را پرورش دادیم تا صداهای نزدیک به هم را از هم تفکیک کند.

این کار را به کمک مینیمال پیرها و مرور فلش‌کارت‌های آماده انجام دادیم بنابراین گوش ما الان به راحتی صدای فتحه را (که در زبان مادری ما وجود دارد) از صدای æ که (که در زبان مادری ما وجود ندارد) تفکیک می‌کند.

حالا در این مرحله، هنگام گوش دادن به هر کلمه‌ای باید به این تمایز بین صداهای شبیه به هم توجه کنیم.

برای مثال وقتی تلفظ کلمه cat را می‌شنویم، باید آگاهانه توجه کنیم که اینجا صدای فتحه را نداریم، بلکه æ را داریم.

یا کلمه full را /fʊl/ می شنویم و آگاه هستیم که این کلمه با fool که تلفظ آن /ful/ است، فرق دارد.

هنگام مرور فلش کارتها و شنیدن کلمات هم باید به این توجه کنیم تا گوش ما تک تک صداهای این کلمات را به درستی بشنود.

2- تلفظ درست و فونتیک

به همین ترتیب، هنگام تلفظ این کلمات، لازم است تک تک صامت و مصوت‌های کلمات پایه را طبق آموزشها و فلش‌کارت‌های بخش دوم مرحله اول به درستی مانند یک فرد بومی انگلیسی زبان تلفظ کنیم. به عنوان مثال، صدای æ در کلمه cat را باید متفاوت از فتحه تلفظ کنیم.

در مرحله قبل، علاوه بر شنیدن و تلفظ، فونتیک صداها را هم یاد گرفتیم. در این مرحله، به کمک فونتیک روی فلش کارتها، لازم است بتوانیم فونتیک کلمات را به درستی بخوانیم و از روی آن، کلمه موردنظر را به درستی تلفظ کنیم.

همچنین بهتر است بتوانیم فونتیک این کلمات را با توجه به تلفظی که از این کلمات در ذهن داریم، بنویسیم اما این مهارت ضروری و اجباری نیست.

3- تقویت املا

کار سومی که در مرحله اول انجام دادیم، بررسی یک سری قواعد املایی رایج مربوط به صداهای انگلیسی بود. این قواعد را در یک درس و در چند صد فلش‌کارت آماده مورد به مورد بررسی کردیم.

هدف از این کار توجه به رابطه بین گفتار و نوشتار و در نتیجه پیدا کردن توان پیش‌بینی تلفظ کلمات جدید بود.

هنگام مرور فلش‌کارت‌های کلمات پایه، لازم است گاهی به قواعد املایی موجود در این کلمات توجه کنیم یا تلاش کنیم تلفظ یک کلمه را بر اساس یک قاعده که در کلمه در حال مرور وجود دارد پیش بینی کنیم.

مثلاً هنگام مرور کلمه cat، به این توجه کنیم که چون بعد از c، حرف a آمده، پس اینجا c سخت داریم. بنابراین در اینجا c به صورت /k/ تلفظ می‌شود.

یا هنگام مرور laugh به این توجه کنیم که ترکیب دو حرف “GH” در اخر کلمه گاهی /f/ تلفظ می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *