زبان خواندن منظم روزانه با تودولیست

همه ما در طی روز با وظایف و مسؤلیت‌های گوناگون سروکار داریم و می‌دانیم برای انجام آن‌ها نیازمند به برنامه‌ریزی، مدیریت زمان و کارها هستیم. به طور کلی داشتن نظم شخصی و انضباط به ما کمک می‌کند که از زمان‌مان به صورت مفیدتری استفاده کنیم تا به هدفی که می‌خواهیم برسیم.

به طور خاص در زمینه یادگیری زبان، نظم و انضباط اهمیت ویژه‌ای دارد؛ چون لازم است هر روز، به مدت ماه‌ها و سالها کارهای زیادی را در زمان محدودی انجام دهیم. این کارها، کارهایی هستند که می‌دانیم طبق روشی که به آن اعتماد کرده‌ایم یا طبق تشخیص و تصمیم خودمان باید آنها را انجام دهیم. در این مطلب درباره اهمیت ایجاد نظم درونی در یادگیری زبان صحبت خواهیم کرد و در ادامه به معرفی ابزار و روش مناسب برای اینکار خواهیم پرداخت.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

نظم درونی و یادگیری زبان

در یادگیری زبان حتی اگر بهترین روش یادگیری در دنیا را هم در اختیار داشته باشیم، ولی نتوانیم اقدامات و فعالیتهای روزمره خودمان را مطابق با این روش، منظم کنیم، به هدف خود نمی‌رسیم. از طرفی حتی اگر یک روش متوسط داشته باشیم اما با نظم رفتاری بالایی آن را پیش ببریم، نتایج خوبی خواهیم گرفت. لازمه این نظم این است که متعهد شویم به مدت طولانی، کارهای لازم برای یادگیری زبان را انجام دهیم. یعنی به دلیل از دست دادن انگیزه یا لذت کوتاه مدت یا هر عامل دیگری آن را کنار نگذاریم. به عبارتی، زبان خواندن باید بخشی از عادت روزمره ما شود.

این نظم درونی را نمی‌توان یک روزه ایجاد کرد. باید کم کم طبق اصول درست مربوط به علوم رفتاری و انگیزش و به طور کلی روانشناسی آن را در خودمان ایجاد کنیم. اما چالش اصلی استفاده از ابزار و روشی است که انتظار ما را برآورده کند و نتیجه بهتری داشته‌باشد.

مدیریت فعالیت‌های روزانه زبان

آیا برای مدیریت کارهای روزانه تان از تقویم، سالنامه یا پلنر استفاده می کنید؟ شاید هم لیست کارهایتان را در یک اپلیکیشن موبایل وارد می کنید. به چنین ابزاری، تو دو لیست (To Do list) گفته می شود. یعنی لیستی که شامل کارهایی است که امروز باید انجام دهم. پیشنهاد جدی ما این است که چنین ابزاری را به صورت کاغذی یا روی موبایل خود داشته باشید و هر روز کارهایی که باید برای تقویت زبان انجام دهید را داخل آن بنویسید.

لیست کارهای امروز من (تو دولیست)

در هر نقطه از مسیر یادگیری زبان، باید مشخص باشد که لیست کارهای من شامل چه کارهایی است. برخی از کارها تقریباً همیشه جز ثابت این برنامه هستند. از جمله مرور آموخته‌های جدید (توسط فلش‌کارت)، یا خواندن و شنیدن مطالب جالب. برخی فعالیتها هم هستند که به صورت مقطعی (مثلاً به مدت چند روز یا چند هفته) آنها را انجام خواهیم داد. برای نمونه انجام تمریناتی برای تندخوانی را ممکن است هر چند وقت یکبار به مدت چند هفته و هفته ای‌ 2-3 بار انجام دهیم.

در ابتدای راه کار ما ساده‌تر است. کار اصلی ما مرور فلش کارتهای کلمه و خواندن درسها خواهد بود. مدیریت اینها سخت نیست اما هر چقدر جلوتر می‌رویم، تعداد تمرینها و فعالیتهای بیشتر می‌شود برای همین لازم است برای نظم دادن به این کارها و ساختن روتین و عادت روزانه، این کارها را به درستی مدیریت کنیم.

راهکار ما استفاده از تودولیست است. این تودولیست باید شامل چک لیستی از فعالیتها و کارها باشد. فعالیتهایی و کارهایی که طبق یک روش مشخص یادگیری زبان باید آنها را انجام دهیم. بنابراین برای اجرای منظم این روش، داشتن یک ابزار تودولیست ضروری است. این ابزار می‌تواند یک دفترچه ساده، یک دفترچه تودولیست باشد.

گزینه‌ی دیگر استفاده از اپلیکیشن‌هاست. امروزه با وجود گوشی‌های هوشمند این گزینه از بهترین و در دسترس‌ترین ابزارهای موجود است. یکی از این اپلیکیشن‌ها، فوکوس‌تودو (Focus To-Do) است.

اگر قصد دارید به صورت منظم روی تقویت زبان خودتان کار کنید، لازم است یک سالنامه یا دفتر به مدیریت کارهای روزانه زبان اختصاص دهید یا برنامه ای مانند Focus To Do یا Todoist را نصب کنید و کارهایی که الان دارید انجام می دهید را وارد آن کنید. ما در نوشته دیگری به معرفی برنامه Focus To-Do پرداخته‌ایم.

موضوع مهم دیگری که بهتر است به آن توجه کنیم، بحث مدیریت زمان است. برای آشنایی بیشتر با این موضوع می‌توانید مطلب مدیریت زمان و کارهای یادگیری زبان با پومودورو را مطالعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *