نصب انکی روی کامپیوتر و موبایل و ساخت اولین فلش‌کارت


1

ابزار اصلی ما برای به خاطر‌سپردن اطلاعات مختلف مانند کلمات و اصول و قواعد تلفظ و گرامر، برنامه انکی است.

این برنامه‌ی رایگان، ساده و قدرتمند را می‌توان روی دستگاه ها (موبایل، تبلت و کامپیوتر) و سیستم عامل‌های مختلف (ویندوز، مک، لینوکس، اندروید، iOS) نصب کرد.

[ لینک مرتبط: معرفی برنامه انکی (نرم‌افزار لایتنر)]

در این نوشته یاد می‌گیریم که برنامه انکی را روی دستگاه موردنظرمان نصب کنیم و به عنوان تمرین، اولین فلش‌کارت را با آن درست کنیم تا کمی با محیط آن احساس راحتی بیشتری داشته باشیم.

دانلود و نصب انکی

برای دانلود و نصب برنامه انکی، کافیست از لیست زیر، نسخه مناسب انکی را برای دستگاه و سیستم عاملی که استفاده می‌کنیم، دانلود کنیم:

دانلود انکی برای ویندوز

دانلود انکی برای اندروید (Google Play)

دانلود انکی برای آیفون

دانلود انکی برای مک

دانلود انکی برای لینوکس

پس از دانلود، مراحل ساده و سرراست نصب را دنبال می‌کنیم تا برنامه انکی روی دستگاه ما نصب شود.

ساخت اولین فلش کارت در انکی ویندوزی

در این قسمت، هدف ما این است که اولین فلش‌کارت مان را بسازیم و متن، عکس و صدا را به آن اضافه کنیم.
برای ساختن یک فلش‌کارت ساده :
1اول برنامه انکی را بر روی کامپیوتر باز می‌کنیم.

2اضافه کردن فلش‌کارت جدید:

در بالای پنجره باز شده، سه دکمه زیر را می‌توانیم ببینیم:

روی Add کلیک می‌کنیم تا پنجره کوچکی باز شود:

3 انتخاب نوع فلش‌کارت و دسته:

در گوشه بالا و سمت چپ، می‌توانیم نوع فیش را ببینیم:

1)احتمالاً نوع فلش کارت، مثل تصویر بالا Basic انتخاب شده. اگر اینطور نیست، Basic را انتخاب می‌کنیم.
2)در سمت راست تصویر هم می‌توانیم نام دسته را ببینیم. اگر تازه انکی را نصب کرده‌ باشیم و هنوز دسته‌ای را ایجاد نکرده‌ باشیم، در این قسمت دسته Default انتخاب می‌شود.

4 پر کردن فلش‌کارت با محتوای موردنظر:

فلش کارت از نوع پایه یا Basic، که ساده ترین نوع فلش کارت است، دو فیلد یا جای خالی دارد. Front یعنی روی فلش کارت و Back یعنی پشت آن.

اگر داخل این فیلد‌ها کلیک کنیم، می‌توانیم شروع به تایپ‌کردن کنیم و چیزی را که قصد داریم به خاطر بسپاریم، داخل آن بنویسیم. به عنوان مثال ما در اینجا فلش‌کارت را به صورت زیر پر می‌کنیم:

fishh5افزودن عکس به فلش‌کارت:

حالا می‌خواهیم یک عکس به پشت این فلش کارت اضافه کنیم.

عکسی از شهر تهران را با جستجو در گوگل پیدا می‌کنیم. روی آن کلیک راست می‌کنیم و با انتخاب copy image، آن را کپی می‌کنیم.

بعد دوباره به برنامه انکی باز می‌گردیم.

بهتر است برای افزایش سرعت، عادت کنیم که از همین ابتدا با کلیدهای میانبر یا shortcut کار کنیم. مثلاً اینجا برای بازگشتن به محیط برنامه انکی (و یا به طور کلی برای حرکت بین برنامه‌های ویندوز) دکمه Alt را نگه داریم و یک بار Tab را یک بار فشار دهیم.

بعد داخل فیلد دوم -مربوط به فلش کارت- کلیک کرده و paste را انتخاب می‌کنیم یا دکمه‌های Ctrl+V را می‌زنیم تا عکس به پشت آن اضافه شود.

fishhh

6افزودن صدا به فلش کارت:

می‌خواهیم این فایل صوتی را به پشت فلش کارت اضافه کنیم. پس اول آن را با کلیک راست روی این لینک و انتخاب گزینه‌ای مثل”Save link as..” دانلود می‌کنیم و پنجره حاوی آن را باز می‌کنیم.

برای اضافه کردن یک فایل، از جمله این فایل صوتی، چند راه مختلف وجود دارد: به عنوان مثال می‌توانیم در نوار ابزار یا تولبار مربوط به پنجره فلش کارت جدید در انکی، آیکون افزودن فایل را که به شکل سنجاق است و در شکل زیر با رنگ زرد مشخص شده، کلیک کنیم و فایل مورد نظر را از طریق پنجره باز شده پیدا و انتخاب کنیم.

fishhhh

روش دیگر این است که این فایل صوتی را از داخل پوشه حاوی آن، به داخل فیلد پشت فلش کارت بکشیم یا درگ کنیم. به این صورت که روی فایل صوتی کلیک می‌کنیم و بدون رها کردن دکمه راست ماوس، ، Alt+Tab را می‌زنیم تا پنجره مربوط به فلش‌کارت مورد نظر انتخاب شود. بعد با رها کردن فایل صوتی درگ شده، آن را داخل فید مورد نظر کپی می‌کنیم. به همین روش، می‌توانیم فایل صوتی یا عکس را به فلش‌کارت خود اضافه کنیم.

fishhhhhاگر حاصل کار شما هم شبیه تصویر بالا باشد، یعنی با موفقیت توانسته‌اید عکس و فایل صوتی را به فلش کارت تان اضافه کنید. حال روی دکمه Add کلیک می‌کنید تا این فلش‌کارت ساخته و به دسته‌ی فلش‌کارت‌های ما اضافه شود.

آنچه که در این بخش یاد گرفتیم را در آینده مسیر آموزش زبان (از مرحله گرامر و جمله به بعد)، صدها بار انجام می‌دهیم. بنابراین هرچه بتوانیم این کار را به صورت بهتری انجام دهیم، زمان و انرژی کمتری را صرف این کار خواهیم کرد. البته در آینده با روش ها و ابزارهای خاصی برخی از مراحل یافتن عکس و ساختن فیش را به شکل آسان‌تری انجام خواهیم داد.

انتقال فلش کارت بر روی گوشی موبایل

ممکن است مایل باشیم که انکی را هم روی کامپیوتر و هم روی موبایل خود نصب کنیم و به اقتضای شرایطی که داریم از یکی از آنها استفاده کنیم. برای مثال ممکن است در طول روز بر روی کامپیوتر تعدادی فلش‌کارت جدید بسازیم و عصر همان روز، بخواهیم این فلش‌کارتهای جدید داخل انکی کامیپوتر را داخل ماشین و با موبایل مرور کنیم. در این صورت، لازم است که فلش‌کارت‌هایی را که بر روی کامپیوتر ایجاد کرده‌ایم، بر روی موبایل هم داشته‌ باشیم.

برای انجام این‌کار لازم است که این دو دستگاه، با همدیگر، Sync -سینک- یا همگام‌سازی شوند. یعنی اطلاعات روی کامپیوتر و موبایل و وضعیت آنها عین هم باشد. در نوشته زیر در این باره صحبت می‌کنیم و نحوه انجام این‌کار را یاد می‌گیریم.

همگام‌سازی انکی بین کامپیوتر و موبایل

88 دیدگاه دربارهٔ «نصب انکی روی کامپیوتر و موبایل و ساخت اولین فلش‌کارت»

  1. سلام خسته نباشید من میخوام فلش کارتی که قبلا ساختم رو ادیتش کنم و تعداد و جزئیات فلش کارت هام توی هر deck رو ببینم از کجا می تونم این کارو بکنم؟

    1. سلام علی جان
      دو راه داره
      موقع مرور اگه اون فلش کارت رو دیدی گزینه Edit یا کلید e روی کیبورد رو بزن. صفحه فلش کارت باز میشه
      راه دوم: پنجره Browse که در این درس توضیح داده شده.

    1. سلام. دو راه داره.
      ۱) وقت یه دسته جدید میسازید نامش رو اینطوری انتخاب کنید:
      A::B
      که B نام دسته جدیده و A نامه دسته قبلی که میخواید این دسته جدید زیرمجموعه اون باشه.
      ۲) دسته B رو بسازید و اون رو درگ کنید روی دسته A
      با اینکار دسته B، زیرمجموعه دسته A میشه

  2. چرا وقتی از صدا ضبط میکنم با نرم افزار انکی ویندوز صدا خراب و بم ضبط میشه و اصلا قابل شنیدن نیست
    میکروفن لپ تاپم هم مشکلی نداره

  3. سلام، وقتتون بخیر، من میخوام دسته ای رو که قبلا ساختم دوباره بهش کلمه اضافه کنم. چطوری این کار امکان داره؟ میشه راهنمایی کنید

    1. سلام لیلای عزیز،
      در صفحه ایجاد فلش کارت جدید، در قسمت بالا-راست صفحه، گزینه Deck وجود داره که اگه روی دکمه جلوی اون کلیک کنید، می تونید دسته مرودنظر رو انتخاب کنید.
      پس باید با کلیک روی Add یه دسته بسازید و به روشی که گفتم اون دسته موردنظرتون رو انتخاب کنید.

  4. سلام.وقتتون بخیر
    من این برنامه رو حدود هفت ماهی هست که روی گوشیم دارم و واقعا برام مفید بود . اما حدود یه هفته ست که دیگه روی گوشیم کار نمیکنه .هر وقت بازش میکنم فقط یه پیغام میده که برنامه با ارور مواجه شده و باید برای توسعه دهنده گزارش ارور فرستاده بشه و مشخصات اکانت گوگل رو میخواد قتی هم وارد میکنم هیچ اتفاقی نمیوفته عملا.حتی برنامه رو حذف نصب کردم و نسخه جدیدشو نصب کردم بازم مشکلم حل نشد.اگه راه حلی به نظرتون میرسه لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز، راستش دلایل زیادی میتونه داشته باشه. از راه دور اینگونه موارد رو به سختی میشه حل کرد. حدس من این هست که مشکل از سیستم عاملتون یا حتی فضای کم روی مموری گوشی باشه.

  5. سلام ممنونم از توضیحات کاملا واضحتون.. من یه مشکلی دارم..ممنون میشم راهنماییم کنید..وقتی فلش کارت میسازم بعد از مدتی پاک میشه.. نمیدونم چه تنظیماتی رو دستکاری کردم یه بار که میخونم میره روی custom study

    1. سلام سمانه عزیز
      خواهش میکنم
      از کجا میدونید پاک میشه؟ فقط نشون نمیده یا واقعا از طریق پنجره browse می بینید که حذف شده؟
      این جمله رو هم متوجه نشدم: "یه بار میخونم میره روی custom study"
      اگر شفاف تر توضیح بدید بهتر میتونم کمک کنم.

  6. سلام
    مرسی بابت پاسخگوییتون
    سوالم اینه که من الان دارم یه تعداد لغت رو خودم وارد آنکی میکنم اما نمیدونم چه مشکلی پیش اومده که هر روز فقط یه تعداد لغت مشخص رو برای مرور میاره و لغتای جدیدی که اضافه کردمو نمیاره
    واقعا نمیدونم چیکار کنم
    قبلا اینجوری نبودا
    فک کنم دستم خورده تنظیماتش بهم ریخته
    برام جالبه که یه دسته رو دانلود کردم و در کنار این دسته که دارم بهش لغت اضافه میکنم دارمش ولی اون دسته ای که دانلود کردم مشکلی نداره

    1. سلام محمد حسن،
      در Deck Options، تب اول، تعیین میکنیم که هر روز چند فلش کارت جدید نمایش داده بشه. ممکنه با اضافه کردم عدد اونجا، این مشکل حل شه.
      نحوه انجام این کار و یه سری کارهای دیگه در انکی رو در لینک توضیح داده ام:
      https://iranfluent.com/anki-settings/

  7. سلام هیوای عزیز
    مشکل من اینه که روی کامپیوتر شرکت اینترنت نداریم
    و من چند ماهی هست آنکی رو روی گوشیم نصب کردم و خیلی راضیم
    اما اینکه آدم سرش همش تو گوشی باشه جلوه خوبی نداره
    میخواستم کمکم کنی که ادامه مطالعه ام رو تو کامپیوتر پیش ببرم
    اما خب همونجور که گفتم اینترنت نداره کامپیوتر شرکت که از روش همگام سازی استفاده کنم
    دقیقا بگید باید چه کرد
    مرسی

    1. سلام محمد حسن،
      اگر اینترنت نداشته باشه و بخواهی از کامپیوتر استفاده کنی تنها راهش اینه که هر بار فلش کارتهارو Export کنی، با کابل انتقال بدی به کامپیوتر، اونجا مرور کنی یا هرکاری خواستی که انجام بدی، بعدش دوباره اگه خواستی با گوشی کار کنی، فایل هارو اکسپورت کنی و انتقال بدی به گوشی.

  8. سلام ،و خسته نباشید ،توی کافه بازار civil eng flash kards هم هست ،با توجه به مشکل خرید ،میشه برای ایپد از برنامه های مشابه استفاده کرد؟

    1. سلام فاطمه عزیز،
      در صورتیکه امکان خرید انکی برای آیفون رو ندارید، بهترین گزینه رفتن به سایت Ankiweb هست. واسط گرافیکی نسبت مناسبی داره و برای مرور فلش کارتها کافی هست.
      متاسفانه بقیه برنامه ها (هر کدوم به دلیلی) به کار ما نمی آیند.

  9. سلام ی سوال دارم تو انکی چرا نمیشه تو sd card ذخیره کرد هرکاری میکنم خطا میده و مسیر ذخیره کردن رو عوض نمیکنه
    چجوری تو اس دی ذخیره کنم کارت هام خیلی زیادن

    1. سلام یاس،
      تیم انکی متاسفانه انتقال پوشه اصلی انکی دروید به sd card رو توصیه نمیکنن (Sorry we can't provide support on this issue, and we strongly recommend not to use external SD card)
      احتمالاً یه راه حل میشه براش پیدا کرد ولی زمان زیادی میبره.
      در یه فرصت مناسب سعی میکنم این مشکل رو بررسی کنم و در بخشی از سایت قرارش بدم.
      شاید فعلاً تنها راه حل این باشه که به یه طریقی حافظه داخلی گوشیت رو چند ده مگ بیشتر کنی. مثلا با حذف فایهلهای غیر ضروری.

    1. سلام محمدرضای عزیز،
      شما یا باید از مرورگر به سایت ankiweb برای و فلش کارتهارو از طریق اونجا مرور کنی یا باید اپ آیفونش رو بخری. متاسفانه راه دیگه ای سراغ ندارم.

  10. سلام من هم مشکل فارسی بودن منوها رو دارم طبق راه حل شما پیش رفتم ولی فایلی که گفت بودید رو نتونستم پیدا کنم و حذف کنم برنامه رو دوباره نصب کردم ولی باز هم منوها فارسی به نظرت چیکار کنم؟

  11. سلام
    من شنیدن که باید در anki به جای تعداد زیادی deck باید تعداد کارت ها زیاد باشه. من الان یکی از کتاب هایم که شامل ۲۲ درس هست در anki وارد کردم ولی ۲۲ تا deck دارم نه کارت. آیا این مشکلی ایجاد میکنه از لحاظ اشغال کردن فضا و یا باعت از کار افتادن app میشه؟ میتونم deck ها را به کارت تبدیل کنم. اگه راهنمایی کنید خیلی سپاسگذار خواهم بود. من این app را هم روی موبایل هم روی mac دارم.

    سپاس

    1. سلام آتیه،
      اگه تعداد دسته ها از ۱۵-۲۰ تا بیشتر بشه خود انکی پیغام میده که این خوب نیست ( اطلاعات بیشتر : ankisrs.net/docs/manual.html#using-decks-appropriately)
      تعداد زیاد دسته، سرعت رو کم میکنه. ضررهای دیگری هم داره که در لینک بالا توضیح داده.
      منظورت از دک به کارت رو متوجه نشدم. اگه منظورت انتقال کارتها به یک دسته یا ادغام دو دسته ست، به این شکله:
      دکمه b رو میزنی (یا پنجره browse رو باز میکنی). فلش کارتهای موردنظرت رو انتخاب میکنی و گزینه Change deck رو میزنی و دسته موردنظرت رو انتخاب میکنی.
      این رو روی مک انجام بدی بعد سینک یا همگام سازی رو بزنی تغییرات به گوشی هم منتقل میشه.

  12. سلام
    خیلی ممنون از اموزش تون من سوالی که داشتم این که بود انکی دروید پایان داره؟؟؟
    منظورم اینه که مثلا در یه دسک تا چقدر کارت ها مرور خواهند شد چون من الان کارت هایی دارم که مال چهل و پنج روز پیش هستند ده حالی توی جعبه ی لایتنر کارت ها در عرض یک ماه از جعبه خارج می شوند.
    اگه انکی بینهایته پس ما تا کی قراره کارت ها رو مرور کنیم به هر حال این کارت ها باید یه زمانی وارد حافظه ی بلند مدتمون بشن
    با تشکر

    1. سلام مثیم جان،
      انکی براساس منحنی فراموشی و تنظیماتی که خودمون بهش میدیم، هروقت لازم باشه فلش کارتهارو برای مرور نشون میده.
      اما به مرور این فاصله بیشتر و بیشتر میشه
      مثلا من الان فلش کارتهایی دارم که زمان مرور بعدیشون ۴ سال بعده. اگر بخوام بعد از ۵ سال یادم بمونه باید ۴ سال بعد مرورش کنم.
      فاصله مرورها به صورت تقریباً نمایی زیاد میشه
      اما اگه خواستی فلش کارتی رو مرور نکنی دو راه حل داره
      یکی حذف اون فلش کارت هست. با فشار دادن دکمه del روی کیبورد یا گزینه delete card از دکمه more در صفحه مرور فلش کارت
      دوم گزینه suspend هست که با زدن دکمه ! یا گزینه suspend card انجام میشه. با اینکار در واقع فلش کارت حذف نمیشه اما دیگه برای مرور هم نشون داده نمیشه.

  13. سلام من ۲۷ سالمه وکانادا زندگی میکنم و میخوام ایلس ۷ بگیرم و بتونم وارد دانشگاه بشم و فوق لیسانس حقوق بخونم و از یکماه دیگه هم قراره کلاس زبانبرم با این روش شما چقدر زمان میبره بتونم ایلس امتحان بدم ک قبول بشم

    1. سلام فرزانه عزیز،
      واقعیت اینه که خیلی ها سالها وقت میگذارند و نمی تونند نمره خوبی در این آزمون ها بگیرند. با بهترین روش ها هم ۱-۲ سال زمان لازم است ولی درکل موفقیت شما در این آزمون بستگی به عوامل زیادی داره که خودتون بهتر از من می دونید به همین دلیل نمی توان تخمین خوبی در این مورد داشت ولی به طور کلی با توجه به اینکه الان هم باید سطح زبانت نسبتاً خوب باشه و احتمالاً در مراحل اول این روش (صداها، کلمات، گرامر پایه) این روش مشکل نداری به نظرم حدود ۱ سال زمان روزانه ۱-۲ ساعت زمان نیاز داری.
      البته کسانی هستند که می خواهند ۵-۶ ماهه نتیجه بگیرند و روزانه ۶-۷ ساعت به صورت فشرده زبان می خونند ولی فکر میکنم اگه از روش خوبی استفاده بشه به نظرم زمان کمتری نیاز هست. در این زمینه در گوگل سرچ کنی اطلاعات دقیق تر و مفیدتری رو پیدا میکنی.

  14. سلام میخواستم بدونم اگه همینجور طبق دستور پیش بریم چقد طول میکشه که کامل مسلط بشیم ؟؟؟؟؟؟؟

    1. سلام دریا،
      مطمئناً اینکه چقدر طول میکشه که مسلط بشی بستگی به مواردی مثل تعریفت از تسلط، زمانی که روزانه تخصیص می دهی، سلطح فعلی و حتی استعداد یادگیری زبان خودت داره اما به طور کلی براساس یک سری محاسبات و تخمین ها، اگر روزی ۳۰-۴۰ دقیقه وقت بگذاری و طبق این روش جلو بری به ۱۲ ماه زمان نیاز داری تا از سطح صفر به سطحی برسی که بتوانی کتاب بخوانی و فیلم ببینی.

      1. ممنون هیوا جان من ۲ روزه که دارم از متد شما استفاده میکنم امیدوارم طبق گفته خودت بتونم بعد از ۱۲ ماه کتاب بخونم وفیلم ببینم من خیلی ذوق دارم و تمام تلاشم رو میکنم تا بتونم مسلط بشم به زبان اینگلیسی ممنون که جواب دادی

        1. خواهش میکنم دریای عزیز، ما معمولاً هر کاری رو با انگیزه بالا شروع می کنیم اما کم کم انگیزه مون کمتر میشه و بیشتر مون یه جایی در طول مسیر متوقف میشیم. امیدوارم در مورد تو اینطوری نشه و هر طور که شده بتونی تا آخر مسیر پیش بری. مطمئنم ارزشش رو داره. تفاوت آدم های خیلی موفق با بقیه در همین چیز هاست. البته به نظرم من.

  15. سلام من یه سوال دارم
    تو انکی نمیشه بصورت زیر مجمو عه ای اضافه کرد فلش کارت
    منظورم اینه مثلا interchange
    بعد زیر مجموعش بشه درس ۱ و درس ۲ و...
    و فلش کرات رو به درس ها اضافه کرد ؟
    ممنونم

    1. سلام مینا، چرا خیلی راحت میشه به یکی از دو روش زیر انجام داد. فرض کنیم دسته interchange رو داری و میخای دسته lesson1 رو زیر اون دسته به عنوان زیر دسته اش داشته باشی:
      ۱) یک دسته جدید به اسم interchange::lesson1 بساز.
      ۲) دسته lesson1 رو بساز و با اشاره گر ماوس بکشش روی دسته interchange و رهاش کن (درگ اند دراپ)

      1. خواهش میکنم مینا
        تقریباً تمام کارهارو با گوشی هم میشه انجام داد. حتی در مواردی بیشتر.
        اما راستش چون فکر میکنم فلش کارت ساختن با گوشی به دلیل سختی که داره و تمرکز کمتری که هنگام کار با گوشی داریم، به جز برای مرور فلش کارت ها، اثربخشی خیلی کمی داره به همین نمیخوام برای گوشی وقت بگذارم. مگر اینکه بعدها بر اساس بازخوردی که از دوستان میگیرم نظرم عوض بشه.

  16. سلام هیوای عزیز.
    من قبلا برنامه انکی رو نصب کردم و زبان برنامه رو فارسی انتخاب کردم, اما بعدش پشیمون شدم چون اصلا جالب نیست. الان راهی هست که زبانش رو عوض کنم؟ من هرچی گشتم چیزی پیدا نکردم.
    ممنون 🙂

    1. سلام مریم عزیز
      آره، در my documents یا Documents ویندوز، پوشه Anki یه فایلی هست به اسم Prefs.db. اون رو حذف کن بعد انکی رو ریستارت کن. فکر کنم اینطوری درست بشه. خودم یه بار تستش کردم چند وقت پیش و جواب داد . اگه جواب نداد بگو یه راه دیگه پیدا میکنیم
      یه مطلب مستقل در مورد این سوال تو نوشتم. اونجا کمی بهتر توضیحش دادم :
      تغییر زبان محیط برنامه انکی

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.