چقدر از کتاب گرامر را بخوانم؟

در درس‌های قبل، در مورد نحوه خواندن کتاب گرامر و نحوه خواندن جداول صرف موجود در کتاب گرامر صحبت کردیم.

بعد در دو درس بعدی، بر اساس فلش‌کارت‌ها و سوالات و ایرادات دوستان همراه، نکات تکمیلی مربوط به درست کردن فلش‌کارت برای گرامر و جملات را بررسی کردیم (1 2).

در این درس درباره یک سوال رایج صحبت خواهیم کرد: در این مرحله، چقدر از گرامر پایه انگلیسی را باید یاد بگیریم؟

آیا باید تمام درس‌های کتاب گرامر را بخوانم؟

کتاب گرامر پایه Grammar in use، شامل بیش از صد درس است. ما هم این درس‌ها را در درس “مجموعه کامل گرامر پایه زبان انگلیسی ” آورده‌ایم.

قطعاً تمام درس‌های کتاب گرامر اهمیت و میزان کاربرد یکسانی ندارند:

فرض کنید یک درس در مورد فعل حال استمراری (I am reading a book) است و درس دیگر در مورد تفاوت each و every.

مشخص است که درس اول اهمیت بسیار بیشتری دارد و ضروری است که زودتر خوانده شود اما درس دوم اهمیت کمتری دارد و می‌توانیم فعلاً از روی آن عبور کنیم.

سوالی که ممکن است برایتان پیش بیاید این است که آیا نباید نکاتی مانند تفاوت each و every را بدانیم؟ جواب ساده است: هر وقت در جایی به each و every برخوردیم و کنجکاو بودیم که آن را یاد بگیریم، می‌توانیم این بار بر اساس نیاز و علاقه به کتاب مراجعه کنیم و آن را بخوانیم و تبدیل به فلش‌کارت کنیم.

به طور کلی، استراتژی بهتر برای خواندن زبان این است که پایه و اساس زبان (به ویژه کلمات و گرامر) را اول بخوانیم و باقی موارد را در زمان دیگری و بر اساس نیاز یاد بگیریم.

برای نمونه، در درس دوم کتاب Grammar in use، می‌توانیم بخش A و B و C را بخوانیم اما دو بخش بعدی را که در مورد نکات جزئی و کم اهمیت‌تری هست را نخوانیم.

یادگیری گرامر تا کی باید ادامه پیدا کند؟

در مرحله سوم، قرار است گرامر یا به بیانی ساده، اصول ساختن جمله را به کمک کتاب گرامر را یاد بگیریم.

اما یادگیری گرامر در کل مسیر یادگیری زبان و در رویارویی با هر ورودی انگلیسی‌ای ادامه پیدا‌ می‌کند. ممکن است در حین خواندن یک کتاب یا مقاله اینترنتی، دیدن یک فیلم یا گوش کردن به یک پادکست با نکات گرامری جدید روبرو شویم.

هر جا جمله‌ای را دیدیم می‌توانیم از خود بپرسیم که آیا این جمله، نکته جدیدی برای من دارد؟ یعنی:

1) آیا همه کلمات این جمله را بلد هستم

2) آیا این کلمه، شکل جدیدی از کلمه‌ای است که آن را بلد هستم؟

3) آیا ترتیب کلمات در این جمله، برای من غیرمنتظره است؟

و بعد این نکته جدید را به کمک تبدیل به فلش‌کارت کنیم و آن را مرور کنیم.

به این ترتیب، هر نکته جدیدی که توجه ما را جلب کند، در آینده‌ای نزدیک وارد حافظه بلند مدت ما می‌شود و روز به روز تسلط ما بر انگلیسی بیشتر می‌شود.

بهتر است اول با کلمات پایه و ساختارها و اصولی گرامری اصلی آشنا باشیم بعد می‌توانیم به سراغ منابع دیگر برویم و به روش که در این بخش گفتیم، عمل کنیم.
ما حجم کمی از کتاب گرامر را می‌خوانیم: از تمرین‌ها صرف نظر می‌کنیم و به این ترتیب نصف حجم کتاب را کنار می‌گذاریم. از جملات تکراری، قواعد خاص و غیر مهم هم عبور می‌کنیم و بعضی از درس‌ها را هم کلاً نمی‌خوانیم. در واقع ما فقط مهمترین بخش‌های کتاب را به روشی موثر می‌خوانیم و فراموش نمی‌کنیم.

6 در مورد “چقدر از کتاب گرامر را بخوانم؟”

  1. در مورد دروسی که می خوایم از کتاب گرامر بخونیم از کجا بدونیم که کدوم در کاربردی تر هست و کدومش رو باید فعلا بگذریم و بعدا در موقع نیاز بخونیمش

    1. سلام احمد عزیز
      در کل اگه به صحبت کردن خودمون هم نگاه کنیم مثلا در مورد زمان های مختلفی که وجود داره؛ یکسری زمان هارو قاعدتا بیشتر از بقیه استفاده میکنیم و رایج تر هستن پس باید اول اونهارو یاد بگیریم
      در قسمت دوم متن https://iranfluent.com/%d8%b3%d9%88%d8%a7%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d9%88-%d8%a7%d8%b4%da%a9%d8%a7%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d9%85%d8%aa%d8%af%d9%88%d8%a7%d9%84-%d9%81%d9%84%d8%b4%e2%80%8c%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%aa%e2%80%8c%d9%87%d8%a7/ توضیح دقیقی در مورد زمانهای رایج و کاربردی تر آوردیم
      در مورد قواعد دیگه هم به همین شکل، پس بهتره که قواعد اصلی و پرکاربرد گرامر رو اول یادبگیریم و یادگیری قواعد خاص و کم کاربرد رو موکول کنیم به هر زمان که در ادامه مسیر یادگیری بهش برخورد کردیم

  2. همینطور اگر بخواهیم در حین فیلم دیدن و یا کتاب خواندن نکاتی که برامون جدید هستند رو به فلش کارت تبدیل کنیم باید بنظرم هزاران فلش کارت درست کنیم که خیلی زمانبره. بنظرت اینطور نیست؟

    1. ما برای اینکه زبان انگلیسی رو یاد بگیریم باید هزاران نکته جدید رو یاد بگیریم
      مثلا هزاران کلمه و هزاران قاعده و نکته و اصطلاح
      بیشتر مردم هم هر نکته رو بارها و بارها یاد میگیرن. یعنی یه جا یک کلمه رو میبینن، معنیش رو نگاه میکنن، ازش عبور میکنن و دوباره چند روز و ماه بعد اون کلمه رو میبینن در حالیکه معنیش رو فراموش کردن.
      ما برای حل این مشکل فراموشی و همینطور عمیقتر کردن یادگیریمون، از فلش کارت استفاده میکنیم.
      پس در مجموع این کار زحمت مارو کمتر میکنه.
      نکته دیگه اینکه قرار نیست برای هر کلمه و نکته ای فلش کارت درست کنیم. فقط برای کلمات پرکاربرد یا نکاتی که به یه دلیلی برامون جالب و مهم هست، اینکار رو انجام میدیم.

  3. سلام هیوا جان
    مشکل من اینه که جملات ساده توی کتابهای گرامر رو متوجه میشم ولی وقتی همون قاعده گرامری رو در قالب فیلم میبینم (با سرعت و کمی پیچیدگی بیشتر که میگن) متوجه نمیشم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *