پنج اصل حفظ و به خاطرسپاری دائمی آموخته‌ها

1


شاید روزی با پیشرفت تکنولوژی، بتوانیم مانند فیلم ماتریکس، هر دانش و مهارتی را که خواستیم بر روی ذهن و حافظه خود آپلود کنیم اما فعلاً واقعیت این است که زحمت و سختی به خاطرسپاری آنچه که یاد می‌گیریم، بر عهده خود ماست.
احتمالاً شما هم تایید می‌کنید که یکی از بزرگترین مشکلاتی که در مسیر یادگیری هر چیزی، از جمله زبان وجود دارد، فراموشی است. به همین دلیل ضروری‌ است که یک روش آموزشی موثر زبان، راه‌حل مناسبی برای این مشکل ارائه دهد. یکی از مزایای اصلی روش آموزش زبان Fluent Forever یا تسلط دائمی، داشتن توجه ویژه به مسئله فراموشی و ارائه راه‌حل کارا برای این مشکل است.
در این درس، در مورد راهکارهای اثربخش برای به حداقل رساندن فراموشی و به خاطرسپاری مطالب با کمترین تلاش و زمان، صحبت می‌کنیم.


دارایی اصلی یک انسان، حافظه اوست. چیز دیگری نمی‌تواند او را ثروتمند یا فقیر کند.
الکساندر اسمیت، شاعر اسکاتلندی قرن 19 میلادی

“تسلط + دائمی”

همانطور که قبلاً گفته‌ایم، نام این روش آموزش زبان و کتاب چاپ شده بر اساس آن، Fluent Forever نام دارد که ما آن را به تسلط دائمی ترجمه کرده‌ایم. کلمه اول آن (تسلط)، اشاره دارد به مسلط شدن و صحبت کردن درست و روان زبان که در درس‌های قبل، به صورت جداگانه به آن پرداختیم و در مورد اینکه منظور ما از تسلط دقیقاً چیست و مسلط شدن بر یک زبان چقدر طول می‌کشد، صحبت کردیم.
 
اما منظور ما از کلمه دوم آن –دائمی– چیست؟ جواب این سوال موضوع این درس است.
آوردن کلمه دائمی در اینجا، بیانگر این ادعاست که طبق این روش آنچه را که یاد می‌گیریم، برای همیشه به خاطر می‌سپاریم و فراموش نمی‌کنیم. اما مگر چنین چیزی ممکن است؟
 

پنج اصل اولیه حافظه

در درسهای زیر، اول در مورد پنج اصل حافظه صحبت می‌کنیم و پس از آن روش‌های عملی اجرای این اصول اولیه را به کمک تکنیک‌های به خاطر سپاری تشریح می‌کنیم. بدین‌ترتیب سعی می‌کنیم از ادعای فراموش نکردن آموخته‌های خود که در بالا گفته شد، دفاع کنیم.

با کنار هم قرار دادن تمام این اصول، مجهز به سیستم جامعی می‌شویم که به کمک آن می‌توانیم در کمترین زمان، بیشتر مقدار اطلاعات را وارد حافظه خود کنیم؛ می‌توانیم هزاران قاعده گرامر و لغت را به خاطر بسپاریم و بلافاصله با کمترین تلاش آنها را به یاد بیاوریم.

نکته جالب‌تر این است که توسط این سیستم آموزشی، می‌توانیم زمان‌های پراکنده و مرده خود را به زمان‌های مفید برای آموختن یک زبان جدید -یا هرچیز دیگری- تبدیل کنیم.

در پنج درس زیر، پنج اصل اساسی حافظه را بررسی می‌کنیم:

اصل اول حافظه: چگونه احتمال فراموشی را کاهش دهیم؟

اصل دوم حافظه: بهتر است گاهی تنبل باشیم

اصل سوم حافظه : بازخوانی نکنیم؛ به یاد بیاوریم

اصل چهارم حافظه : بازی آزمودن حافظه

اصل پنجم حافظه : بازنویسی گذشته

22 در مورد “پنج اصل حفظ و به خاطرسپاری دائمی آموخته‌ها”

  1. سلام و عرض ادب و احترام
    خیلی خیلی خوشحالم که با سایت شما اشنا شدم. در یوتوب شخصی دیکشنری لانگمن رو معرفی کردند و من هم جستجو کردم و قسمت بر این بود سایت شما رو ببینم. بسیار از شما سپاسگزارم. امیدوارم این بار بتونم جدی زبان رو پیگیری کنم و یاد بگیرم. امروز ۲۵ دی ۱۴۰۰ هستش. امیدوارم پیام ایمیل بعدی ام این باشه که بسیار پیشرفت کردم و بالاخره تونستم بعد از سالها به تنبلی در یادگیری زبان غلبه کنم. امیدوارم....
    از شما هم بسیار سپاسگزارم و مطمئن هستم نتیجه ی این خیرخواهی خود را در زندگی خواهید دید.

    1. سلام باران عزیز
      از لطف و محبتی که نسبت بهمون داشتید ممنونم
      امیدوارم مطالب سایت براتون مفید باشه و بتونیم در مسیر یادگیری زبان کمکتون کنیم

    1. سلام مهرشاد. نا ما کلا این کلمات رو با ترجمه فارسی نمیخونیم. ضرر این کار بیشتر از فایده ش هست. اینهارو باید در قالب جمله و به کمک دیکشنری تک زبانه یاد بگیریم.

  2. سلام هیوا عزیز، ممنونم از مطالب خوبی که به اشتراک میگذارید. نقل قول الکساندر اسمیت خیلی الهام بخش بود. برای شما سلامتی و آرامش آرزومیکنم. مانا باشید. 🙂

  3. سلام، من بی صبرانه منتظر شروع دوره از جانب شما هستم و مشتاق بالابردن سطح سواد انگلیسی بنده در حد عاالی سپاسگذارم

  4. سلام،باید برای استفاده از این روش چی کار کرد؟چطور میشه از مراحلی ک بیان کردید استفاده کرد؟تنها آماده کردن کتاب کافیه؟؟؟لطفاً نحوه آموزش رو هم اعلام کنید اینکه فقط از طریق سایت هستش یا اینکه بعنوان ی کلاس آنلاین هست و اینکه فرمودید املا و فلش کارت و اصوات برنامه نرم افزاری هست؟؟بالاخره اینکه من بی صبرانه منتظر پاسخ شما هستم و مشتاق بالابردن سطح سواد انگلیسی بنده،لطفاً راهنمایی بفرمایید چی کار کنم تشکر

  5. سلام.
    هیوا جان پاراگراف دوم : یکی از مزایای اصلی روش آموزش زبان Fluent Forever یا تسلط دائمی، ""نداشتن"" توجه ویژه به مسئله فراموشی و ارائه راه‌حل کارا برای این مشکل است.
    فکر میکنم "نداشتن" باید به "داشتن" تغییر پیداکنه

  6. می خواستم بدونم آیا این روش میتونه به کسایی که دارند برای آزمون های بین المللی از جمله تافل و جی آر ای، آماده میشند کمک کنه؟؟؟
    میشه خواهشا خیلی زود مطالبتون را کامل کنید تا بتونیم ازشون استفاده کنیم.
    سپاس فراوان...

    1. فکر می‌کنم هشتاد نود درصد مسیری یادگیری زبان به طور کلی و آمادگی برای آزمون‌های زبان مشابه است. مابقی مربوط می‌شود به نکات خاصی که در هر آزمون باید درنظر گرفته شود. اگر این حرف درست باشه، فکر می‌کنم بله حتما به دردتون می‌خوره. مخصوصاً اینکه بخشی از این روش مربوط است به تکنیک‌های کار با حافظه و یادگیری. این‌ها رو حتی در حوزه‌های دیگه هم میشه استفاده کرد.
      در مورد بخش دوم کامنتتون:باشه حتما. من دوماهه تقریباً هر روز چند ساعت درگیر آماده کردن مطالب بودم و این کار رو حداقل با همین سرعت دارم ادامه میدم.

  7. مرحله ی صفر تموم شد
    فقط یه سوال
    یجا از زبانهای کردی.فارسی.ترکی و... با عنوان زبانهای سطح دو یاد کردی
    کلا قضیه ی این درجه بندی ها چیه هیوا جان ؟؟؟

    1. ائلمان عزیز، انستیتوی سرویس خارجیThe Foreign Service Institute (FSI) که یه موسسه آمریکایی هست و یکی از کارهای اونها آموزش زبان با دیپلماتها و سفیرهاست حدود هفتاد ساله که به صورت جدی در زمینه آموزش زبان کار می کنه. یکی از کارهایی که کردند طبقه بندی زبانها بر اساس سختی یادگیریه. به عنوان مثال زبانهایی که از اساس، رسم الخط، علائم و کل قواعدشون متفاوت هست رو در آخرین سطح دشواری یعنی سطح سه قرار داده. زبانهایی هم که شباهت های زیادی در الفبا، قواعد گرامر و داره رو در سطح ۱ قرار داده. زبانهایی هم که اشاره کردی رو برای انگلیسی زبانها، در طبقه ۲ قرار داده. برای هر کدام از این طبقه ها هم زمان مشخصی رو برای تسلط بر زبانهای داخل آن طبقه تخمین زده. پس به طور خلاصه میشه گفت که صرفاً یک دسته بندیست که این موسسه انجام داده. در موارد مشخصی ما هم می تونیم ازش استفاده کنیم و بهش ارجاع بدیم.

  8. سلام
    من از امروز رسماً خودم رو به عنوان یک یادگیرنده اعلام میکنم و امیدوارم تا اسفند ۹۴ به سطح قابل قبولی از آموزش و یادگیری زبان سومم رسیده باشم .
    تصمیم دارم هر روز به مدت ۴۵ دقیقه و یا دو تایم ۲۵ دقیقه صرف یادگیری زبان کنم .
    هم اکنون نیازمند یاری سبز شما نیز هستیم 🙂
    ارادتمندهیوای عزیز : سمانه عبدلی

    1. سلام سمانه عزیز، خوبه خوش اومدی 🙂
      اگه منظم بتونی انقدر وقت بذاری، پیشرفتت فراتر از حد انتظار خواهد بود. این کامنت هم به عنوان مدرک همینجا میمونه 😉

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *