پلنر و دفتر برنامه‌ریزی زبان به روش فلوئنت (روزانه، هفتگی، ماهانه و …)

در نوشته‌های قبل از راه درست و علمی یادگیری زبان صحبت کردیم؛ راهی که توسط من و شمای رهرو قرار است طی شود. گفتیم داشتن این راه ضروری است تا یکی از سه مانع اصلی یادگیری زبان یعنی سردرگمی و سرگردانی بین روشها و منابع مختلف حل شود.

در این نوشته قرار است در مورد راهکار مانع دوم صحبت کنیم که مشکل اصلی حدود 25% گفته بودند که بزرگترین مشکل آنها برای یادگیری زبان است: یعنی تنها بودن در راه طولانی یادگیری زبان یعنی نداشتن کوچ و پشتیبان و نداشتن ارتباط با افراد هم مسیر خودمان (همکلاسی یا همراه)
حتی اگه راه درست رو بلد باشیم و مشکل درونی خاصی هم نداشته باشیم، باز هم طی کردن یک مسیر طولانی به تنهایی سخت است. اگه دقت کنید می‌بینید که در تیتر بالا از دو نوع ارتباط صحبت کردم. 
1- ارتباط با پشتیبان، کوچ (Coach=مربی) یا معلم (یا هر اسم دیگه ای که بشه روش گذاشت). منظور کسی است که این راه رو قبل از ما طی کرده، جواب سوالات رو بلده و در رفع اشکالات میتونه به ما کمک کنه. کوچ باید این احساس رو بهمون بده که هدف ما در این راه، پیشرفتمون و علائقمون مهم و ارزشمنده.
نظارت بر کیفیت عملکرد ما برای اینکار علاوه بر اینکه تجربه و دانش کافی داره، به وضعیت ما هم نظارت خواهد داشت. به ویژه به کمک ابزارهای دیجیتال مانند سایت و اپلیکیشن. برای مثال ما الان در سایت فلوئنت، – زمان آنلاین بودن، – وضعیت خواندن درسها، – وضعیت آزمونها، – آمار کلیکها و …، – زمان ماندن در صفحه و بسیاری از رفتارهای فرد را میتوانیم رصد کنیم.

نظم و عادت

راه یادگیری زبان یک راه طولانی است. برای همین نیاز به نظم و مداومت دارد و باید تبدیل به عادت روزمره شود. یک ابزار خوب برای فراهم کردن چنین نظم و عادتی، دفتر برنامه ریزی است که برای کاربردهای مختلفی مانند کنکور یا برنامه ریزی سالانه شخصی طراحی می‌شود.

ما در فلوئنت ایده پلنر و دفتر برنامه ریزی را گرفته ایم و پس از بررسی تمام نسخه های خارجی و بر اساس نیاز شاگردانمان چنین دفتری را طراحی کردیم.

این پلنر در زمان نگارش این نوشته، اولین و تنها نمونه پلنر زبان در ایران است هر چند اولین بودن چیزی نیست که قابل افتخار باشد. اما فکر می‌کنیم وجود چنین ابزاری لازم و کمک کننده است. داشتن یک پلنر روزانه، هفتگی و ماهانه می‌تواند کمک بسیاری به زبان آموزان بکند. در این پلنر، مهمرین کارهایی که لازم است برای تقویت زبان انجام دهیم را آورده‌ایم.


دفتر برنامه ریزی یا پلنر (planner) ابزار دیگه‌ای که خیلی به ارتباط فرد و کوچ میاد دفتر برنامه ریزی زبان یا پلنر زبان است.  در این دفتر، فرد تمام فعالیتها و عملکرد و جرئیات پیموندن این مسیر رو طبق یک آموزش و راهنمای اصولی ثبت میکنه. کوچ هم بر اساس این داده‌ها عملکرد شخص رو ارزیابی و رصد میکنه تا روی بهبود کیفیت کارش کار کنن.
این تصویر صفحه اول پلنر فلوئنت هست:

در این پلنر، نیازها و اهداف هر فرد رو در نظر میگیریم و ازش تعهد هم میگیریم که زمان و همت کافی به خرج بده یا حداقل تلاش واقعی بکنه برای اینکار.

البته این تعهد دو طرفه ست. یعنی از سمت ما هم باید چنین تعهدی داده بشه. بدون تعهد دو طرفه، سخت میشه چنین راهی رو به موفقیت و کیفیت به پیش برد.

سطح فرد و نوع فعالیتهایی که انجام میده (که 11 دسته کلی است) رو هم رصد میکنیم. روی عادت سازی هم کار میکنیم. اگر کسی عملکرد عالی داشته باشه، پاداش براش در نظر میگیریم.

حتی صفحاتی هم برای پیگیری و ثبت کتابها، داستانهای سطح بندی شده، فیلمها، سریالها و موارد مشابه داریم:

و ده ها صفحه دیگر برای برنامه ریزی ماهیانه، هفتگی، روزانه و گزارشات و تمرینها و هر آنچه به نظر ما لازم بوده، در این پلنر گذاشته شده.

2- ارتباط با هم مسیرها و امثال خودم

به جز ارتباط با کوچ، ما نیاز داریم که با امثال خودمون هم در ارتباط باشیم؛ یعنی کسایی که مثل خود ما دارن این مسیر رو جلو میرن.

به طور کلی، یکی از انگیزاننده‌های بنیادی بشر،نیاز به تعلق به یک جمع هست. یعنی ما نیاز و تمایل داریم که با دیگران در ارتباط باشیم.

در زمینه یادگیری زبان هم این نیاز وجود داره. داشتن جمعی از افراد مشابه که مثل ما دارن این راه رو طی میکنن، میتونه فضا و اتمسفر مساعدی برای یادگیری زبان ایجاد کنه؛ طوریکه همه دلگرم تر بشیم به انجام این کار.

در واقع ما باید عضوی از یک جمع فعال و صمیمی باشیم. کسایی که در یک اتمسفر و فضای مثبت و دوستانه، اگه لازم بشه به هم کمک میکنن یا از هم کمک میگیرن. همدیگه رو حمایت میکنن یا گاهی با هم رقابت هم میکنن.

در برخی مراحل هم لازم است با هم تمرینهای گروهی خاصی (مثل رول پلی) رو انجام بدیم.

حتی گاهی لازمه افراد به چند نفر دیگه نمره بدن و منتظر بمونن تا دیگران به اونها نمره بدن تا بتونن نمره قبولی بگیرن و جلو برن.

در واقع به جز ارتباط دوستانه، گاهی نسبت به هم مسئولیتهایی هم باید داشته باشیم. از نمره دادن گرفته تا کمک کردن به هم.

صفحات پلنر فلوئنت

در فهرست مطالب پلنر، انواع صفحات پلنر را می‌توان دید:

دوره اختصاصی برای آموزش نحوه کار با پلنر

در این دوره به صورت ویدئویی و متنی تمام بخشهای دفتر برنامه ریزی فلوئنت را آموزش داده‌ایم.

این دوره فقط برای کسانی که این پلنر را دارند مفید است برای همین فقط در اختیار آنها قرار گرفته است:

لینک دوره آموزش نحوه کار با پلنر برای دارندگان پلنر

شما با پر کردن دفتر برنامه ریزی فلوئنت، مسیری که طی می‌کنید را ثبت می‌کند. کوچ شما به صورت مداوم دفتر شما را بازبینی می‌کند و به شما جهت درست را نشان می‌دهد.

مقدمه فلوئنت

اجازه بدهید در پایان، مقدمه پلنر را که نوشته طراح آن است اینجا بگذاریم تا هدف از طراحی این پلنر را از زبان طراح آن بخوانید:

حرف اول

میلیون ها سال از آخرین باری که جدمان در غار نشسته بود و هیچ کاری برای انجام دادن نداشت گذشته است؛ از زمانی که آینده معنای دقیقی نداشت و هدف مهم هر روز زنده ماندن تا فردا بود . امروزه اضطراب خورده شدن توسط شیر به هزاران اضطراب کوچک تبدیل شده و تنها هدف زندگی یعنی “زنده ماندن” جایش را به هزاران هدف کوچکتر برای بهتر زندگی کردن
داده. اما زمان ما هنوز همانقدر است. متاسفانه روز ما به اندازه ی نیاز و هدف هایمان رشد نمی کند . با این حساب چه کسی می تواند بگوید نیازی به برنامه ریزی ندارد؟
برنامه ریزی درست، علاوه بر مفید کردن ساعات ما، کمک زیادی به کم کردن اضطراب می کند. انگار یک دانای کل وجود دارد که حساب کتاب ها دست اوست و خیالمان را راحت می کند که همه چیز تحت کنترل است. اما با این حال چرا بیشتر ما نمی توانیم به برنامه مان عمل کنیم؟ چرا برنامه ریزی ها خشک و خسته کننده هستند؟ ما به یک جواب از جوابهای این سوال می پردازیم
رایدر کارول پسر دبیرستانی که به اختلال کمبود توجه و تمرکز مبتلا بود، مدت ها با این سوال سر و کله زد و درست قبل از آنکه کاملاً نا امید شود، ایده نابی به ذهنش رسید. برنامه ریزی برای تمام ابعاد زندگی، به شکل جذاب، منعطف و کاملن شخصی.
او کم کم این متد را گسترش داد و آن را در قالب کتابی به اسم متد بولت جورنال منتشر کرد که با استقبال عجیبی رو به رو شد. از روزی که پیشنهاد طراحی یک دفتر برای ثبت مسیر آموزش زبان به من داده شد دغدغه و تلاشم این بود که چطور می شود از این متد الگو گرفت. پلنری که پیش روی شماست نتیجه ی این تلاش است. دفتر برنامه ریزی فلوئنت بر اساس متد بولت ژورنال و منطبق با مسیر آموزش زبان مجموعه ی فلوئنت طراحی شده است. ممکن است در ابتدا کمی کار کردن با این دفتر برایتان پیچیده باشد. برای این منظور، ویدئوهایی را برای آموزش نحوه ی کار با این پلنر برایتان آماده کرده ایم که با اسکن کردن کد زیر می توانید به آن ها دسترسی پیدا کنید.

پکیج و بسته فیزیکی فلوئنت

بد نیست اشاره کنیم که این دفتر برنامه ریزی، یکی از آیتمهای پکیج فیزیکی فلوئنت است که در اختیار شاگردان ویژه قرار می‌گیرد.

این پکیج، علاوه بر دفتر برنامه ریزی زبان، شامل 9 داستان طبقه بندی شده و دفتر خوشنویسی هم هست (طبق تصویر بالا).

ابزارهای دیگر برای برنامه‌ریزی

علاوه بر پلنر، اپلیکیشن‌ها از ابزارهای رایج برای برنامه‌ریزی هستند. امروزه با وجود گوشی‌های هوشمند دسترسی به انواع این اپ‌ها، بسیار آسان است. این برنامه‌ها با به کارگیری روش‌های مختلف امکان مدیریت زمان، مدیرت کارها و در نتیجه افزایش بازدهی در فعالیت‌های مختلف را برای ما فراهم می‌کنند. یکی از این برنامه‌ها، Focus To-Do است. ما در نوشته‌ی دیگری به معرفی فوکوس‌تودو، دانلود و آموزش کار با آن پرداخته‌ایم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *