معرفی جلد اول کتاب سلف‌تراپی

بسیاری از ما برای بهبود زندگی فردی، شغلی و اجتماعی، حل مشکلات مربوط به روابط و مسائل مرتبط، از راههای مختلفی استفاده کرده ایم. مطالعه کتاب، مراجعه به متخصصان و مشورت با دیگران از جمله تلاش های ما برای رسیدن به این اهداف بوده است. در همه این تلاش ها به دنبال “راهنما” بوده ایم. کسی که مسیر را برای ما روشن کند و “راهبری” را به دست گیرد.

کتاب self-therapy نوشته جی ارلی در سال 2009 در 322 صفحه به چاپ رسیده‌است. ویرایش سوم این کتاب در سال 2022 منتشر شد.

جی ارلی Computer Scientist و روانشناس است و سی و پنج سال تجربه رواندرمانگری داشته و با بسیاری از رویکردهای درمانی روانشناسی آشنایی دارد.

جی ارلی می گوید پس از آشنایی با رویکردInternal Family System (IFS)  شاهد تاثیرات سریع و عمیق آن بر زندگی خود و مراجعانش بود. او با برگزاری کلاس، به آموزش IFS به مراجعانش پرداخت، سپس بر اساس تجربه چند ده ساله روان درمانی و چند سال تدریس، کتاب self-therapy را نوشت.

جی ارلی با ارائه خلاصه ای از مدل IFS ما را با ساختار روانمان بر اساس این مدل آشنا می کند و آن را  به “سیستم درونی” تشبیه می کند که از بخش (Part) های مختلفی تشکیل شده است و به دو دسته کلی اگزایل (Exile) و پروتکتور (Protector) تقسیم می شوند. اگزایل همان کودک درون است و پروتکتور بخشی از روان ما برای محافظت از این کودک است. هر یک از این بخش ها، نقش (Role) خود را در زندگی ایفا می کنند. اگزایل و پروتکتور در روان ما متعدد هستند و در طی زندگی به دلایل مختلف شکل می گیرند.

برای مثال شخصی که در کودکی در جمع مورد تمسخر والدین قرار می گرفته، در او اگزایلی شکل می گیرد که درد تمسخر بر او تحمیل شده است. سپس به مرور محافظ (پروتکتور) در او شکل می گیرد که به هنگام حضور در جمع ها برای جلوگیری از تجربه دوباره درد، رفتار (یا نقش) هایی مثل خجالتی بودن یا دوری از جمع و مهمانی ها و یا عدم ابراز وجود از خود نشان می دهد.

IFS هر آنچه به عنوان مساله و مشکل در زندگی با آن رو به رو می شویم را نتیجه عملکرد ناکارآمد اگزایل ها و پروتکتور ها می داند. در این رویکرد برچسب هایی چون “روان ناسالم” و “بیمار” وجود ندارند. از این رو می تواند با ایجاد فضایی امن و پذیرا به ما در شناخت بیشتر خود و تغییر در جهت بهبود، یاری رساند. هم چنین برای کسانی که به هر دلیل (مانند هزینه، وقت، عدم دسترسی به درمانگر خوب) امکان مراجعه به درمانگر را ندارند، مفید می باشد.

همه ما به عنوان یک انسان دارای ویژگی های سالم و عمیقی چون کنجکاوی، مهربانی، آرامش و … هستیم. جی ارلی این ویژگی ها را تحت عنوان خود یا سلف (Self) معرفی می کند. فرآیند درمان با  IFS همواره بر این اصل مهم متمرکز است که همه ما دارای سلف هستیم. اما در طی زندگی به دلایل مختلف کم رنگ شده یا به کنار رانده شده است.

کتاب با رائه تمرین های مختلف، در طی جلساتی که با خود داریم،  دسترسی به Self را تقویت کرده و امکان شناخت و تعامل بیشتر با دیگر بخش های روانمان (Exile و Protector) را فراهم می کند.

دراین سفر درونی،قدم به قدم به لایه های عمیق تری از روان خود رسیده و با منشا ترس ها، نگرانی ها، تعارضات و باورهای خود رو به رو می شویم و به کشف عمیقی از آنچه که در روان ما اتفاق می افتد، می رسیم. در نتیجه این شناخت می توانیم به هماهنگی و هارمونی با دنیای درون خود و به تبع آن، دنیای بیرون، رسیده و تجربه های جدیدی در تعامل با خود و دیگران داشته باشیم.

مفاهیم در متن کتاب به کرات توضیح داده می شود. همچنین طرح مثال های واقعی و متنوع از مراجعان، در کنار مصور بودن، خواندن آن  را ساده و  قابل فهم می کند.

برای مثال تصویری از ساختار روان قبل از درمان با IFS را در عکس زیر می بینید، که در آن چند نمونه از پروتکتور ها و اگزایل ها نشان داده شده است و همچنین حضور سلف به شکل قلب، که بخاطر عملکرد نامناسب پروتکتورها، به شکل مبهم و تاریک ارائه شده است.

کلمات کلیدی کتاب

علاوه بر این در انتها یک بخش مجزا به تعریف اصطلاحات، اختصاص داده شده است که طی مطالعه، می توانیم به آن مراجعه کنیم.  نمونه ای از تعریف چندک اصطلاح را در عکس زیر می بینید:

چند جمله از کتاب

در انتها به جملاتی از کتاب اشاره می کنیم:

The Self is like the sun—it just shines.

Every human being has a true Self that is wise, deep, open, and loving. This
is who we truly are.

Every part of you is trying to help you feel good and avoid pain.

IFS has a very insightful way of understanding the dynamics of love relationships.

IFS provides a way of directly enhancing spiritual development.

“Self_Therapy  makes the power of cutting-edge psychotherapy approach accessible to everyone. Internal Family System Therapy (IFS) is incredibly effective on a wide variety of life issues, such as self-esteem, procrastination, depression and relationship issues. IFS is also user friendly; it helps you to comprehend the complexity of your psyche. Dr. Early shows how IFS is a complete method for psychological healing that you can use on your own.

Self-Therapy is also a manual for the IFS model that can be used by therapists.”

دانلود کتاب Self-Therapy

دانلود کتاب Self Therapy -ویرایش سوم-سال 2022 (18 مگ)

نسخه PDF کتاب کار (نسخه ورد doc)

معرفی جلد دوم کتاب Self-Therapy

پس از آشنایی با جلد اول، می توانید معرفی جلد دوم کتاب را از این مقاله مطالعه کنید.

معرفی جلد دوم کتاب سلف‌تراپی

7 دیدگاه دربارهٔ «معرفی جلد اول کتاب سلف‌تراپی»

    1. سلام مصطفی عزیز
      نه متاسفانه هنوز ترجمه نشده
      از طرفی فکر نمیکنم این سفر ترسناک باشه
      مخصوصا اگر باور داشته باشیم که گاهی منشا حل مشکلات و درمان روانی در همونجاست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *