لیست کامل کلمات مشابه با اختلاف در یک صدا (مینیمال پیر – minimal pairs)

در این صفحه، لیست کاملی از minimal pair ها یا جفت کلمات مشابه آورده شده‌است. این لیست‌ها در سه دسته‌ی 1) صامت (مثل “ب“)، 2) مصوت ساده (مثل “ای“) و 3) مصوت ترکیبی (مثل “اوی“) طبقه‌بندی شده اند.

برای هر دسته هم توضیحاتی در مورد اختلاف آن دو صدا داده شده و لینک مربوط به صفحه‌ی اختصاصی هر مینیمال پیر هم در نظر گرفته شده است تا در صورت نیاز اطلاعات کامل مربوط به آن دو صدا را ببینیم؛ این اطلاعات کامل شامل مواردی مانند ویدئوی لب، ویدئوی مربوط به آناتومی داخل دهان، کلمات نمونه همراه با تلفظ، علامت فونتیک و لیست کاملی از minimal pair ها است.

این دو مصوت؛ یعنی کسره (/e/ ) و “ای کوتاه” (/ɪ/ )، مصوت کوتاه هستند.

هنگام تلفظ “ای کوتاه”(/ɪ/ ) حالت لب‌ها تغیر نمی‌کند. این صدا، مابین /e/ و “ای کشیده”(/i/) قرار گرفته است.

موقع تلفظ کسره(/e/) ، لب‌ها کشیده نمی‌شود.

تفاوت اصلی این دو مصوت در طول آنهاست. /i/ یا “ای کشیده”، مصوت بلند است و /ɪ/، مصوت کوتاه. تفاوت دوم آنها این است که هنگام تلفظ “ای کوتاه”، دهان اندکی بازتر می‌شود و همچنین گوشه لب‌ها کمی کشیده می‌شود و حالتی شبیه به یک لبخند کوچک روی لب نقش می‌بندد.

این دو مصوت، در زبان انگلیسی، بیشترین شباهت را به همدیگر دارند. به همین دلیل، تفکیک آنها از همدیگر دشوار است. تفاوت اول آنها این است که هنگام تلفظ /æ/ دهان کمی بیشتر باز می‌شود. تفاوت دوم آنها در این است که هنگام تلفظ /æ/ زبان جلو است اما موقع تلفظ /ʌ/ زبان عقب می‌رود. به عبارتی /æ/ مصوت جلویی(front-vowel) محسوب می‌شود و /ʌ/ مصوت عقبی(back-vowel).

مصوت /æ/، بین کسره(/e/) و آ(/a/) قرار دارد. یعنی هنگام تلفظ آن،دهان نسبت به کسره، بازتر می‌شود و نسبت به آ، کمتر باز می‌شود.
این دو مصوت تفاوت ظریف دیگری هم دارند که توجه به آن کمک زیادی به تلفظ صحیح آن می‌کند: هنگام ادای مصوت /æ/،زبان کمی عقبتر می‌رود.

تفاوت اصلی این دو مصوت در طول آنهاست. /u/ یا “اوی کشیده”، مصوت بلند است و /ʊ/، مصوت کوتاه. تفاوت دوم آنها این است که هنگام تلفظ “اوی کوتاه”، زبان اندکی جلوتر می‌آید.

جفت کلمات مشابه با اختلاف در یک صامت

هنگام تلفظ /d/، نوک زبان پشت دندان‌های بالایی قرار می‌گیرد اما موقع تلفظ /ð/، نوک زبان بین دندانهای بالا و پایین قرار می‌گیرد.

برای تلفظ /t/ نوک زبان، پشت دندان‌های بالا قرار می‌گیرد، لحظه کوتاهی جلوی عبور هوا از دهان گرفته می‌شود و با جدا شدن زبان از کام دهان و باز شدن مسیر عبور، هوا از دهان خارج می‌شود.
اما برای تلفظ صحیح /θ/، باید نوک زبان را بین دندان‌های بالا و پایین قرار داد. با این کار، مسیر خروج هوا از دهان کوچک می‌شود. در این حالت، اگر هوا را از دهان خارج کنیم، می‌توانیم به درستی،/θ/ را تلفظ کنیم.

تنها تفاوت این دو صامت صدادار، در محل زبان است. هنگام تلفظ /ð/، زبان بین دندانهای بالا و پایین قرار می‌گیرد.
برای تلفظ صحیح /ð/، باید نوک زبان را بین دندان‌های بالا و پایین قرار داد. با این کار، مسیر خروج هوا از دهان کوچک می‌شود. در این حالت، اگر هوا را از دهان خارج و توسط گلو، صدا تولید کنیم، می‌توانیم به درستی،/ð/ را تلفظ کنیم.

تنها تفاوت این دو صامت بی‌صدا، در محل زبان است. هنگام تلفظ /θ/، زبان بیدن دندانهای بالا و پایین قرار می‌گیرد.
برای تلفظ صحیح /θ/، کافیست نوک زبان را بین دندان‌های بالا و پایین قرار داد. با این کار، مسیر خروج هوا از دهان کوچک می‌شود. در این حالت، اگر هوا را از دهان خارج کنیم، می‌توانیم به درستی،/θ/ را تلفظ کنیم.

هر وقت دو حرف ng، به دنبال هم بیایند، به شکل /ŋ/ را تلفظ می‌شود(نه /n/ و /g/). تنها تفاوت دو صامت /n/ و /ŋ/، در قسمتی از زبان است که به کام دهان می‌چسبد. هنگام ادای /n/، نوک زبان، به کام(پشت دندان‌های بالایی) می‌چسبد. اما برای تلفظ /ŋ/، باید انتهای زبان را قسمت انتهایی کام، چسباند. در هردوا حالت، هوا فقط از بینی خارج می‌شود.

هر وقت دو حرف nk، به دنبال هم بیایند، باید صدای /ŋk/ را تلفظ کنیم(/n/ تلفظ نمی‌شود). تنها تفاوت دو صامت /n/ و /ŋ/، در قسمتی از زبان است که به کام دهان می‌چسبد. هنگام ادای /n/، نوک زبان، به کام(پشت دندان‌های بالایی) می‌چسبد. اما برای تلفظ /ŋ/، باید انتهای زبان را قسمت انتهایی کام، چسباند.

تنها تفاوت این دو صامت، در صدای آنهاست. صامت /v/ صدادار و صامت، /f/ بی‌صداست.

نکته: تفاوت این دو صدا کم نیست، اما در برخی موارد، برخی کلمات این دسته را ممکن است شبیه به هم بشنویم و تلفظ کنیم.

این دو صامت شباهت چندانی با هم ندارند اما گاهی به دلیل اینکه هردو بی صدا هستند و هنگام تلفظ، مسیر عبور هوا را کوچک می‌کنیم و هوا را از دهان خارج می‌کنیم، تفکیک آنها از هم دشوار می‌شود.

23 دیدگاه دربارهٔ «لیست کامل کلمات مشابه با اختلاف در یک صدا (مینیمال پیر – minimal pairs)»

  1. سلاااااااااااااااااااااام... اول از همه کلیییییییییی مچکرررررررررررم بابت این سایت و محتوای بینظیرتون!!! واقعا دمتون گرم بابت همچین خلاقیت و نبوغی که بخرج دادین تو آموزش خیلی خاص و متفاوت زبان انگلیسی... منکه هیچوقت حال و حوصله ی اینچیزارو نداشتم و دو جلسه هم نمیتونستم هیچ کلاسیو تحمل بکنم انقد این روش جذابه و مثل بازی و گیم میمونه که همش دلم میخواااد بشینم بازی کنم!!!:)))))) اینهمه مدرس زبان انگلیسی تو ایران هست هیچکدوم همچین سبکیو نیاورده تو ایران و روش کار نکرده که درینحد بتونه آدمو درگیر کنه!!!
    آقااااااااا یه پیشنهاد دارم :
    میگم یکی از صفحات سایتتون اگه مربوط به محتوای مربوط به "خواب" باشه واسه کاربرایی که با سایتتون آشنا میشن خیلی بانمک میشه هااا... :))))))))) ، من دو روزه با سایتتون آشنا شدم خوابم بهم ریخته!!!! الان ساعت یه ربع به ۵ صبحه ولی من هنوز نخواابیدم! ۵۰۰ تا مینیمال پیرو همشو پشت سرهم دیدم! بازم دلم میخواد بازی کنم!!!!:)))

    1. سلام آیسون عزیز، خیلی ممنونم بابت این همه اشتیاق و انرژی که در صحبتهاتون بود و لطفی که نسبت به ما داشتید. علی رغم تمام ایراداتی که وجود داره تلاش میکنیم که این مسیر یادگیری زبان رو بهتر و بهینه تر کنیم.

    1. سلام زیبا،
      فلش کارتهای آماده فقط برای حامیان سایت در نظر گرفته شده. در واقع کاربران آزاد و رایگان سایت می توانند از تمام درسها استفاده کنند اما یک سری منابع ویژه تر شامل فلش کارت فقط برای حامیان مالی سایت در دسترس است. اگر مایل بودی میتونی در دوره بعدی سایت ثبت نام کنی تا به این منابع دسترسی پیدا کنی. در غیر این صورت میتونی از آموزشهای تصویری و لیست کلماتی که در سایت قرار داده ام برای ساخت فلش کارتهای خودت استفاده کنی.
      اگه سوالی یا ابهامی وجود داشت بپرس جواب میدم.

  2. در صفحه ی bit bet هیچ کدوم از دو ویدئوی لب برای من نمایش داده نمیشه. حذفشون کن، دوباره لود کن شاید درست شد. (هیچ آیکونی به وجود نداره که بخوام روش کلیک کنم تا پلی بشه! تصویر: http://s9.picofile.com/file/8296444376/bit_bet.png )

    در صفحه ی they day ویدئوی لب /d/ رو اشتباه قرار دادی.

    با کلیک روی آیکون سبز رنگ tin thin به صفحه ی sin thin منتقل میشیم. (من زمان ساختن فلش کارت های مرحله ی اول به این توجه نکرده بودم. فکر کنم باید بعد از اینکه این صفحه رو اصلاح کردی دوباره فلش کارت های tin thin رو بسازم. درسته؟)

    1. این موارد رو درست کردم. ممنونم
      سوالت رو خوب متوجه نشدم. اگه فلش کارتهای آماده رو نداری باید برای این لیستهایی که اینجاست فلش کارت درست کنی. اینکه برای چقدر از این کلمات فلش کارت بسازی بستگی به ترجیح و حوصله و زمان خودت داره.

    1. سلام مبینا، ممنونم
      من ایمیل شما رو وارد لیست کردم. فلش کارتها براتون ارسال شد. اگه به دستت نرسید، پوشه اسپم رو هم چک کن. اگه اونجا هم نبود، دوباره بهم خبر بده تا فایلش رو برات ایمیل کنم.

  3. سلام هیوا . امیدوارم خوب خوب باشی
    توضیحات thin با thing و thing و think یکی هستند

    لینکی هم که برای thin thing گذاشتی فایل صوتیش برای think است. 🙂

    1. سلام الیاس، ممنونم
      توضیحات این دو قسمت تقریباً عین هم هست، فقط یه تفاوت خیلی کوچک دارن اونم اینه که در تلفظ think برخلاف کلمه thing، یه صدای k هم تلفظ می‌شود.
      نکته دومی رو که گفتی درستش کردم. مرسی که گفتی
      الان دیدم دو صفحه مربوط به این کلمات، هردو یه مشکل کوچک دارن. اونارو هم درست کردم. 🙂

  4. سلام ممنون از سایت خوبتون اطلاعات خیلی جدیدی را گذاشتید و امیدوارم با به کارگیری اون ها زبانم را قوی کنم فقط اینکه فکر می کنم فایل صوتی bit , bet را جا به جا گذاشتید.

  5. سلام
    برای bit و bet و beat باید به کدوم صورت عمل کنیم؟
    دو کارت با ترکیبهای bit& bet و bit&beat
    یا
    یک کارت از ترکیب سه تایی bit&bet&beat

    1. سلام لیلای عزیز،
      راستش هردو کار رو میشه انجام داد ولی نظر شخصی خود من اینه که درست کردن فلش‌کارت‌های دوتایی در اول کار اولویت داره. مگر اینکه هدفمون مقایسه هر سه کلمه در کنار هم باشه؛ که این هم بعد از درست کردن فلش‌کارت‌های دوتایی هرکدام از جفت کلمات بالا اثربخش تره.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *