شروع نوشتن به زبان انگلیسی


نوشتن زبان انگلیسینوشتن یا writing یکی از مهارت های چهارگانه زبان است که می توان از این مهارت، یعنی نوشتن زبان انگلیسی به عنوان راه حل برای تقویت سایر مهارت های زبان هم استفاده کرد. در این درس به نکاتی برای شروع نوشتن به زبان انگلیسی و بهبود آن می پردازیم.

تا اینجای مسیر، با کلیات گرامر و قواعد رایج آن آشنا شده‌ایم: کتاب مناسبی را انتخاب کردیم، درس‌های مهم آن را خواندیم و از هر نکته جدید و جالب به دلخواه یک جمله انتخاب کردیم و آن را به سه حالت کلمه جدید، شکل جدید و ترتیب جدید شکستیم و وارد انکی کردیم تا دیگر آن را فراموش نکنیم.

پس این مهارت را کسب کرده‌ایم که الگوها و قواعد گرامر را به شکلی موثر بخوانیم و همچنین دایره کلمات خود را گسترش دهیم. بنابراین می‌دانیم چگونه گرامر زبان انگلیسی را یاد بگیریم.

یک مشکل و راه حل آن

اما یک مشکل وجود دارد: اکثر ما، علی رغم آنکه این قواعد گرامر را بلد هستیم اما احساس می‌کنیم تسلط کافی روی آنها نداریم؛ به عنوان مثال نمی‌توانیم در عمل از آنها استفاده کنیم.

1- نوشتن به زبان انگلیسی

بهترین راه حل برای این مشکل، “نوشتن ” است: نوشتن درباره هر چیزی؛ از جمله درباره زندگی روزمره خود ما، درباره آنچه که در ذهن داریم، درباره مکالمات رایجی که مثلاً در مغازه یا در جمع دوستان ممکن است داشته باشیم یا حتی نوشتن فی‌البداهه و بدون هدف.

به عنوان مثال، می‌خواهیم در مورد تعطیلاتی که در هفته آینده قرار هست برویم بنویسیم، اما در حین تلاش برای نوشتن، متوجه می‌شویم که نمی‌دانیم “تعطیلات” به انگلیسی چه می شود یا نمی‌دانیم “می‌خواهیم برویم” را با کدام فعل بنویسیم.

پس در حین تلاش برای نوشتن، پازل‌های گمشده زبان خود را پیدا می‌کنیم و می‌دانیم که الان باید کدام قاعده را یاد بگیرم یا کدام کلمه را پیدا کنم.

اینها نقاط ضعف ما هستند. با آنها باید چکار کنیم؟ شروع به نوشتن درباره موضوع موردنظر می‌کنیم.

در مورد مثال بالا: 1) می‌دانیم که ترکیب “می‌خواهیم برویم” را در درس مربوط به فعل زمان آینده یا درس مربوط به is going to  داشتیم. کتاب را باز می‌کنیم و این دو درس را به صورت اجمالی بررسی می‌کنیم. چون قبلا آن را خوانده‌ایم با سرعت می‌توانیم نکته‌ای که دنبال آن هستیم را پیدا کنیم.

2) مورد دومی که نمی‌دانیم: معادل انگلیسی کلمه تعطیلات چیست؟ آن را در Google Translate یا یک دیکشنری دیگر وارد می‌کنم و جواب آن را پیدا می‌کنم: vacation یا holiday. به دلخواه، یک یا هردوی آنها را در قالب جمله وارد انکی می‌کنم. چون نحوه انجام اینکار را در درسهای قبل یاد گرفته ایم و آن را تمرین کرده ایم، این کار را با سرعت (کمتر از 60 ثانیه) و به راحتی انجام می‌دهیم.

حالا که جواب دو سوال و ابهامی که داشتیم را پیدا کردیم، می توانیم نسخه اولیه آنچه در ذهن داریم را به زبان انگلیسی بنویسیم: I’m going to to go to a vacation next week.

2- بررسی و تصحیح آنچه نوشته‌ایم:

اما اگر جمله‌ای که نوشته‌ایم، اشتباه باشد یا طبق نظر یک انگلیسی زبان، غیرعادی باشد چه؟ چگونه باید متوجه این موضوع شویم؟

واقعیت این است که اگر جواب و راه حلی برای این مسئله نداشته باشیم، نوشتن زبان انگلیسی به این شیوه نمی تواند خیلی کارآمد باشد.

خوشبختانه سایتها و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که در آنها افراد بومی انگلیسی زبان نوشته‌های ما را بررسی و تصحیح می‌کنند. ما هم به سوالات دیگران در مورد زبانی که بلد هستیم (مانند فارسی) پاسخ می دهیم و امتیاز می گیریم. سازوکار این سایت‌ها به صورتی است که هر چقدر ما بیشتر به دیگران کمک کنیم و امتیاز بالاتری داشته باشیم، احتمال اینکه به ما کمک شود بیشتر است.

یکی از این سایت‌ها، سایت HiNative است. کافیست جمله ای که در بالا نوشتیم را در آن، قرار بدهیم:

استفاده از اپ برای بهبود نوشتن به زبان انگلیسی

و منتظر بمانیم تا اعضا دیگر سایت، در مورد طبیعی و درست بودن این جمله رای بدهند و در صورت تمایل، آن جمله را تصحیح کنند. در اینجا می‌بینیم که یک نفر انگلیسی زبان از سوئد این جمله را تصحیح کرده‌است:

استفاده از Hinative برای نوشتن زبان انگلیسی
این فرد گفته که این جمله غیرطبیعی و نادرست است و شکل درست بیان این مفهوم را نوشته است: I’ll be on vacation next week

3- ساختن فلش‌کارت

این جواب را بررسی می‌کنیم و نکته‌‌ای که از آن یاد گرفتیم را به روش مرحله چهارم، تبدیل به فلش‌کارت می کنیم:
فلش کارت برای مهارت نوشتن

هر اصلاحاتی و نکته‌ای که به این ترتیب یاد می‌گیریم را وارد انکی می‌کنیم. با این روش، هر ضعف و مشکلی که در زمینه گرامر یا دایره کلمات داریم را رفع و وارد حافظه بلندمدت خود می‌کنیم.

در درس دیگری نحوه فعالیت در سایت HiNative آموزش داده شده است: نحوه فعالیت در سایت HiNative.com

اشتباه کنید؛ اما نه بیش از حد

پس در این روش دنبال این هستیم که فراتر از مرز توانایی و محدودیت خود در زبان پیش بریم و تا حد امکان اشتباه کنیم تا قطعات گمشده پازل زبان خود را پیدا کنیم و یک بار برای همیشه آن را برطرف کنیم.

البته اگر تعداد اشتباهات ما بیش از حد باشد، یعنی یا کلمات بسیار کمی بلد هستیم یا به اندازه کافی قواعد گرامر را نمی‌دانیم. در این شرایط بهتر است بگردیم و مرحله 4 را بهتر انجام دهیم: کتاب گرامر را بخوانیم و کلمات بیشتری را یاد بگیریم.

احتمالاً درس مربوط به ورودی قابل فهم و اهمیت آن یادتان هست. این اشتباهات تصحیح شده حاصل از نوشتن ما، بهترین ورودی ممکن برای برای مغزمان و یادگیری زبان است چون بر اساس ندانسته ها و اشتباهات خود ماست و درباره موضوع موردنظر خود ما و توسط خود ما نوشته شده است. به علاوه، هر چیزی که با این روش یاد بگیریم، ماندگاری بسیار بیشتری در حافظه ما دارد.


نمی دانم درباره چه بنویسم

موضوع نوشتن زبان انگلیسیدر بالا، به موضوعاتی که می توانیم درباره آنها بنویسیم اشاره کردیم. اما ممکن است بعضی وقتها هیچ موضوعی به ذهنمان نرسید.

در چنین موقعیتی، کارهای زیادی می‌توانیم انجام دهیم. برای مثال، می‌توانیم از کتاب گرامر الهام بگیریم: آن را ورق می‌زنیم و درس مشخصی را انتخاب می‌کنیم. قبلاً آن را قبلا خوانده‌ایم و حتی جملاتی از این درس را که وارد انکی کرده‌ایم.

موضوع آن درس یا جمله هر چه باشد، می‌توانیم با همان ساختار در مورد موضوعی از زندگی خودمان بنویسم: اگر موضوع این درس زمان آینده است، در مورد آینده خودمان یا کارهایی که قرار است روز آینده انجام دهیم، بنویسیم و برای نوشتن آن از ساختار جملات آن درس استفاده کنیم.

یا می توانیم دیالوگ اصلی ابتدای درس را بخوانیم و آن را به دلخواه تغییر بدهیم و از حفظ بازنویسی کنیم.

اگر با وجود تمام این موضوعات در بعضی مواقع واقعاً نمی دانیم چه بنویسیم، یک جمله فارسی بنویسیم، آن را در Google Translate ترجمه کنیم و مطابق آنچه بلد هستیم آن را اصلاح کنیم و برای تصحیح در سایتهایی مثل HiNative قرار بدهیم. اما فقط در مواردی که مجبور هستیم و به دفعات کم باید از Google Translate برای ترجمه جملات فارسی به انگلیسی استفاده کنیم.

چقدر نوشتن زبان انگلیسی را ادامه دهیم؟

با اینکار تسلط خود را به کلماتی که بلد هستیم و گرامر بیشتر خواهیم کرد. این کار را تا موقعی انجام می دهیم که غالب قواعد گرامر و کلماتی که بلد هستیم را در نوشته های خود پوشش داده باشیم.
همانطور که اکثر ما تجربه کرده‌ایم، بسیاری از کلمات و قواعد گرامری که تا اینجا خوانده‌ایم، جز محفوظات ذهنی ما هستند و اگر آنها را از ما بپرسند، می توانیم به درستی جواب بدهیم اما در عمل نمی‌توانیم از آنها استفاده کنیم و به هنگام نیاز آنها را به درستی به برای بیان منظور خود به کار ببریم.

با نوشتن، مجبوریم و نیازمند این هستیم که این اطلاعات خام و دانسته های منفعل را فعالانه به کار بگیریم و با این کار، مهارت خود در استفاده از زبان انگلیسی را تقویت کنیم.

کلمات و اصول گرامر را وسایل بازی ما هستند و نوشتن، بازی ما. این بازی را باید به اندازه کافی و به روشی که دوست داریم انجام دهیم. نکته ضروری این است که این بازی باید در مورد موضوعاتی باشد که برای ما جذاب و شخصی هستند.

بعد از مدتی، می توانیم کتاب گرامر را کنار بگذاریم و از آن فراتر برویم: یعنی از منابع مختلف یا اینترنت استفاده کنیم. به سراغ لیست کلمات پرکاربرد ( مثلا دو هزار یا پنج هزار کلمه پرکاربرد انگلیسی برویم)

در درس‌های بعد، بیشتر در این باره صحبت می‌کنیم.

– با نوشتن، خود را بیازمایید و نقاط ضعف خود را پیدا کنید. سپس به کمک نمونه جملات کتاب گرامر به عنوان الگو، درباره یک موضوع جالب بنویسید.
– به کمک سایت‌های خاص مربوط به اصلاح نوشته‌های کاربران، نوشته‌های خود را تصحیح کنید و تمام نکات جدید آن را وارد انکی کنید.

6 دیدگاه دربارهٔ «شروع نوشتن به زبان انگلیسی»

  1. بسیار جالب بود، کاش زودتر این رو میدونستم و‌ کسی بهم گفته بود؛ سالهاست انگلیسی می‌خونم و‌ برای همینه که پیشرفتی هم نداشتم.
    چت هفته س طبق این روش جلو میرم هم اشتباهاتم کم شده و هم اعتماد بنفسم برای نوشتن قوت گرفته.
    ممنون از شما?

  2. من حالا باید چی کار کنم من به کلی ازدرس حالی نمی شم وفرداهم امتحان دارم ولی مشکل کلی من تو ی زبان اینکه نمی تونم بنویسم

    1. دوست عزیز این درس، به تنهایی و بدون درسهای قبل از خودش به تنهایی قابل استفاده نیست.
      باید به عنوان یکی از کارهایی که در دوره جامع یادگیری زبان طبق روش ما انجام میدیم، در زمان مناسب انجام بشه

  3. شاید این هم بد نباشه که لیست قواعد گرامر را دم دست داشته باشیم و سعی کنیم با هر بهانه ای که شده هر کدام را بکارببریم تا زمانی که در استفاده از همه ماهر میشیم.

    1. درسته تمرین خیلی خوبیه. تمرین های مختلفی هم میشه بر این اساس انجام داد. مثلاً در مورد یه موضوع یا یه خاطره یا امروز خود بنویسیم اما فهرست کتاب گرامر رو نگاه هم نگاه کنیم و سعی کنیم موضوع اون درسها(مثلا زمان حال کامل یا must) رو در نوشتن به کار ببریم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *